Var tredje svensk har inte koll på vilket mönsterdjup som krävs för lagliga vinterdäck, enligt en undersökning från Vianor.
Tomas Jansson, produktchef på Vianor, rekommenderar ett mönsterdjup på minst 4 millimeter vid vinterväglag.
Dags för vinterdäck – men många svenskar saknar koll på lagkraven
Nyheter
30 september 2025
Text: Eva Harrysson Foto: Vianor
Från och med den 1 oktober är det tillåtet med dubbdäck på svenska vägar. Men en färsk undersökning från Vianor visar att många bilister fortfarande saknar grundläggande kunskap om lagkraven.
Hela 31 procent av de 3 507 svarande tror att minsta tillåtna mönsterdjup för vinterdäck är 1,6 millimeter – trots att det rätta svaret är 3 millimeter.
– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten. Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna – vinterdäckens grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås. Min rekommendation är därför minst 4 millimeter på vinterväglag, säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor.
Kunskapsluckan är central för branschen, särskilt då regeringen just nu bereder nya regler som innebär att säsongen med krav på vinterdäck förväntas förlängas till 10 november–10 april. Även sanktionsnivåerna skärps – den som kör på sommardäck i vinterväglag riskerar nu 2 000 kronor i böter.
Enligt Tomas Jansson bör däckverkstäder och återförsäljare fortsätta driva informationsfrågan, inte minst då mönsterdjupet direkt påverkar bilens förmåga att leda bort snö och slask. – Mönsterdjupet påverkar däckens väggrepp. Vid för litet mönsterdjup försämras däckets förmåga att leda bort slask och snö. Det leder till att bilen blir svårare att manövrera och till längre bromssträckor, säger han.
Undersökningen understryker vikten av att branschen aktivt påminner kunderna om kontroll av både mönsterdjup och däcktryck.
– Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och även däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet, säger Jansson.
Fakta: Lagar och regler kring vinterdäck
- Aktuella datum: Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige om det är vinterväglag. Nya regler förväntas träda i kraft 1 november; då förlängs säsongen med krav på vinterdäck till 10 november-10 april. Dubbdäck är tillåtna 1 oktober-15 april, eller om vinterväglag råder.
- Vinterväglag: Innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Om det uppstår frågetecken vid en poliskontroll, avgör polisen om det är vinterväglag eller inte.
- Godkända vinterdäck:
– Dubbdäck
– Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) med snögreppsmärkningen = symbolen med tre alptoppar och en snöflinga (M+S, Mud and Snow-märkningen, är inte längre tillräcklig)
- Tillåtna – men rekommenderas inte: Så kallade ”året runt-däck” blev tillåtna i Sverige 2019 för att harmonisera med EU:s regelverk. Men även om ett året runt-däck har snögreppsmärkningen, är det inte anpassat för svensk vinter och innebär en säkerhetsrisk vid vinterväglag, enligt en forskningsrapport från VTI (Statens forskningsinstitut) och enligt Vianors rekommendationer.
Källa: Vianor