Det började för Dino, som för de flesta andra idrottstalanger, med en fritidsaktivitet i barndomen. Sju år gammal hade han sett Formel 1 på teve och fascinerades av hastigheten och motorerna. Hans pappa tog med honom till gokart-banan och efter det beskriver han själv att han blev fast.
– Pappa är bilmekaniker och har alltid varit intresserad av bilar och allt som rör det. Han köpte en begagnad gokart till mig och resten är historia, säger Dino.
Allt eftersom åren gick blev Dino mer och mer biten av den fartfyllda sporten. Han utvecklades och gjorde bra ifrån sig på tävlingarna.
– Vi blev som ett litet team i familjen där pappa mekade med bilen, mamma skötte logistiken och lillebrorsan var med som största supporter. Det var väldigt kul att vi gjorde det tillsammans och jag har dem att tacka för väldigt mycket, säger Dino.
Efter några år fick Dino chansen att tävla utomlands, bland annat i Italien där sporten är som störst.
Han körde då tillsammans med Joakim Ward och fick riktigt goda resultat.
Steget från gokart till racing är stort, men längs banorna står ofta talangscouter och spanar efter möjliga kandidater. Under tävlingarna 2019 började Formel-teamen att få upp ögonen för Dino och samma sommar fick han åka till Ferraris uttagningsläger. I slutet av 2019 fick han kontrakt med Ferrari och 2020 började han att tävla i Formel 4. I år tävlar han i Formel 2 samtidigt som han testkör för Formel 1. Den stora barndomsdrömmen om att bli Formel 1-förare håller med andra ord på att bli verklighet.
Du tävlar i Formel 2 i år men har samtidigt fått chansen att träna för Formel 1. Vad är den stora skillnaden mellan de båda nivåerna?
– Allt egentligen! Prestandan i motorn, hastigheten, varvtiden, bromsarna och greppet. Man måste ha ett helt annat mindset när man kör en Formel 1-bil. Det är något helt utöver det vanliga, allt är snabbspolat kan man säga.
När förstod du att det skulle bli något stort av din karriär?
– Det var nog runt 2019 som jag märkte att det började gå väldigt bra. Jag var 15 år då och fick väldigt många bra resultat det året, jag vann italienska mästerskapet och slutade tvåa i det europeiska mästerskapet. Samtidigt fick jag komma till uttagningslägret och jag visste också att det är då som teamen brukar hålla koll efter nya talanger. Det var nog då jag insåg att något stort kunde vara på gång.
Tidningen Däcksnack intervjuar Dino via länk från Saudiarabien när han har några dagars uppehåll mellan två tävlingar. Till vardags bor han annars sedan några år tillbaka i Ferraris egen hemstad Maranello i Italien där han tränar med Scuderia Ferrari Driver Academy, Ferraris juniorakademi. I år gör han sin första säsong i FIA Formula 2 Championship (Formel 2), vilket är nivån precis under Formel 1.
Hur nära är Formel 1 för dig?
– Jag känner att det är på riktigt och att jag börjar närmar sig. Det är bara ett steg kvar, men samtidigt vet jag att resultatet i Formel 2 kommer att vara avgörande för hur framtiden ser ut. Därför handlar allt just nu om att göra ett så bra jobb som möjligt här i Formel 2.
Vad tänker du om att du kan bli den elfte svensken någonsin att köra Formel 1?
– Det är jättestort såklart. Det är väldigt speciellt att jämföras med stora namn som Markus Eriksson och Stefan Johansson. Ända sedan jag var liten har jag också sett upp till Michael Schumacher och vad han har gjort för sporten. Inte bara det faktum att han vann sju mästerskap utan också hur han fick teamet att jobba för honom och vilja vinna lika mycket som han själv ville. Han inspirerar mig väldigt mycket.
Däcken är en extremt viktig del av en formelbil. Hemligheten är att få ut så mycket som möjligt av prestandan på däcken under den korta tid de håller med en hastighet på runt 300 km/h. Oftast håller däcken bara för ett varv på cirka fem kilometer innan de börjar tappa prestanda och behöver bytas ut.
– Det går åt otroligt mycket däck i den här sporten. Speciellt när vi testar bilarna inför tävlingar. Vi provar oss också fram med olika nivå på lufttrycket, generellt sett är det ett så lågt tryck som möjligt man eftersträvar. Att hantera däcken på bästa sätt väl är också väldigt viktigt. Hanteringen skiljer de bra från de riktigt bra förarna, säger Dino.
Inom racingsporten använder alla samma däckleverantör, Pirelli. Det finns olika typer av gummiblandningar för olika väderförhållanden, men alla kännetecknas av sin breda modell och avsaknad av mönster – undantaget regndäcken som är mönstrade.
Det är extrema hastigheter och minsta lilla fel kan få katastrofala följder. Är du någonsin rädd eller orolig när du kör?
– Att vara rädd när man kör fungerar inte, utan sådana känslor försöker man hålla borta. Rätt mindset är a och o i den här sporten. Jag har jobbat med en mental tränare i två år och jobbet som vi har gjort tillsammans och det han har lärt mig har varit extremt viktigt för min framgång. Framför allt har det varit viktigt för mig att lära mig att vara stark även när det går sämre och att se positiva saker även då.
Vad är det för tankar som far genom huvudet precis före start?
– Självklart är man nervös före tävling, men när jag väl sitter i bilen och är fastspänd och klar så släpper allt sådant och jag blir helt fokuserad på det jag ska göra. Det kräver en extrem koncentration att köra och efter ett race brukar jag vara väldigt mentalt trött, ibland näst intill utmattad.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 3 2025.