Tävlingen Däckbytar-SM arrangerades för första gången i september av Däckspecialisternas Riksförbund och Motormagasinet. Jimmy såg en annons om tävlingen och tänkte: ”jag testar. Han har arbetat på däckverkstad i hela sitt vuxna liv och tror själv att ett lugnt och metodiskt arbetssätt – i kombination med välbekanta redskap – bidrog till framgången.
– Överlag var jag ganska lugn under hela tävlingen. Det var 24 olika kriterier som bedömdes, jag gjorde momenten på samma sätt som jag brukar – kanske lite extra noggrant, tillägger han med ett skratt.
Att han själv skulle vinna hade han inte på känn under tävlingen.
– Nej, det kan jag inte påstå, jag snackade en del med de andra finalisterna och såg att de var väldigt duktiga de också, så det kändes väldigt öppet. Det var svårt att veta exakt vad domarna fokuserade på, och de ville inte heller avslöja hur tajt det var mellan oss tävlande.
Jimmy tror själv att han hade lite fördel av att maskinerna var liknande dem han använder på jobbet.
– Vissa tävlande var vana vid att arbeta med robotar istället för vanliga maskiner. Hade det varit robotar hade jag nog känt mig mer nervös och osäker.
Att Jimmy hamnade i däckbranschen var egentligen en slump. Han har dock alltid varit bilintresserad och ville arbeta med fordon på något sätt.
– Jag har skruvat så länge jag kan minnas och gick fordonsprogrammet på gymnasiet. Tanken var nog att bli bilmekaniker eller lackerare. Men efter studenten och lumpen började jag på Däckcenter i Vellinge vintern 2006.
Där blev han kvar. För åtta år sedan skrev han kontrakt med de dåvarande ägarna om att ta över företaget.
– Jag köpte 20 procent per år i fem år, och sedan tre år tillbaka äger jag hela verksamheten.
Det är nästan 20 år sedan du började i branschen – vad har fått dig att stanna kvar?
– Det är nog som många säger: Antingen är man bara kvar en kort stund, eller så stannar man så länge kroppen orkar. Det är ett bra och roligt jobb, Däckpartner är en bra kedja och branschen är stabil. Den är inte särskilt känslig för konjunkturer, och det känns tryggt.
Nu när det gått en tid sedan tävlingen har segeryran lagt sig och det är ”buisness as usual”, i verkstaden i Vellinge, som laddar upp inför skiftestiden.
– Visst är det kul och en fjäder i hatten att man har vunnit. Annars rullar allt på som vanligt här nu, säger Jimmy.
Behöver branschen den här typen av uppmärksamhet?
– Absolut! Det är en jättebra grej. Tyvärr lever ju bilden kvar av att på en däckverkstad är det skitigt och tungt, men det är inte så längre. Vi har till exempel gjort om vår kundmottagning helt, målat om och piffat till det och fått det riktigt fint.
Har du firat segern?
– Ja, litegrann, jag bjöd på en kaka här på jobbet efter vinsten. Men det har blivit mycket mer uppmärksamhet utifrån än jag trodde – jag har blivit intervjuad flera gånger både i tidningar och radio.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 5 2025.