Olyckan inträffade den 30 juni när en personbil körde in i en stillastående lastbil på en 2+2-väg med mitträcke. Lastbilen hade, enligt uppgift, stått stilla i flera timmar innan kollisionen. En man som befann sig på platsen miste livet. Vädret var klart, sikten god och sträckan – klassad som AV-väg – hade hög trafikintensitet med en hastighetsgräns på 100 km/h. Polisen har inlett en förundersökning om vårdslöshet i trafik och rattfylleri.
– Händelsen är en allvarlig påminnelse om hur viktigt det är att följa DRF:s uppdaterade rekommendationer för fordonsservice på väg, säger Jonas Roupe, vd på DRF.
Rekommendationerna från DRF innefattar bland annat en skriftlig riskbedömning inför varje uppdrag med hänsyn till vägtyp, ljusförhållanden och trafikintensitet. En bedömning om TMA-fordon, avstängning eller polis ska göras i varje enskilt fall– särskilt på AV-klassade vägar.
Det ska också säkerställas att servicefordonet är korrekt utrustat och tydligt utmärkt.
Personalen ska ha rätt utbildning, varselkläder klass 3 samt tillgång till en kontaktlista för kris- och stödinsatser.
Arbetet får inte påbörjas om det inte kan genomföras på ett säkert sätt – i vissa fall kan det vara nödvändigt att invänta förstärkt stöd på plats.
– Trafikverket arbetar på uppdrag av regeringen med att förbättra säkerheten vid arbete på väg. DRF följer detta arbete noggrant och menar bland annat att utbildningskrav och skyddsnivå bör vara lika höga för servicearbetare på väg som inom andra riskutsatta miljöer, säger Jonas Roupe.
DRF:s rekommendation bygger på det partsammansatta PM som tagits fram av Arbetsmiljöverket i samverkan med Trafikverket och Transportstyrelsen. Hela dokumentet finns tillgängligt på DRF:s medlemssidor.
– Vi har inte gjort några ändringar i innehållet, utan vill främst uppmana till ökad uppmärksamhet – säkerhet är tyvärr fortfarande en stor utmaning. På DRF anser vi att personer som arbetar på väg bör omfattas av minst samma skydd som vid arbete i andra miljöer – men dit har vi tyvärr ännu inte nått, säger Jonas Roupé.
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 4 2025.