Försäljningen av elbilar i Sverige fortsätter att växa. 73 procent av bilarna som registrerades mellan 1 januari och 30 september 2025 var elektrifierade. 35 procent av alla nyregistrerade bilar var helt elektriska och 37 procent laddhybrider, enligt statistik från Mobility Sweden.
I princip gäller samma däckregler för elbilar, hybrider och bensin- eller dieseldrivna bilar. Men Nokian Tyres höjer ett varningens finger kring några fallgropar som är lätt att hamna i när man köper däck till elbilar och hybrider.
Misstag 1: Att köpa däck som inte är anpassade för nordiska förhållanden
Enligt lag ska vinterdäck användas mellan den 1 december och 31 mars om vädret eller vägförhållandena så kräver. Dubbdäck eller dubbfria däck som är godkända för vinterbruk har symbolen Three Peak Mountain Snowflake (3PMSF) på däcksidan. Även om certifierat snögrepp uppfyller lagens krav, är det endast däck med isgreppssymbolen som är lämpliga för isiga underlag, påpekar Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.
– Att köpa däck som är framtagna för mildare klimat är ett vanligt misstag, särskilt vid köp online. Åretruntdäck för centraleuropeiska förhållanden kan ha 3PMSF-symbolen men är inte säkra i nordisk vinter. För att undvika detta misstag ska du leta efter däck som är utvecklade för nordiska vinterförhållanden och som har isgreppssymbolen, säger han.
Misstag 2: Att inte uppmärksamma storlek och belastningsindex
Att säkerställa att däcket är tillräckligt starkt för bilen är avgörande, oavsett biltyp. Batteripaketen ökar vikten på elbilar, vilket innebär att däcken för elbilar kan behöva klara högre belastning än däck till bensin- och dieseldrivna bilar.
Belastningsindexet, som visas på däcksidan, anger hur mycket vikt däcket kan bära på ett säkert sätt vid korrekt däcktryck. Detta nummer ska stämma överens med det belastningsindex som anges i bilens registreringsbevis, där även de godkända däckdimensionerna framgår.
– Det är avgörande att köpa däck med rätt storlek och korrekt belastningsindex. I takt med att allt fler tunga elbilar kommer ut på marknaden har en ny specifikation, High Load (HL), introducerats som ett komplement till XL-däcken. Vi kommer definitivt att se fler HL-däck framöver, säger Emil Sundholm, som samtidigt betonar att HL-däck inte är ett måste, så länge däckens storlek och belastningsindex överensstämmer med registreringsbeviset.
Misstag 3: Att inte prioritera säkerhet och komfort
– Säkerheten kommer alltid först. Komforten är dock särskilt viktig för elbilar. Om du har investerat i en tyst och bekväm elbil kan bullriga däck ta bort glädjen med elbilen. Vi testar våra däck på elbilar för att säkerställa att de är säkra och tillräckligt tysta för elbilsresor, säger Emil Sundholm
Han berättar vidare utvecklat Nokian Tyres SilentDrive®-teknologin med ljudabsorberande skum för att ytterligare minska däckljudet. Däcken påverkar även bilens räckvidd. För bästa möjliga räckvidd rekommenderas att välja däck med rullmotståndsklass A eller B.