Under fyra intensiva dagar samlas leverantörer, tillverkare, grossister, verkstäder, experter och beslutsfattare från hela fordonsvärlden för att visa upp det senaste inom reservdelar, digitalisering, verkstadsutrustning, däck, plåt och lack.
– 2023 hade vi över 1 000 varumärken representerade, 210 utställare och hela 20 000 besökare från 40 länder. Den siffran säger en hel del om hur stort intresset är för Automässan, säger Jan Nilsson, affärsansvarig för Automässan.
Och intresset ser inte ut att ha svalnat inför 2026. Redan flera månader innan startskottet går är mässan fullbokad, med en väntelista av företag som gärna vill in. Några montrar mäter upp till 700 kvadratmeter– där besökarna kan kliva rakt in i framtidens verkstad.
En av årets stora satsningar är ett helt nytt område; Prova på branschen. Här får studenter och andra nyfikna testa riktiga arbetsmoment och upptäcka hur mångsidig och teknisk och fordonsbranschen faktiskt är.
– Behovet av ny kompetens är enormt. Därför känns det extra roligt att kunna erbjuda ett område där man får klämma, känna och prova på. Vi hade 1 500 studenter 2023, och räknar med minst lika många den här gången.
Digitalisering, elektrifiering och hållbarhet är heta ämnen på årets mässa. Seminarieprogrammet bjuder på kostnadsfria föreläsningar och paneler där branschen diskuterar sådant som är aktuellt inom branschen.
– Det är ett jättedrag i branschen just nu. Alla vill veta vad som händer och hur de ska hänga med. Det gäller inte minst på däcksidan, med nya material, tekniska lösningar och hållbarhetstänket, säger Jan Nilsson.
Automässan är en renodlad fackmässa som arrangeras på uppdrag av branschen. Den är öppen för yrkesverksamma inom fordonsbranschen. Besökarna består framför allt av verkstäder, inköpare och upphandlare – med andra ord människor som kan ta beslut, göra affärer och påverka framtiden.
Förutom affärerna är Automässan också en social höjdpunkt. Branschmingel, stora middagar och spontana möten i gångarna bidrar till den speciella mässkänslan.
Är det något extra kul eller spännande som du vill hinta om inför mässan?
– Eftersom jag är väldigt teknikintresserad, ska det bli spännande att ta del av nya tekniklösningarna. Sedan tycker jag ju att det ska bli väldigt kul att se hur nysatsningen Prova på branschen slår ut.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 5 2025.