Torbjörn Carlson anställdes som Sverigechef för japanska Falken Tyres 2016. Hans uppdrag var tydligt formulerat – att öka närvaron på den svenska marknaden och etablera ett återförsäljarnät för Falken i Sverige. När Torbjörn Carlsson blev anställd på Falken Tyres hade arbetet redan påbörjats av kollegan Michael Inge, som hade jobbat med grossistförsäljning i ett och ett halvt år.
– Då hade vi två kunder i Sverige och de är fortfarande kvar. 2018 skrev vi kontrakt med ytterligare en kedja och idag jobbar vi med fyra kedjor och två grossister. Jag har lärt mig mycket av Micke gällande Falken och hur varumärket uppfattades. Micke hade ett brett kontaktnät sedan tidigare och var och är väldigt uppskattad på fältet. Han är dessutom ”däckprofessorn” av oss två.
Torbjörn Carlsson kommer ursprungligen från en helt annan bransch – klädindustrin. Med sina rötter i textilstaden Borås har han haft olika roller och drivit egna företag inom textilbranschen i över 20 års tid.
– När jag kom in i däckbranschen 2009 tänkte jag att jag skulle jobba med det i tre år. Men jag blev uppenbarligen kvar och det beror på att människorna är roliga och produkterna är intressanta att jobba med. Det är roligt att jobba med produkter som verkligen har ett syfte. Om du har en skjorta eller en t-shirt på dig spelar inte så stor roll, men vilka däck du har på bilen är avgörande för säkerheten.
Hur skulle du beskriva dina första år inom Falken Tyres?
– Det har varit en fantastisk resa. När jag började här sålde vi runt 45 000 däck i Sverige per år. Nu ligger vi på runt 160 000 däck totalt per år. Vi är fortfarande små i sammanhanget jämfört med andra märken, vi brukar säga att vi är minstingen bland de större och mest kända varumärkena i Sverige. Men vi jobbar på vårt sätt och hoppas att det ska bära frukt.
Torbjörn Carlsson beskriver en magisk brytpunkt år 2020 när försäljningen i Sverige klev över 100 000 däck. Varumärket har historiskt sett haft en tendens att blandas ihop med både öl och bärgningsföretag men i takt med att Falken Tyres tagit mark i Sverige börjar dessa förväxlingar försvinna mer och mer.
– Nu har konsumenterna koll på vilka vi är, vår marknadsavdelning har gjort ett väldigt bra jobb, bland annat med att låta oss synas vid sportevenemang som inom handboll, drifting och racing. En annan stor del i att det satte ordentlig fart var att vi fick Dimitrios ”Dimman” Papadopoulos in i företaget, vilket varit oerhört viktigt. Dimman är ansvarig chef för tiotalet länder och det ger värdefull input hur vi tar våra beslut. Att vi sedan under senare delen av 2021 även fick svensktalande kundservice hjälpte oss mycket, säger Torbjörn.
Det har varit framgångsrika år för Falken Tyres sedan du kom in som Sverigechef. Hur ser du på framtiden och kommande målsättningar?
– Vi vill naturligtvis fortsätta att växa men inte på bekostnad av vår goda service. Vi ska fortsätta vara ett lönsamt märke. Jag vill samtidigt betona att det inte endast är tack vare mig som vi haft en positiv utveckling utan att vi varit ett gott team hela tiden.
Hur bra anpassade är era däck för det svenska klimatet?
– Vi är trygga i vår kvalitet både när det gäller vinterdäck och sommardäck. Vi har två nordiska produkter, ett dubbat och ett odubbat däck och de fungerar väldigt bra. Jag skulle inte säga att våra däck är bättre än andra däck men de är absolut inte sämre i vårt segment. Vi håller en hög prestandanivå på våra däck.
Torbjörn framhåller företagets generösa kundnöjdhetsgaranti som ett starkt bevis för att däcken håller måttet.
– Om en kund känner sig missnöjd eller otrygg tar vi tillbaka däcken och kompenserar kunden i upp till fem år. Vi har haft den här garantin i fem-sex år och har nog bara haft ett enda ärende i Sverige, om ens det. Det ser jag som ett tydligt tecken på att de som köper våra produkter är nöjda med det de har fått.
Vad ser du för utmaningar för er som företag och för branschen som helhet?
– Samtidigt som det finns en stor oro i världen ser jag det miljöarbete som pågår i däckbranschen som både viktigt och utmanande. Där ligger Sverige redan långt fram, vilket inte minst märktes under Däckbranschdagen. Konjunkturmässigt går det alltid upp och ner. I Sverige har vi ändå tur, eftersom vi har en lag som säger att människor måste byta däck vid ett visst mönsterdjup, datum och säsong, även om många tycker att det är en ”osexig” produkt att köpa.
Hur påverkas ni av den minskade nybilsförsäljningen?
– Lokalt här i Sverige påverkar det oss väldigt lite. På Europanivå växer vi konstant när det gäller originalmonteringar inom allt ifrån småbilar till stora premiumbilar. Där blir det naturligtvis kännbart även för oss när nybilsförsäljningen går ner.
Slutligen, någon däckfråga som du själv vill lyfta?
– Det är synd att många konsumenter ser däck som en onödig kostnad istället för en nödvändig säkerhet, när det faktiskt är däcken som får bilen att fungera till fullo. Där behöver branschen fortsätta att hjälpa till med att skapa en attitydförändring. Mycket bra görs redan och de kedjor som vi jobbar med är väldigt duktiga på att utbilda sin personal med argument kring säkerhet och affärstänk.
Om/Torbjörn Carlsson
Ålder: 59 år, fyller 60 i augusti.
Bor: Sjömarken utanför Borås.
Familj: Fru, fyra barn och tre barnbarn
Intressen: Träning, golf, matlagning och det givna; Elvis Presley.
Fakta/Falken Tyres
Ägs av japanska Sumitomo Rubber Industries som är rankade som världens femte största däcktillverkare. Den största delen av Falken Tyres produktion sker i Asien, främst Japan och Thailand. Däcken för den nordiska marknaden tillverkas dock i Turkiet. Europas huvudkontor ligger i Tyskland. I Sverige finns i dagsläget tre anställda.