För många verkstadsägare har den senaste tidens förvärvsutveckling väckt många frågor. Ska man passa på att sälja sin verkstad nu när chansen finns? Vad innebär en försäljning i längden, framför allt vad gäller den egna friheten? Inte minst undrar många hur branschen i stort ser på utvecklingen. För att söka svar på frågorna har Däcksnack hört av sig till landets största däckverkstadskedjor.
Däckia: Avtal om förvärv redan tecknat
Förvärvstrenden berör däckverkstäder och verkstadskedjor av alla slag, även leverantörsägda. Det är Däckia ett bevis på. Deras ägare Pirelli gick i april ut med att de hade tecknat avtal med däckserviceaktören CTS om att sälja Däckia AB, inklusive dess 60 egna däckverkstäder och samarbetsavtalet med 42 partnerverkstäder runt om i Sverige. En del av överenskommelsen är också att Pirelli fortsatt ska vara huvudleverantör på verkstäderna till och med 2030. Transaktionen inväntar myndighetsgodkännande och förväntas slutföras i juli 2025.
Anders Holm, operativ chef på Däckia, berättar i en intervju med Däcksnack bara några dagar efter tillkännagivandet av CTS förvärv att däckservicegruppen har agerat framåtlutat, samtidigt som flera nyckelspelare inom gruppen tidigare har arbetat på Däckia och Pirelli.
– Vi var inte helt främmande inför det här, men beskedet kom ändå som en överraskning. Däckia har ägts av Pirelli sedan juni 2012 och många trodde nog att Däckia som kedja var för stor för att kunna förvärvas, i alla fall i ett så här tidigt skede, säger Anders.
Förvärvet är det största av sitt slag hittills, men Anders ser utvecklingen som en naturlig del av marknaden.
– Jag är inte särskilt förvånad. Konsolideringstrenden har varit stark inom bilhandeln och det finns stora likheter mellan den branschen och vår.
Reaktionerna bland de anställda ute på Däckias verkstäder har enligt Anders än så länge varit övervägande positiva.
– Vissa är glada över att få svenska ägare med hög ambition om att utveckla servicesidan, andra är frågande inför vad det här kommer att innebära mer exakt.
Vilka kommer att bli de största skillnaderna för er inom Däckia?
– Miniminivån för vad en verkstad behöver leverera kommer att höjas. Det kommer att kunna stressa vissa men lär tas emot väl på anläggningar där det finns ett starkt entreprenörsdriv och en vilja att utvecklas. Vissa anläggningar uppfyller minimikraven med råge redan idag. Andra kommer nog att ha det tuffare. Mer fokus på detaljhandel och tjänster från CTS kärnverksamhet, som slås samman med stöd från en strategisk leverantör som Pirelli, kommer att kunna förbättra Däckias fotavtryck på marknaden.
Vad kommer att ändras för era kunder, leverantörer och samarbetspartners?
– Det kommer att vara business as usual, i alla fall inledningsvis. Namnet Däckia kommer nog att bestå eftersom det har funnits med sedan 1992 och är väletablerat. Företagets åtagande att erbjuda högsta möjliga servicenivå kommer att förbli en av grundpelarna i strategin.
Däckpartner: Lokalt entreprenörskap – inte kortsiktiga vinster
Hos Däckpartner har beskedet varit tydligt sedan hösten 2024: den som säljer sin verkstad till ett investmentbolag kan inte vara kvar i kedjan. Kedjans vd Oskar Buhre har tillsammans med styrelsen arbetat nära frågan under 1,5 år och mött samtliga aktörer på investerarsidan, men kommit fram till att vägen framåt för Däckpartner är en annan.
– Det är positivt att det finns intresse för vår bransch. Men vi jobbar för den lokala däckentreprenören, inte för kortsiktiga ägarformer som vill bygga upp kedjor i kedjan, säger Oskar.
Däckpartner menar att modellen med att tillåta förvärv skulle riskera att slå sönder kedjans grundidé: långsiktighet, lojalitet och lokal förankring. Och risken är inte bara ekonomisk, menar Oskar.
– Investmentbolag som köper in sig i flera kedjor får också tillgång till insyn i känsliga avtal och affärsmodeller. Det kan lätt bli en intressekonflikt. Vi måste värna om vår kedjas integritet.
Sedan beslutet fattades har ett tiotal verkstäder valt att låta sig förvärvas och därmed också lämna Däckpartner. Jon Persson, marknadschef, berättar allt har skett i gott mod, utan konflikter och med fortsatt respekt för varandra.
– Vi ser inget fel med att man väljer att sälja och har självklart hjälpt dem som har velat göra det att få en smidig exit. Sedan vi tog ställning i frågan har vi fått väldigt mycket positiv respons. Det är tydligt att många verkstadsägare tackar nej till uppköpsförsök och vill fortsätta att driva sin verkstad som förr med en stark framtidstro, säger Jon.
Trots risken att förlora medlemsverkstäder är Däckpartner övertygade om att deras hållning stärker kedjan i längden. Det har också visat sig i praktiken.
– Vi märker att det finns ett ökat intresse för vårt koncept. Nya verkstäder hör av sig. Leverantörer är tacksamma att vi är tydliga. Vi bygger långsiktigt och det gör vi tillsammans med alla våra lokala däckentreprenörers engagemang och lojalitet till vår kedja, säger Jon.
Avslutningsvis konstaterar Däckpartner att marknaden står inför en spännande utveckling, där deras position som en oberoende och verkstadsägarledd däckkedja, utan inflytande från externa storägare, gör dem unika och väl rustade för framtiden.
Däckteam: Förvärv behöver inte vara ett hot – det kan också vara ett naturligt steg
Hos Däckteam ser man på utvecklingen med andra ögon. Vd Martin Tillsten menar att det faktum att många verkstäder har blivit uppvaktade är ett kvitto på att branschen är attraktiv och att entreprenörerna har gjort något rätt. Däcksnack intervjuar honom innan förvärvet av Däckia tillkännagavs.
– För första gången under mina 28 år i branschen ser jag ett sånt här tryck från investerare. Vi har vuxit de senaste åren till cirka 180 medlemsverkstäder och cirka 30 av dem har valt att sälja. De verkstäderna är fortfarande medlemmar hos oss, säger han och fortsätter:
– Lojalitet och relationer har alltid varit och kommer alltid att vara centrala för oss på Däckteam. Många av våra medlemmar har varit med oss sedan starten för över 35 år sedan, både i motvind och medvind. När en medlem efter många års hårt arbete kan få bra betalt för sin verkstad vill vi såklart gynna och glädja oss med medlemmen. Alla våra medlemmar som sålt sin verksamhet är fortsatt lojala och aktiva inom kedjan.
Till skillnad från Däckpartner menar Däckteam att förvärv inte behöver stå i motsättning till kedjetillhörighet. Tvärtom kan det i vissa fall vara en naturlig utveckling för en verkstadsägare utan generationsskifte i sikte.
– Att sälja är ett stort beslut, ofta diskuterat hemma vid köksbordet. Det handlar om att säkra sitt livsverk. Vi i Däckteam jobbar för medlemmarna och väljer de att sälja så får de fortsatt förtroende att vara med i kedjan.
De förvärvade verkstäderna får nya ägare och ofta nya system, medan tillgången till Däckteams utbildningar, centrala avtal, support och inköpsfördelar består.
– Våra medlemmar har valt att vara kvar i kedjan. De ser att vi ger dem en stabil grund och att investerarna tillför nya verktyg, exempelvis inom HR och gemensam ekonomifunktion.
Däckteam är samtidigt medvetna om att en viss risk finns, inte minst på längre sikt.
– Vi vill bevara entreprenörsdrivet. Men visst, risken finns att det slipas ner och att allt blir “by the book”. Det kan också bli svårare att attrahera personal om man inte längre kan erbjuda samma frihet.
Hur ska en verkstad tänka?
Både Däckpartner och Däckteam är eniga om att verkstadsägare bör göra en noggrann analys innan de säljer.
– Få din verkstad värderad, men tänk på att utredningar kan kostar hundratusentals kronor. Börja med att ta hjälp av en juridisk expert och fundera på om du verkligen vill släppa kontrollen, råder Oskar Buhre.
Martin Tillsten håller med.
– Tänk igenom familje- och personalsituationen. Finns det någon given person som vill ta över eller vill du själv driva verkstaden fem–sex år till? Då kanske du inte ska sälja nu. Jag upplever att det finns en viss rädsla över att missa tåget om man inte säljer nu när chansen ges, men tro mig – utvecklingen är inte så dramatisk som man kan tro och det kommer att komma fler tåg. Framtiden har plats för många typer av verkstäder.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 3 2025.