Däckbranschens ändrade formulering om efterkontroll vid hjulbyte, där man uppmanas att efterkontrollera istället för att efterdra bultarna på personbilar, har fått stor uppmärksamhet. Enligt en undersökning från Svenska däcksäkerhetsrådet 2024 kan tappade hjul orsaka cirka 900 trafikolyckor varje år och i vinter kommer också en rapport från Däckbranschen om tappade hjul på tunga fordon, vilket visar på frågans aktualitet.
Niso Tech märker ett ökat intresse för hjulsäkerhet
Grästorpföretaget Niso Tech, som tillverkar hjulmutterlåsen Rollock och Safe Wheel för tyngre trafik, märker att intresset för hjulsäkerhet ökar.
– Framför allt tror jag att kunskapen om problemet ökat och att man erkänner att problematiken finns i större utsträckning idag. Tidigare har diskussioner kring tappade hjul varit relativt undanskymt. Men att ett hjul tappas handlar inte bara om monteringen utan det kan bero på till exempel körförhållanden, temperaturväxlingar, kvaliteten på bultarna, hur rent navet är och så vidare. Det finns många faktorer som spelar in och det är viktigt att ha en öppen och ärlig dialog, säger Matilda Nilsson, vd på Niso Tech.
Det ökade intresset märks också på försäljningen. Niso Techs två säkerhetslösningar var ganska sovande produkter när Niso Tech fick med dem i ett bolagsförvärv 2005, men det har ändrats.
– Medvetandegörandet av problemet har lett till att fler är intresserade av produkterna. Bara de två senaste åren har vi haft en häftig utveckling inom försäljningen och flera stora bolag efterfrågar produkterna. De vill eliminera risken för trafikolyckor och har också insett att det är otroligt kostsamt att ha ett stillastående fordon efter ett däckhaveri, även om det inte orsakar någon olycka.
Rollock och Safe Wheel är två olika produkter från Niso Tech som fungerar på liknande sätt.
Rollock är ett hjulmutterlås i plåt som låser fast muttrarna parvis.
– Det är en engångsprodukt med två håligheter med tänder som fixerar sig mot muttern så den inte kan skruvas upp, säger Matilda.
Rollock-brickan är förbrukad när den lossas från muttrarna, medan den andra produkten, Safe Wheel, går att återanvända mellan fem och sju gånger.
– Safe Wheel är ett lås i plast som man slår fast med en klubba. Det finns i två varianter, en som används för att låsa muttrarna parvis och som en hel ring som låser hela bultcirkeln. Vi har ett tiotal olika storlekar för att passa de allra flesta tunga fordon. Safe Wheel har funnits sedan tidigt 90-tal och eftersom vi tillverkar dem i vår fabrik här i Grästorp har vi full kontroll över produkterna och kan se till att funktion och kvaliteten är hög. Vi har också fått mycket återkoppling från kunder genom åren som gjort att vi kunnat utveckla produkten, säger Matilda.
Nira Dynamics har specialiserat sig på att utveckla mjukvarubaserade fordonssystem, bland annat för att förebygga tappade hjul.
– Vi vill öka medvetenheten kring att de här produkterna finns och vår förhoppning är att alla biltillverkare på sikt ska ha det här som standard, säger Magnus Anseklev, Director Global Partnerships på Nira Dynamics.
Inom hjulsäkerhet erbjuder företaget fyra olika säkerhetssystem; däcktrycksindikator, lösa-hjul-indikator, däckgreppsindikator och däckslitsindikator. Lösa hjul är en ständigt aktuell fråga, inte minst kring däckskiftestider. Lösa hjul kan innebära livsfara både för de som kör bilen och för andra trafikanter.
– Det är lättast att skylla på bilverkstäder och den mänskliga faktorn när hjulen lossnar. Vi erbjuder en mjukvarulösning som är både kostnadseffektiv och hållbar och som ger snabb information till föraren om att ett hjul riskerar att lossna. Det gör att man hinner stanna till och åtgärda felet – eller kanske till och med uppsöka en verkstad – innan olyckan framme, säger Magnus Anseklev.
Mer än 110 miljoner fordon världen över rullar med Nira Dymaica systemlösningar idag.
– Många Audi bilar har lösa-hjul-varnare i Sverige idag, och fler märken planerar att inkludera denna lösning i framtiden. Alla Volkswagen-koncernens bilar som rullar i Sverige har vårt däcktrycksövervakningssystem, liksom de flesta Volvo, Renault, Fiat, Honda, med flera. Vi nyttjar de sensorer som redan finns i bilarna istället för att sätta in nya. Systemet integreras i bilarna på produktionslinan som är standardutrustning på nästan alla bilar inom de märken vi har avtal med. Det finns däcktillverkare som har tagit fram egna lösningar, men vi är klart störst när det gäller en lösning utan fysiska sensorer på däcken, säger Olle Hynén Ulfsjöö, Loose Wheel Indicator Product Architect.
Har ni kunnat mäta vilken effekt era system har på exempelvis tappade hjul?
– Vi har tyvärr inte den statistiken, utan den ligger hos biltillverkaren och troligen finns information samlad hos försäkringsbolagen. Däremot vet vi att många olyckor har kunnat undvikas tack vare våra system, säger Magnus Anseklev.
Finns era system även i tunga fordon?
– Vi har gjort ett par studier tillsammans med tillverkare av tunga fordon för att undersöka kompabiliteten och där ser det väldigt positivt ut. Så i teorin kan vi stoppa in produkten i lastbilar. Vi har inga sådana avtal i dagsläget, men det är definitivt något vi blickar mot, säger Olle Hynén Ulfsjöö.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 4 2025.