En polisbil kan rulla alltifrån 2 500 mil upp till 12 000 mil på ett år, beroende på bland annat vart bilen är lokaliserad och vilken skiftgång den har. En sak är dock alltid densamma – på varje bil sitter noga utvalda däck.
– Samtliga däck är av premiummärken och det krävs eftersom vi kör fordon under utryckning, i hög hastighet och ofta med tungt lastade bilar. Vissa biltillverkare rekommenderar däck de tycker är lämpliga, medan andra tillverkare lämnar över det ansvaret till oss. Vi kör dock enbart med däck vi vet fungerar på en polisbil, säger Anders Axen, sektionschef för fordonsservice på Polismyndigheten.
För att veta vilka däck som fungerar för en polisbil gör Polismyndigheten själva däcktester. Ett vanligt år, när dagarna inte kantas av pandemin, sker detta vid två tillfällen, ett på vintern och ett senare under hösten.
– Vi brukar göra ett test för sommardäck och ett för vinterdäck, där vi testar däcken utifrån polisbilstrafik. Vi kan till exempel utrusta en bil med dubbade däck och låta den gå 300 mil under utryckningskörning, för att sedan ta av däcken och jämföra dem mot nya däck, för att se hur stor skillnad det har blivit. Det är väldigt viktigt för oss att vi testar däcken på detta sätt då ingen annan gör det, säger Anders Axen.
Något annat som är viktigt för en polisbil är säkerheten. Polismyndigheten köper ofta däck med extra förstärkt stomme för att öka stabiliteten i sidled på däcket.
– Även kravet på mönsterdjup är annorlunda för ett polisdäck. Lagstiftningen säger att sommardäck inte får slitas mer än 1,6 millimeter, men ett polisdäck ligger alltid två millimeter över lagkrav. För våra sommardäck är alltså minsta tillåtna mönsterdjup 3,6 millimeter och för vinterdäcken är det fem millimeter som gäller för oss, säger Anders Axen och fortsätter:
– I snitt skulle jag säga att ett sommardäck rullar cirka 1 500 mil på en fyrhjulsdriven polisbil, innan det är nere på 3,6 millimeter. En privatperson kanske kör omkring 5 000 mil med sina däck. Det blir en stor skillnad slitagemässigt på grund av hastighet, vikt och körsätt.
I och med att polisen byter sina däck så pass ofta lägger de också stora summor på däck. Polisen har drygt 6 000 fordon i Sverige och under 2020 budgeterades däckinköpen till 30 miljoner.
– Hade vi kört med däcken längre hade det inte blivit lika kostsamt, med det är av säkerhetsskäl som vi byter dem. I polisens fordonsflotta finns det polismålade och civila bilar, poolbilar, lastbilar, bussar, motorcyklar, snöskotrar, släpvagnar, mopeder och cyklar, säger Anders Axen.
Budgeten för polisens däck styrs centralt och ligger under sektionen fordonsservice. Däremot köps däcken till bilarna ute i landet, av de verkstäder som polisen har avtal med.
– Idag har vi ett centralt avtal med Vianor. Dels sköter vi däcken i egen regi och dels köper vi in tjänsten av Vianor eller deras underleverantörer ute på respektive ort där polisbilar finns. De olika enheterna har friheten att själva välja däck, inom rimliga gränser, men de vill såklart också bara ha däck som de vet fungerar, säger Anders Axen.
För att sedan få sätta sig bakom ratten i en polisbil under utryckning behöver varje polis genomgå en påbyggnadsutbildning.
– Utbildningen är uppdelad i tre steg som genomförs uppdelat under hela polisens grundutbildning. Då sista steget är godkänt har man tillgodosett sig kunskap samt erfarenhet och har då rätt att framföra polisens utryckningsfordon under utryckning.
– Vid den dagliga kontrollen av bilen är däcken även en del av undersökningen. Vi tittar bland annat på skador, mönsterdjup och lufttryck. Säkerheten är alltid A och O, avslutar Anders Axen.
Läs även artikeln "Däcken var den bidragande faktor till olyckan", där Johan Sundström berättar om däckens viktiga roll i traffiksäkerheten.