För Jerker Axelsson har vägen från barndomens Värmland till internationella tävlingar i roadracing och rally kantats av både passion, fart och ett starkt tekniskt intresse för allt som får en motorcykel att prestera på topp. Däcken kom tidigt att stå i centrum, eftersom kunskapen om dem kan vara skillnaden mellan att vinna och försvinna.
– Däcken är så oerhört avgörande när man töjer på gränserna. De är som en förlängning av kroppen, förklarar Jerker.
Det nära bandet till däcken har vuxit fram efter otaliga timmar på bana och landsväg. Jerker beskriver det som att man behöver känna av däcken med hela kroppen och kunna tolka de små signalerna. Särskilt när man vill utmana gränserna, vilket är Jerkers favoritgren.
– Att bli ett med fordonet är en konst. Det krävs både erfarenhet och respekt för farten och utrustningen för att kunna känna av vad däcken klarar innan de släpper taget om asfalten.
En långlivad kärlekshistoria
Jerkers kärlek för fart föddes redan i ung ålder. Som tioåring susade han runt på åkrar på sin moped, påhejad av grannar och vänner med samma intressen. I 20-årsåldern gjorde han sin motorsportsdebut. Först var det roadracing för hela slanten, sedan övergick han som 34-åring till att köra rally i skogen, först som kartläsare.
– Jag hade lärt känna en kund som körde rally och han frågade om jag ville åka med honom. Det var det häftigaste jag hade gjort och då hade jag ändå fått flyga med en kompis som var stridspilot i flygvapnet. Fartkänslan på små skogsvägar är svåröverträffad, säger Jerker.
Suget i magen har sedan fortsatt att vara en del av Jerkers vardag. Genom åren har han kammat hem både SM-guld, silver och brons i bägge grenarna när han själv suttit bakom ratten eller styret, samt hunnit vara teamchef för olika team.
– När jag ger mig in i något så ger jag allt. Jag tror faktiskt att jag är den enda som har vunnit SM-guld i både roadracing och rally, säger han.
Från tävlingsförare till däckrådgivare
Efter många år som aktiv tävlingsförare valde Jerker att sadla om. Han hade fått erbjudande om att köra världsmästerskap, men när han kom hem en dag och hans ett halvår gamla son ryggade tillbaka när han såg honom, som att han var en främling, bestämde han sig omgående för att prioritera om. På Bike i Trollhättan kunde han fortsätta att arbeta med sitt motorintresse, fast i egenskap av säljare, och samtidigt vara en närvarande pappa.
– Jag hade köpt och sålt både hojar och bilar privat innan jag började på företaget. Nu kunde jag göra det professionellt istället. Efter nio år tog jag och en kompanjon över verksamheten. Att vara ytterst ansvarig har alltid motiverat mig, säger Jerker.
Som ägare och vd för motorcykelbutiken har han nu väglett mc-förare i drygt 33 år, i frågor om allt från varumärken till däck, mönsterdjup och lufttryck.
– Många kunder har dålig koll på betydelsen av att köra med rätt däcktryck. De kan komma in och klaga över att motorcykeln känns instabil, när de i själva verket bara behöver fylla på luft. Jag rekommenderar att man kollar lufttrycket i alla fall en gång i månaden, säger Jerker.
I företaget jobbar idag 32 heltidsanställda, nästan 20 säsongs- eller timanställda och ytterligare 11 i sidoverksamheter. Jerker äger samtliga fastigheter. Den totala årliga omsättningen för bolagen är cirka 300 miljoner kronor.
– Vi lägger mycket tid på att hitta däck som passar kundernas behov. Hur och var de ska köra, vilken typ av motorcykel de har, omständigheterna påverkar vilket däck som är bäst. Det finns inget universaldäck utan handlar om att hitta rätt kompromiss mellan prestanda, livslängd och känsla för varje enskild kund, säger Jerker.
Millimeterprecision
Under sin tävlingskarriär har Jerker blivit skicklig på att förstå sig på även de minsta av skillnader mellan olika produkter. När det gäller däck har han många gånger använt kunskaperna till sin fördel. Ett exempel, som visade sig vara avgörande för att kamma hem guld i en rallytävling, var när han och teamet bestämde sig för att köra med däck med en millimeter längre dubbutstick än konkurrenterna.
– En millimeter gjorde hela skillnaden. Valet gjorde att vi kunde köra hårdare än våra medtävlande. Det handlar om att känna sin utrustning, våga lita på den och förstå begränsningarna. Däcken är den viktigaste detaljen på ett fordon. Det vet alla som tävlar, säger Jerker.
Mycket av däckutvecklingen sker i tävlingssammanhang, både inom bil- och motorcykelsport.
– Det är i de mest krävande miljöerna som nya tekniker prövas. Många innovationer som idag testas inom racing blir senare tillgängliga för vanliga förare, även om inte allt är direkt överförbart, säger Jerker.
Ett liv på två hjul
Genom alla år av tävlan och företagande har kärleken för fart och motorcyklar bestått. Vid sidan av sitt jobb gör han därför också både däck- och mc-tester för några av Europas största mc-tidningar. Han låter lusten leda vägen, precis som de flesta andra mc-förarna han stöter på.
– Köra mc gör man för att det är kul. Det är en nischprodukt för människor som gillar känslan, säger Jerker.
Enligt en Novus-undersökning från 2021, gjord på uppdrag av Yamaha Motor Scandinavia, drömmer så mycket som var fjärde svensk om att köra motorcykel.
– Det förvånar mig inte, säger Jerker.
Är du aldrig rädd när du kör motorcykel?
– Fart är såklart alltid förenat med en risk, men det har aldrig hindrat mig. Trots att jag har vurpat flera gånger så har jag alltid velat fortsätta. Jag litar på min reaktionsförmåga, för jag vet att jag brukar hitta en väg runt problemet, och när jag kör blir motorcykeln en del av mig. Jag har ett lugn och får inte ens hög puls av stressiga situationer längre, säger Jerker.
Vilket är ditt bästa resmålstips till den som vill ge sig ut på vägarna i sommar?
– Norge! Särskilt Trollstigen. Att köra här från Trollhättan till Oslo och uppåt är magiskt. Den dramatiska naturen, de slingrande vägarna och närheten till Sverige gör landet till ett idealiskt mål, även för en helgtur.Det är Alperna on a budget, säger Jerker.