”Farligt om fler väljer året-runt-däck”
Nyheter
15 mars 2021
Text: Henrik Nygård Foto: Däckpartner
Däckpartner, Sveriges största däckverkstadskedja, tycker att det är olyckligt att Volvo, som är känt för sitt säkerhetstänk, lanserar så kallade året-runt-däck som standarddäck till elbilen C40 Recharge.
– Det är farligt om fler bilister väljer den här typen av däck, säger Jon Persson, marknadschef på Däckpartner.
Jon Persson säger att det är särskilt förvånande då Volvo med sitt säkerhetstänk har uttalade mål om en nollvision vad gäller trafikolyckor.
Hur kommer detta påverka däckverkstäderna, särskilt om denna typ av däck införs på fler bilmodeller?
– Vi har historiskt varit väldigt säkerhetsmedvetna i Sverige och skiftat till vinter- och sommardäck just med tanke på våra skiftande väderförhållanden. Hela vår bransch har bidragit med ett ökat säkerhetstänk hos bilisterna genom att informera om att man kör med sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Det är så klart det här påverkar, speciellt när en aktör som Volvo väljer att uttala sig på detta sätt, säger Jon Persson.
Vad betyder det här för året-runt-däckens ställning och försäljning på europeiska marknader? Blir det ett genombrott med kraftig ökad försäljning som följd?
– Det har under de senaste åren blivit allt mer fokus på året-runt-däck och allvädersdäcken. Dock är faran betydlig på vägarna om fler går över till den däcktypen, speciellt under vinterhalvåret i Sverige. Vad jag känner till kan inget året-runt-däck prestera bra både på sommaren och vintern. Det vet alla som har testat dem.
Bedömer ni det som trafiksäkert att köra på dessa däck på vinterväglag och på varma sommarvägar?
– Det skulle vara intressant att få se den testdata som legat som grund för beslutet. Temperaturerna i vårt land skiljer sig som sagt väldigt mycket mellan årstiderna och det vore väldigt intressant att se ett däck som täcker in dessa variationer. Så svaret på frågan blir att det är mer trafiksäkert att köra sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.