Historien började på 1950-talet när bröderna Yngve och Arne Carlsson grundade företaget i Äng utanför Nässjö. Initialt sålde de skrivmaskiner från Facit, efterhand började de köpa in begagnade flygplansdäck från SAS, montera dem på fälg och sälja vidare till skogs- och lantbrukare. 1968 registrerades bolaget som ett aktiebolag.
– Flygplansdäcken är faktiskt fortfarande en del av vår verksamhet – om än i ganska liten skala, förklarar Adam Carlsson, tredje generationen i företaget som numera driver verksamheten tillsammans med sin pappa Lennart.
1994 gick flytten från Äng till större lokaler i Nässjö. 2004 tog Yngves söner Lennart och Hans över företaget. Mellan 2004 och 2012 var verkstadslokalen var uthyrd, men återöppnades 2012 – i samma veva som Adam började jobba i företaget tillsammans med Lennart. Två år senare flyttade de till sina nuvarande lokaler på Jönköpingsvägen i Nässjö.
Att Ängs Maskincentral är både däckgrossist och verkstad gör dem till en ovanlig aktör i branschen. Företaget har ett brett sortiment av däck för alla typer av fordon. Mest kända är de kanske för sitt stora sortiment av lantbruksdäck. Sedan 2001 är de exklusiv återförsäljare av turkiska Petlas – som tillverkar lantbruksdäck. Men de erbjuder också Nokian, Michelin, Kumho, Firestone, Bridgestone med flera.
– Vi jobbar efter tripp-trapp-trull-filosofin – ett prisvärt budgetdäck, ett lättsålt mellanklassdäck och ett bra premiumdäck. Det viktigaste är att kunden får rätt däck för sina behov – inte det dyraste. Med ett lager på över 25 000 däck kan vi ofta leverera snabbare än konkurrenterna säger Adam.
– Vi jobbar förutom med vårt vanliga sortiment mycket med partiköp, vilket är ett av mina huvudfokus. I dagarna är 11 000 vinterdäck på väg hem till oss. Vi är också med på de stora lantbruksmässorna, senast i juni där vi hade monter på Borgeby Fältdagar med cirka 20 000 lantbrukare på besök, säger Lennart Carlsson.
Att stå helt och hållet på egna ben, istället för att ingå i en kedja, är ett strategiskt val som företaget har gjort.
– Vi vill inte sitta i knäet på någon utan kunna ta våra egna beslut – snabbt om det behövs. Visst finns det fördelar med att vara en del av en större kedja – man får hjälp med marknadsföring och affärssystem till exempel – men vi tycker om friheten, säger Adam.
Trots flera erbjudanden om uppköp har svaret alltid blivit nej.
– Däremot har vi varit tydliga med att vi är öppna för samarbeten med andra aktörer i branschen, säger Adam.
Företaget har sedan 2019 avtal med Region Jönköping om däckservice för bland annat deras ambulanser – totalt cirka 150 fordon.
– Avtalet förlängdes för ett år sedan. Det känns kul att vara med och slå de större jättarna på fingrarna i upphandlingar, säger Adam.
En annan fjäder i hatten var när företaget 2018 fick pitcha en teknisk företagslösning inför en jury hos Almi,
– Vi presenterade en B2B-webbplattform där grossitkunder själva kan beställa, se pris och lagerstatus, med mera. Vi kom på första plats och fick utveckla lösningen vidare. Idag är den en viktig del av vår affär.
Flytten till nya lokaler vid Jönköpingsvägen blev ett uppsving för verksamheten.
– Vi har genomfartsläge nu. Det är som att ha en stående helsidesannons i lokaltidningen – alla kör förbi. Och lokalerna är mer anpassade för vår verksamhet, med bättre logistik, högt till tak och förbättrad brandsäkerhet.
Arbetsmiljö är en fråga som ligger högt upp på agendan – vilket blev tydligt sig vid senaste inspektionen från Arbetsmiljöverket som gav beröm och ett helt prickfritt protokoll.
Tillväxt finns på agendan – men kundrelationen är a och o.
– Vi jagar inte expansion för expansionens skull. Kvalitet och kundnöjdhet är viktigare än att växa snabbt, säger Adam.
Idag har Lennart grossistdelen och Adam verkstadsdelen som huvudfokus. Även om det ligger några år framåt, har tankar om ett generationsskifte börjat gro.
– Pappa fyller 63 i höst. Han tycker fortfarande jobbet är roligt, men funderar på att gå ner i tid framöver. Så på sikt kommer mer ansvar läggas över på mig, säger Adam.
Vad driver dig att fortsätta i företaget?
– Först och främst att jag trivs väldigt bra. Jag har jobbat här sedan jag slutade gymnasiet och har inte känt något behov av att plugga eller söka andra jobb. Fördelen med familjeföretag är att man inte behöver börja från noll – jag har bara tagit över stafettpinnen, säger Adam.
Fakta/Ängs Maskincentral
Grundat: På 1950-talet av bröderna Yngve och Arne Carlsson. Registrerat som aktiebolag 1968.
Antal anställda: Åtta fast anställda och några säsongsanställda.
Kedja: Fristående företag.
Omsättning: Cirka 45 miljoner.
Erbjuder: Ett brett sortiment av däck för personbil, lantbruk och lastbilar. Verkstad och service samt däckförvaring.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 4 2025.