Esko Ollitervo blev Onlinekund nummer 8 000 för i år hos First Stop i Haparanda.
Uppåt för däckkedjans onlinetjänster – slår fjolårets siffror
Nyheter
25 november 2025
Text: Eva Harrysson Foto: First Stop
Genom att välkomna onlinekund nummer 8 000 för året hos KM Däckservice i Haparanda överträffade First Stop Sverige nyligen helårssiffran för 2024.
Innan däckskiftessäsongen ens var över nådde kedjan nytt rekord för sin onlinetjänst, ett besked som togs emot med glädje av Jörgen Svarén, marknads- och försäljningsansvarig på First Stop Sverige
– Vi har sett en stabil ökning i användningen av vår onlinetjänst, säger. Både antalet bokningar och den sammanlagda försäljningen fortsätter stiga, säger han.
Alla webbplatser eftersträvar många besökare, men det viktiga mätvärdet är hur många besökare man lyckas konvertera till handlande kunder. Även där visar siffrorna en tydlig förbättring.
– Vi var redan tidigare nöjda med konverteringsgraden. Att den dessutom fortsätter uppåt tyder på att våra justeringar av kundresan och andra digitala satsningar fungerar, säger Jörgen Svarén.
First Stop följer även upp när på dygnet kunderna gör sina bokningar. I år syns en ökning av bokningar som görs utanför kontorstid, även om majoriteten fortfarande sker dagtid.
– Det är verkligen roligt att vår onlinetjänst används så flitigt under hela dagen. Knappt 50 av våra First Stopanslutna verkstäder använder vår onlinetjänst idag. Då erbjuder vi både möjlighet till bokning och köp av såväl däck som tjänster online. Av våra verkstäder som erbjuder tjänsten till sina kunder har redan cirka 60 procent passerat såväl antal bokningar som omsättning av sålda tjänster jämfört med helåret 2024, fortsätter han.