Bakgrunden till initiativet är det nya lagkravet om vinterdäck på tunga lastbilar som gäller från och med 10 november.
– Kontrollerna är naturligtvis frivilliga. Vi gör det för att hjälpa åkerierna och lyfta vikten av rätt lufttryck och mönsterdjup inför vintern, särskilt nu när vinterdäckskravet tidigareläggs, säger Jonas Odqvist, vd för Euromaster.
Syftet är att öka säkerhetsmedvetandet bland chaufförer och åkerier. Fokus ligger på mönsterdjup, lufttryck och eventuella skador – detaljer som är avgörande för väggreppet när temperaturen sjunker.
– Att tidigarelägga kravet på vinterdäck är ett steg som ökar säkerheten för både chaufförer och medtrafikanter. Vår säkerhetskontroll blir ett bra tillfälle att se hur branschen ligger till inför det nya lagkravet, säger Odqvist.
Förra årets kontroller visade att var fjärde lastbil hade så allvarliga brister att den inte borde ha körts utan omedelbar service. Vanliga fel var för lågt lufttryck, skadade däck och otillräckligt mönsterdjup.
– Vi vet att många väntar in i det sista med att montera nytt inför vintern, men det är en riskabel strategi. Dåliga däck och bristande kontroll av lufttryck är inte bara en säkerhetsrisk, de påverkar också bränsleförbrukningen och miljön negativt, säger Odqvist.
Kontrollerna är kostnadsfria och sker på Circle K:s anläggningar i Gävle, Södertälje, Jönköping, Göteborg och Malmö. Resultaten återkopplas direkt till förarna, som även får svara på frågor om rutiner och säkerhetsarbete.
– Enligt praxis ska chauffören kontrollera däcken dagligen, men vi vet att det inte alltid prioriteras. Vi vill underlätta genom att erbjuda däckkontroll på våra stationer – och bjuda på en välförtjänt paus med kaffe och bulle, säger Mats Lindqvist, Senior Manager KAM Sales på Circle K.