Terrängdäcken hade betydligt längre bromssträcka än året-runt-däcken i ADAC:s tester. Foto: ADAC
Varnar för att populära terrängdäck inte håller måttet
Nyheter
13 maj 2025
Text: Eva Harrysson
Tyska bilorganisationen ADAC slår larm om att terrängdäck, som används på pickuper, SUV:ar och husbilar, kan vara direkt farliga på vanliga vägar.
– Resultaten är tankeväckande, särskilt på torr och våt asfalt, säger ADAC.
Tidningen Carup rapporterar att ADAC slår larm om flera brister med terrängdäck, som är konstruerade för att ge bättre grepp där underlaget inte är asfalt. Däcken är tänkta för körning i tuff terräng, men i Europa används de mest av estetiska skäl och körs oftast på asfalt.
ADAC testade därför hur dessa däck klarar sig i verkligheten, bland annat på torrt, vått och snötäckt underlag. Samtliga däck var märkta för vinterbruk. De testade däck med storleken 225/65 R17, vilket passar en Volkswagen Bus. Resultatet visade att terrängdäcken var klart sämre än ett vanligt året-runt-däck – särskilt på asfalt. I snö kom två däck nära referensdäcket, men inga kunde rekommenderas.
– Resultatet är tydligt och samtidigt nedslående: terrängdäcken presterar betydligt sämre än referensdäcket för året runt, skriver ADAC.
Ett uppseendeväckande exempel var BF Goodrich All Terrain T/A, som enligt ADAC hade en bromssträcka på 48,8 meter från 80 km/h. Det bästa terrängdäcket i testet stannade på nästan 40 meter – medan året-runt-däcket klarade det på 34 meter.
– Det motsvarar längden på en hel husbil – skillnaden mellan att hinna stanna eller krocka, skriver ADAC.
Utöver längre bromssträcka hade däcken också sämre grepp och körstabilitet.