Däckteams personal fick bland annat prova på hur bilen reagerar med olika däck, i olika situationer, på olika underlag.
Testerna gjordes med nio olika bilar från Börjessons Bil som var utrustade med olika däck från Continental, Michelin och Nokian Tyres.
Däckteam On Tour – kunskapshöjande satsning för verkstadspersonal
Nyheter
29 september 2025
Text: Eva Harrysson Foto: Däckteam
Däckteam genomförde i samband med årets regionmöte en stor utbildningssatsning för sin personal. Under parollen Däckteam On Tour – gjordes en resa från norr till söder med nätverkande, produktutbildning och praktiska tester på bana.
Medarbetarnas teoretiska kunskaper sattes på prov i verkliga situationer där de själva fick prova på hur bilen reagerar med olika däck och på olika underlag. Syftet var att ge deltagarna en djupare förståelse för hur olika däck fungerar i olika förutsättningar. En kunskap som de sedan kan dra nytta av när de ska ge tips och rekommendationer till sina kunder.
Turnén startade i Skellefteå och gick via Östersund, Tierp och Jönköping, för att avslutas i Helsingborg med nio bilar från Börjessons Bil, försedda med däck från Continental, Michelin och Nokian Tyres. Fordonen var tydligt stripade, och längs vägen kunde förbipasserande tävla om priser genom att fotografera karavanen.
Varje stopp bestod av två intensiva dagar. Första dagen fokuserade på branschnyheter, kedjans utveckling och teknisk fördjupning. Leverantörerna stod för utbildning kring allt från gummiblandningar och produktutveckling till kommande lagkrav och branschens utmaningar.
Dag två tog deltagarna plats bakom ratten. Under ledning av erfarna instruktörer från Ljungbyheds Motorbana sattes däcken på prov i olika moment på lokala banor och trafikövningsplatser. Ett tydligt fokus låg på att visa riskerna med att köra friktionsdäck på sommaren. Skillnaderna mot riktiga sommardäck – både på torrt och vått underlag – blev snabbt uppenbara i form av längre bromssträckor och försämrad kontroll.
– Teori är viktigt, men det är när man själv upplever skillnaderna i bilen som insikten verkligen fastnar. Våra verkstäder fick många aha-upplevelser – och en hel del koner fick stryka på foten, berättar David Johansson, marknadschef och E-Commerce Manager på Däckteam.
För Däckteam är satsningen mer än ett roligt event.
– Vi är ödmjuka inför faktumet att inte ens vi som branschkunniga, som specialister, någonsin blir fullärda. Våra kunders trygghet på vägen är vår högsta prioritet. Vi vill ständigt fylla på kunskapen för att kunna ge våra kunder rätt råd. Att testa det vi säljer är en självklarhet, säger David Johansson.