Även om bara en stötdämpare är trasig så ska också den andra stötdämparen på samma axel bytas samtidigt. Om bara en stötdämpare byts så blir köregenskaperna instabila
Kör säkert och komfortabelt i vinter – kontrollera stötdämpare och fjädrar
Nyheter
23 november 2022
Text: Elise Rangstedt Foto: Vianor
Vid byte till vinterdäck är det bra att kontrollera hur sommardäcken ser ut. Om de har slitits ojämnt så kan det vara tecken på att hjulinställningen är fel eller att stötdämparna är skadade. Bra stötdämpare gör att du kan köra både säkert och komfortabelt. Vianor berättar hur du kontrollerar bilens stötdämpare och fjädrar inför vinterns bilkörning.
Om du misstänker att någon av stötdämparna har gått sönder så är det bäst att boka tid till verkstaden snarast möjligt. Skadade eller slitna stötdämpare påverkar inte bara körkomforten utan i hög grad även säkerheten.
– En skadad stötdämpare försämrar däckets vägkontakt. Det gör att bromssträckan blir längre och köregenskaperna försämras avsevärt även i lägre hastighet, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor Sverige.
Även däckens kvalitet och skick påverkar bromssträckan. Därför ska man även kontrollera mönsterdjupet och åldern både på vinterdäck och på sommardäck som ska förvaras över vintern. På dubbdäck ska man också se efter att däcken har tillräckligt många dubbar kvar.
Slitna stötdämpare sliter på fjädringen – och tvärtom
Stötdämparna slits fortare om du transporterar tunga laster och om bilen drar en släpvagn eller husvagn ofta. Även körning i ett djupt hål med vassa kanter kan förstöra stötdämparen.
Bilen går stötigt om någon av stötdämparna är trasig. Även fjädringen belastas mer och på en gropig väg kan fjädringen bottna. På motsvarande sätt sliter dåliga fjädrar stötdämparna mer än normalt.
Även om bara en stötdämpare är trasig så ska också den andra stötdämparen på samma axel bytas samtidigt. Om bara en stötdämpare byts så blir köregenskaperna instabila.
Samma gäller även fjädringen, om någon av fjädrarna går sönder så ska även den andra fjädern på samma axel bytas samtidigt.
– Det allra bästa är att byta alla fyra stötdämpare eller fjäder samtidigt. Då blir körsäkerheten och -komforten bästa möjliga, rekommenderar Magnus Fritz.
Hur vet du när det är dags att kontrollera stötdämparna?
- Bilen går stötigt och instabilt
- Stötdämparen läcker olja
- Du hör oljud från fjädringen/stötdämparna
- På bilbesiktningen påpekas att skillnaden på stötdämpningen är stor mellan stötdämparna på samma axel