För slutkonsumenten märks utvecklingen tydligt i plånboken – större däck kostar i regel mer än mindre.
Analys visar – större däck tar över på nybilsmarknaden
Nyheter
19 september 2025
Text: Eva Harrysson Foto: Wroom
Den genomsnittliga däckstorleken har stigit från 16,6 till 18,6 tum på tio år, något som märks i alla personbilssegment. Idag är 19-tumsdäck den nya standarden på nyregistrerade personbilar.
En analys från Vroom visar att 30?procent av bilarna hittills under 2025 har dimensionen 19 tum, jämfört med 5?procent 2016. Även 20-tumsdäck ökar kraftigt och står nu för 15?procent av marknaden, medan mindre dimensioner som 17?tum har tappat mark – från drygt 30?procent till 12 procent.
Ökningen drivs framför allt av SUV-segmentet, som vuxit till 62?procent av marknaden och där däckstorleken gått från 17,5 till 18,9 tum.
– Vi ser att konsumenterna efterfrågar bilar som ser mer premium och sportiga ut, och större hjul är en del av det uttrycket. SUV-segmentets dominans på nybilsmarknaden är också en tydlig drivkraft bakom utvecklingen, säger Jonas Edlund, kundutvecklare och rådgivare på Vroom.
Den ökade populariteten för tyngre laddbara bilar påverkar också däckstorleken.
– För tio år sedan vägde endast omkring 5?procent av alla nyregistrerade bilar över 2?000 kilo, idag gäller det mer än hälften. Den ökade vikten gör att biltillverkarna utrustar sina modeller med större däckdimensioner för att möta kraven på prestanda och säkerhet, förklarar Per Linder, produktspecialist på Continental.
Större däck innebär högre kostnader för konsumenterna, men öppnar samtidigt nya affärsmöjligheter inom eftermarknaden.
– Utvecklingen ger branschen nya möjligheter inom däckförsäljning, men innebär också att konsumenter bör vara medvetna om kostnadsläget när de väljer däckstorlek, säger Jonas Edlund.