Alf Berglund har arbetat med arbetsmiljöfrågor i hela sitt liv. 1978 fick han jobb som skyddsingenjör på Motorhälsan, flyttade sedan över till MAF, Motorbranschens arbetsgivareförbund som tidigt inrättade en särskild arbetsmiljöavdelning.
– Vi var före många andra branscher med det här, och det var arbetsmiljölagstiftningen under 1970-talet som drev på. När Transportföretagen sedan bildades som paraplyorganisation för alla transportanknutna branscher fördes verksamheten över dit.
Alf Berglund berättar att idag är det nio olika bransch- och arbetsgivarförbund som ingår i Transportföretagen – Däckbranschen är ett av dem.
En prioriterad fråga
– Arbetsmiljön varierar förstås starkt mellan de olika branscherna, men det är också många frågor som är gemensamma. Det har generellt sett genomförts väldigt många förbättringar på arbetsmiljösidan, men samtidigt dyker det hela tiden upp nya problemställningar som kräver sin lösning. Arbetsmiljöarbetet måste därför ständigt prioriteras, anser Alf Berglund.
Sedan många år är Alf representant för Motorbranschens Arbetsgivarförbund i TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd och med i däckbranschrådet.
– Nyligen diskuterade vi i rådet vilka som är de fem största arbetsmiljöproblemen i däckbranschen. Jag föreslog att vi skulle upprätta en fem-i-topplista över de fem faktorer eller arbetsmoment som medför störst risk för personskador. Tanken är sedan att den ska vara grunden för en ”säkerhetskampanj” riktad mot de som jobbar i branschen.
Så här ser listan på de fem farligaste arbetsmomenten ut – utan inbördes rangordning:
Däckexplosioner
Att pumpa däck utan att använda däckbur eller, att när pumpning måste ske utan bur, inte göra på rätt sätt kan vara livsfarligt. Alf Berglund påminner om att däck är att betrakta som tryckkärl.
– Det var en kille som skulle laga ett hjul som reparerats med läckagespray. Efter läcksökning i vatten hittades ett hål i fälgen och försökte punktsvetsa fälgen – och fick en explosion rakt i ansiktet! Han lever inte mer, konstaterar Alf.
Lärdom: Vid reparation av bildäck med läckagespray måste däcket märkas ut med dekal som talar om att spray har använts! En sådan instruktion finns i bilen men tyvärr så är nog det vanligaste att detta förbises vid lagningen…
Hantering av däck på lager
Det gäller att iaktta försiktighet när du staplar däck, att använda lyfthjälpmedel för att lyfta tunga däck och att ha koll på tyngdpunkt, ojämnheter eller lutning i golvet och liknande när däck ska lyftas med truck eller när däck lastas i höga pallställ.
–I höstas hade vi en dödsolycka i Umeå där en praktikant fick en stapel av däck över sig.
Det inrapporteras varje år till Arbetsmiljöverket ett tusental olyckor med skador med truckar varje år, det gäller då inte bara lagerhantering utan i alla situationer där samspel mellan individer och arbetsutrustning sker kombinerat med tung last, hastighet och uppmärksamhet.
Arbete på vägrenen
Hastigheten ute på vägarna är hög och det är alltför många som inte bromsar in när de ser ett servicefordon i vägkanten.
TMA-fordon vid insatsen är ju det optimala, men är inte möjligt att erhålla i alla situationer. Det vilar ett tungt ansvar som arbetsgivare att se till att de anställda ges rätt förutsättningar.
– Här gäller det att komma ihåg att sätta ut tydliga varningsskyltar, tända varningsljus och själv bära varselkläder. Sedan är det bara att hoppas att bilister på vägen visar vederbörlig hänsyn, konstaterar Alf Berglund.
– Ska du iväg och byta däck på ett strandsatt fordon är det viktigt att höra sig för om hur det ser ut på platsen, vilka risker som kan finnas där får man reda på genom att följa ett frågeschema i samband med att arbetsordern görs. Det är rutin åtminstone hos de företag som tillhör DRF, som tagit fram en vägledning för hur det ska gå till, råder Alf Berglund.
Hantering av verktyg och utrustning
Mutterdragare, balanseringsmaskiner, domkrafter… Alla maskiner kan ge skador om de inte används på föreskrivet sätt och med försiktighet.
– Folk klämmer sig, skär sig, får skräp i ögonen eller drabbas av buller- och vibrationsskador. De här riskerna kan minskas genom tydliga instruktioner till dem som är nya på jobbet, genom val av vibrationsdämpade verktyg och användning av personlig skyddsutrustning, hörselskydd, handskar, ögonskydd och, ibland andningsskydd.
Halk-, snubbel- och fallolyckor
En av de allra vanligaste skadeorsakerna i många branscher. För däckverkstädernas personal förekommer det ofta i samband med vardagen, golvet belamrat med saker som man snubblar över, oljefläckar, is, trappor till entresolplan, källare och lastkajer.
Här är det ju en kombination av att man har rätt skor och ordning och reda som gäller.
Jobba systematiskt
– Den här listan kommer nog inte som någon överraskning för dem som har koll på hur det ser ut i däckbranschen. Så här har det sett ut i många år nu, konstaterar Alf Berglund. Tillfrågad om vad som kan göras för att minska riskerna är han inte sen med svaret:
– Jobba systematiskt med arbetsmiljöfrågorna, se till att medarbetarna följer de råd och rutiner som gäller på arbetsplatsen och var noga med att göra riskbedömningar när det är nya moment som ska utföras. Och så ska man förstås försöka bygga bort risker där så är möjligt och se till att det finns bra och rätt utrustning på firman. Sist men inte minst är det viktigt att jobba för att minska riskabla beteenden och attityder. Jag tror att det absolut viktigaste är att man inser att man är varandras arbetsmiljö. Därför är det viktigaste att man ständigt pratar med varandra och ger konstruktiv feed back till varandra. Alla gör fel och misstag, allt säkerhetsarbete går ut på att lära av dem, så att de inte upprepas, avslutar Alf Berglund.