Mitt i en lågkonjunktur och en marknad i förändring tillträdde Jonas Odqvist som vd för Euromaster. Men utmaningar är inget som avskräcker honom – tvärtom.
– Det är fantastiskt kul att komma in i rollen under en förändringsresa. Hela branschen står inför ett läge där marknaden förändras väldigt mycket med ändrade köpbeteenden hos kunderna, säger han.
Euromaster är mitt i förändringen där man ställer om för att fokusera på service, tillgänglighet och digitala verktyg. 
– Vi blir mer och mer ett serviceföretag istället för renodlade däckverkstäder. På den lätta sidan jobbar vi mycket med till exempel bil- och AC-service och på den tunga sidan handlar det om att säkerställa driften för våra kunder. Där jobbar vi med telematik som säkerställer en säker och ekonomisk drift, bland annat genom rätt däck för rätt körning och rätt lufttryck. Får du ett driftstopp på grund av fel däck kostar det mycket, och fel däck för en viss körning påverkar även bränsleåtgången och säkerheten. 
Man har satt lite extra fokus på vissa områden.
– Vi har alltid varit starka inom business to business, och vårt fokus idag är att bli starkare inom retailsegmentet, säger Jonas.
Även digitalisering och säkerhet prioriteras.
– När det gäller säkerheten så tror jag att den måste vara top of mind för att du ska kunna vara en attraktiv arbetsgivare. Det kan vara en tuff arbetsmiljö med mycket maskiner, arbete längs landsväg och jobb ute hos kunder i tung industri – då måste säkerheten alltid vara i fokus. Du som arbetsgivare måste investera i säkerhetslösningar och avsätta tid för personalen att utbildas. 
När det gäller digitalisering handlar det om att säkerställa en tillgänglig och smidig kundupplevelse. 
– Den som kan ge den bästa informationen och kundresan kommer att vinna kunder i framtiden, säger Jonas.                                 
Du kom in som vd under en ganska tuff period konjunkturmässigt, hur var det? 
– Det är klart vi märkt av att våra befintliga kunder har mindre aktivitet. Vi ser att väldigt många, framför allt på privatsidan, är mer noggranna när de väljer däck och kanske inte per automatik köper premiumdäck till en bil där det inte behövs. Men konjunkturläget ger också nya möjligheter, till exempel att fler är benägna att diskutera olika effektiviseringslösningar som kan gynna deras ekonomi, säger Jonas.
Efter 14 år i koncernen, både på Michelin och Euromaster, har Jonas hunnit med flera olika roller, senast som operativ direktör. 
Hur är det att bli vd på ett företag som man jobbat på länge? 
– Fördelen är att jag känner väldigt mycket folk och vet vilka vägar jag ska ta för att komma fortast fram i koncernen, som ju är väldigt stor. Sedan kostar förändringsarbete ibland pengar och då behöver jag ha både Michelins och Euromasters förtroende, och eftersom jag jobbat här länge har jag redan ett förtroendekapital med mig in. Sedan är det givetvis en förändring att gå från kollega till chef, men det är ett prestigelöst företag där vi alla jobbar mot samma mål. 
Vilka trender ser du i branschen?
– Kundernas krav på hållbara, säkra och effektiva lösningar ökar – och det är en utveckling som kommer att fortsätta. För att ligga i framkant måste vi inte bara utveckla vårt erbjudande, utan också tydligt visa hur våra produkter och tjänster bidrar till konkret nytta. Jag tror även att vi behöver tänka större än att bara lösa dagens behov – vi behöver vara en partner i våra kunders omställning och bidra till en smartare, mer hållbar fordonsanvändning över tid. 
– Sedan tror jag att vi, liksom många andra branscher, kommer att fortsätta konsolidera. Man behöver lokal närvaro men för att kunna attrahera stora kunder krävs även nationell – och ibland internationell – räckvidd. Det sker många uppköp just nu och jag tror att det kan vara positivt; ensam är inte stark.
Han ser positivt på framtiden – både för Euromaster och branschen i stort.
– Vi på Euromaster gör en omställning som är nödvändig. Vi är på rätt väg men det krävs hårt arbete och vi har många duktiga konkurrenter som hjälper oss att vara på tå för att bli ännu bättre. Bilanvändandet håller också på att förändras, framför allt i storstäderna med bilpooler och bostadsrättsföreningar med poolbilar. Det är nya typer av kunder för oss som vi behöver serva på det sätt som passar dem bäst. När det gäller yrkesfordon behövs mer uppsökande än reaktiva tjänster där vi jobbar proaktivt istället för att komma dit när fordonet redan står skadat på sidan av vägen.
Vilken tror du blir den största utmaningen för branschen framåt? 
– Jag tror det blir att hitta rätt kompetens, det är därför det är så viktigt att vidareutbilda medarbetare i vår egen verksamhet så att de som vill stanna kvar och utvecklas kan göra det hos oss, säger Jonas. 
 
Fakta/Jonas Odqvist
Bor: Lilleby, strax utanför Göteborg
Familj: Jag är gift med Helén och har tre vuxna barn, 25, 21 och 16 år.
Gör på fritiden: Om vädret tillåter så spenderar jag så mycket tid som möjligt på havet. Jag har ett stort idrottsintresse och följer det mesta som har med fotboll att göra.
Det roligaste med mitt jobb: Att få vara en del i att bygga framtidens Euromaster ihop med alla fantastiska kollegor som jag har förmånen att få arbeta med. 
 
Fakta Euromaster
Startade: 1932 som Varberg Vulk AB, 1992 köpte Michelin företaget och bildade Euromaster
Antal verkstäder i Sverige: 150
Antal mobila enheter i Sverige: 110
Finns i antal länder: 18
 
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 4 2025.