– Den nya anläggningen kommer att sätta en ny marknadsstandard och stärka vår position globalt. Här samlar vi resurser, kompetens och innovation under ett tak och skapar samtidigt 20-30 arbetstillfällen, säger Peter Selemark, vd för Bon Orbit.
Det nya strukturella samarbetet möjliggör hantering av större volymer och utveckling av fler innovativa användningsområden för återvunna däckråvaror.
Sluter avtal med norsk aktör om däckåtervinningsanläggning
Nyheter
13 oktober 2025
Text: Eva Harrysson Foto: Svensk Däckåtervinning
Svensk Däckåtervinning och Norsk Dekkretur inleder ett strukturellt samarbete kring hanteringen av uttjänta däck i de båda länderna. 100 000 ton uttjänta däck per år – från både Sverige och Norge – ska bearbetas vid en helt ny anläggning i Trollhällan – som blir Europas största inom däckåtervinning.
Avtalet är en viktig milstolpe för Svensk Däckåtervinning AB, som nu också ger dotterbolaget Bon Orbit fullt ansvar för hela återvinningsuppdraget.
Peter Selemark, tidigare kommersiell chef på Svensk Däckåtervinning, tillträdde rollen som vd för Bon Orbit den 1 oktober.
– Allt detta känns självklart väldigt positivt. Vi gör den här satsningen för att kunna möta de framtida kraven och efterfrågan på att skapa en högvärdig råvara. Anläggningen i Trollhättan kommer vara ett väldigt stort steg från det man historiskt kanske har kallat för återvinningsanläggning. Det blir snarare en produktionsanläggning och en bearbetningsanläggning där vi är med i hela kedjan.
Svensk Däckåtervinnings idag största anläggning i Linköping har en kapacitet på cirka 50 000 ton däck årligen. Även den befintliga anläggningen genomför en uppgradering med mer avancerad produktionsutrustning och effektivare produktionsflöden. I Trollhättan fördubblas volymen. Anläggningen, som etableras i den gamla Saab-fabriken, byggs för att hantera upp till 100 000 ton per år. När anläggningen tas i bruk i september 2026 kommer alla däck från södra Norge samlas och återvinnas tillsammans med de svenska volymerna i Trollhättan.
På 40 000 kvadratmeter produktionsyta inomhus kommer däck att demonteras i olika fraktioner – stål, gummi och textil – redan från start. Dessutom blir det möjligt att särskilja personbils-, lastbils- och OTR-däck, vilket höjer förädlingsvärdet och skapar nya affärsmöjligheter.
– När vi kan separera material med olika sammansättning får vi en renare råvara och ett större värde för kunderna. På sikt innebär det även en möjlighet att sänka återvinningsavgifterna för producenterna, säger Selemark.
Den tekniska utvecklingen öppnar även för nya möjligheter. Bon Orbit arbetar exempelvis med att ta fram metoder för att separera däckens innerlager, tvätta stål för att utvinna koppar och på andra sätt öka återvinningsgraden.
– Vi ser inte längre det här som ren återvinning, utan som en produktionsprocess där vi skapar en högvärdig råvara. Att Sverige och Norge tar ledningen på det här området tror jag kommer att uppskattas av både marknaden och däcktillverkarna, säger Selemark.