Varumärkets historia sträcker sig tillbaka till slutet av 1800-talet, då två amerikanska uppfinnare slog ihop sina jordbruksmaskinsbolag. 1905 lanserades en ny bandtraktor, som fick namnet Caterpillar efter att en journalist tyckt att den "rörde sig som en larv". 1925 bildades företaget Caterpillar – döpt efter sin bästsäljande innovation.
I Sverige gjorde CAT entré på 30-talet. Dragaren – dagens bandtraktor – var först ut, följd av den klassiska bulldozern. Fram till 2004 tillverkades vissa CAT-maskiner även i Sverige, då skogsmaskiner ingick i sortimentet.
Sedan 2020 är Zeppelin unik återförsäljare av Caterpillar i Sverige.
– CAT har en bred produktportfölj där ungefär hälften av maskinerna som säljs i Norden tillverkas i Europa, säger Kristian Johansson.
Idag rullar uppskattningsvis 10 000 CAT-maskiner i Sverige, framför allt inom anläggning, vägbyggen och industri. Flera Caterpillar-maskiner används också inom gruvindustrin i norra Sverige, där det ställs höga krav på hållbarhet i tuffa miljöer.
– Grävmaskiner är vår största produktkategori, men vi är också starka inom hjullastare, särskilt till gruvindustrin, säger Kristian Johansson.
CAT fokuserar på produktivitet och livslängd – inte bara inköpspris. När det gäller däck samarbetar Zeppelin främst med Bridgestone, men även Michelin och Goodyear är vanliga. Rätt däck är avgörande för både ekonomi och driftsäkerhet.
– Cat är ett premiummärke och då krävs också premiumdäck. De som använder våra maskiner kan inte riskera att bli stående på grund av däckproblem. Vi upplever att Bridgestone är på tå, har en bra andrahandsmarknad och ett väl fungerande inbytessystem. När vi säljer en maskin kan kunden förstås välja vilka däck den vill, men vi försöker alltid råda dem till att välja rätt sorts däck utifrån ekonomi, komfort och livslängd, precis som vi gör med alla delar till maskinerna.
Kommer det märkas i Sverige att det är 100-årsjubileum?
– Ja, Caterpillar spände sina muskler rejält på Bauma-mässan i våras. Men redan 2023 började de planera för jubileet. De tillverkar ett antal jubileumsmaskiner i begränsad serie i den klassiska grå färgen som maskinerna hade de första åren. Vi visade en av dem på Entreprenad Live nu i höstas.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 4 2025.