Familjen Carstedt driver bilföretaget Carstedts Bil – men drivs även av ett miljöengagemang utöver det vanliga. Det har lett till att de för cirka 25 år sedan startade upp Green Zone Umeå, ett projekt för hållbart byggande. I samband med att flera nya byggnader skulle uppföras på området ville de också passa på att flytta ut däckaffären utanför sin verksamhet. Lösningen blev ett samarbete där 4car fick flytta in i nybyggda lokaler och ta över Carstedts däckaffär. 4car startade ett fjärde ben i verksamheten med däckverkstad och däckhotell som är en del av Däckpartner som Tomas blev ansvarig för.
– Förutom våra övriga kunder har vi hand om däcken till Carstedts nya och begagnade bilar. När de får in en begagnad bil gör 4car rekond på den och vi registrerar däcken i vårt däckhotell. De som köper en bil kan sedan välja om de vill fortsätta vara däckkunder hos oss eller om de vill ha med sig däcken. Vårt mål är att ingen bil ska levereras med däck i bakluckan, säger Tomas.
Den nybyggda lokalen liknar inte många andra däckverkstäder, byggd helt i trä med solceller på taket. Området har också dammar, träd och ängsmark för att värna den biologiska mångfalden.
– Jag har cyklat förbi bygget varje dag och det har varit otroligt kul att följa det, det här är långt ifrån någon plåtbunker utan allt från materialval till hela konstruktionen gör det unikt. Det är väldigt kul att vara en del av det, men också utmanande, vi har ju en lite ”skitig” verksamhet med både biltvätt och däck som gör att vi måste vara extra noga så vi inte släpper ut något som inte hör hemma i naturen, säger Tomas.
Förutom ett däckhotell som redan nu är ett av de större i Norrland med en takhöjd på tio-elva meter, plats för 1800 uppsättningar och förberett för att bygga ut för 1700 till, finns också en ny hjultvätt från Wheel Systems. Den är så stor att man valde att bygga ett eget rum till den.
– Det är en lite kul lösning, man ställer hjulen på ett rullband i plocklagret och de kommer ut rena genom en annan dörr. Sedan hämtar man dem bara med truck och kör ut dem på däckhotellet. Jag blir glad bara av att titta på när den jobbar och tänka på alla tunga lyft vi slipper tack vare den, säger Tomas.
Förutom att tvätta hjulen scannar maskinen mönsterdjupet och fotograferar hjulen och fälgarna. All info går in i systemet och en rapport går också till kunden, som direkt kan se status på hjulen och om det finns några skador på fälgarna.
– Vi behöver inte skriva något för hand eller mäta några mönsterdjup. Systemet gör det också lättare att kontakta kunderna och sälja nya däck, eftersom de själva kan se att däcken ligger på röda mönstervärden.
Idag har man 700 däckförvaringar på plats men förväntar sig att växa ordentligt.
– Det finns ett uppdämt behov av däckhotell i Umeå. Vi har två anställda förutom mig nu, och vi räknar med att behöva nyanställa i takt med att vi växer. En fördel är att 4car är en ganska stor arbetsplats med 18 anställda, så när vi på däckavdelningen har lite att göra kan vi kanske hjälpa till att montera extraljus eller rekonda en bil, och när vi har högtryck under skiftestiden kan vi kanske låna ett par från de andra avdelningarna. Tanken är att vi ska hjälpa varandra, säger Tomas.
Fakta: 4car
– Har nu fyra ben att stå på: rekond och bilvård, däck och däckhotell, butik och montering av biltillbehör som till exempel extraljus och ljud i bilar.
– Togs över 2016 av nuvarande ägarna Magnus Hägglund och Marcus Grabbe.
– Ligger i nybyggda lokaler i Green Zone på Ersboda i Umeå.
– 18 anställda.
Fakta:Green Zone Umeå
– Projekt som vill visa att det går att bygga hållbart, oavsett fastighetstyp och verksamhet. Har i samarbete med kommersiella aktörer skapat en modell för framtidens hållbarhetskvarter med fokus på minimal miljöpåverkan, optimerad resursförbrukning och biologisk mångfald.
– Startade för 25 år sedan och har även nyligen gjort en nystart med Green Zone 2.0 där nya aktörer etablerat sig. På området finns förutom 4car och Carstedts Bil nu även bland annat snabbmatsrestauranger, bilprovning, bilglasverkstad, servicestation och en solcellspark är planerad.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 5 2025.