Fälgtillverkaren OCL Brorssons, med huvudkontor och lager i Norrköping, samt återförsäljare spridda över hela Sverige, håller med om att det behövs ett regelverk för fälgar i Sverige. Foto: OCL Brorssons
Fälggrossist välkomnar ett nytt regelverk
Nyheter
16 maj 2025
Text: Eva Harrysson
OCL Brorssons ser positivt på ett nytt regelverk för fälgar. Men understryker samtidigt att majoriteten av de fälgar som de själva producerar redan är testade och godkända enligt EU-kraven.
Idag är det fritt fram att sätta vilka fälgar som helst på en bil. Däckbranschen har under en längre tid vurmat för att det bör finnas en lag kring fälgar – inte minst ur säkerhetsperspektiv.
På EU-nivå finns en lag som innebär att eftermarknadsfälgar måste testas och godkännas enligt omfattande tester. Transportstyrelsen har nu fått uppdraget att utreda om Sverige ska anamma detta regelverk.
OCL Brorssons förklarar sin ståndpunkt:
”Moderna bilar blir allt tyngre och tyngre. Det ställer allt högre krav på fälgarnas belastningstålighet. Dagens totala avsaknad av regelverk kring fälgar medför risk för felaktig användning och på sikt risk för haverier och olyckor.”
OCL Brorssons är en del i ALCAR-koncernen. De producerar fälgar av varumärkena AEZ, DOTZ och DEZENT, i egen regi. Merparten av dessa fälgar är redan idag testade och godkända enligt UN ECE R124.
”OCL Brorssons välkomnar ett regelverk kring fälgar och dess användning i Sverige. Detta innebär inte nödvändigtvis att UN ECE R124 är den enda lösningen. I samtal med utredare på Transportstyrelsen har vi gett vår syn på saken, vilken i korthet är att man bör se över regelverket kring fälgar främst vad belastningstålighet beträffar.”