Som Däcksnack tidigare rapporterat har regeringen föreslagit skärpta regler för vinterdäck. Formellt beslut är ännu inte taget, eftersom bestämmelser som påverkar internationell handel måste samordnas med EU-länderna. Men om inga protester har inkommit före tisdagen den 16 september kan de nya reglerna träda i kraft den 1 november.
För tunga fordon innebär det att vinterdäck måste användas under hela perioden 10 november–10 april, oavsett väglag. Samtidigt tas det tidigare föreslagna kravet på snökedjor bort.
För lätta fordon gäller fortsatt krav på vinterdäck endast vid vinterväglag, men perioden förlängs från 1 december–31 mars till 10 november–10 april.
– Vi ser mycket positivt på att regeringen nu går vidare med tydligare och nya vinterdäckskrav för tunga fordon. Det stärker både framkomligheten och trafiksäkerheten. Att det föreslagna kravet på snökedjor är slopat är särskilt viktigt – det hade inneburit höga kostnader och allvarliga risker ur arbetsmiljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Det här ett välkommet beslut som skapar både tydlighet och trygghet på vägarna under vintern, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag.
Med vinterperioden fastställd till 10 november–10 april kvarstår frågan om hur lång tid som ska ges för att byta från vinter- till sommardäck. Så här säger några röster från däck- och fordonsbranschen:
– En 30-dagars skiftesperiod skulle förena trafiksäkerhet, folkhälsa och rimliga arbetsförutsättningar – och samtidigt ge både trafikanter och seriösa aktörer en tryggare vardag än vad dagens alltför snäva 15 dagar gör, säger Jonas Roupé, vd Däckspecialisternas Riksförbund.
Lars Bergmark, vd Svenska Fordonsbranschen uttalar sig så här:
– Regeringen agerar både lyhört och skyndsamt, det är positivt. Nu ser vi fram emot att vårens skiftesperiod förlängs för att ge trafikanter och verkstäder bättre planeringsförutsättningar.
– Att snabbt få på plats nya regler stärker trafiksäkerheten och rättssäkerheten. Nästa steg är att säkerställa skiftesperioder som gör att seriösa verkstäder får rimligare förutsättningar, säger Henrik Idermark, vd Motorbranschens Riksförbund (MRF).