Antalet genomförda försäljningar av begagnade bilar är den högsta sedan 2021, då efterfrågan på begagnade bilar sköt i höjden som en följd av bristen på nya bilar under pandemin. Privatpersoner står fortfarande för majoriteten av köpen, men samtidigt visar företagsköpen en tydlig uppgång.
– Andelen köp av begagnade personbilar av ”vanliga” företag är historiskt hög. Normalt brukar företagen stå för 3-5 procent av köpen, men under 2024 var det knappt 7 procent och i december var det hela 8 procent av köpen som gjordes av företag, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF.
Elbilar tar mark – en dramatisk ökning
En av de mest anmärkningsvärda trenderna som MRF har noterat är den kraftiga ökningen av elbilar (BEV) i begagnathandeln. Bland bilar upp till 10 år gamla ökade elbilarnas marknadsandel med hela 60 procent under det gångna året. Denna utveckling visar att elektrifieringen även har fått ett starkt fotfäste inom begagnathandeln och att konsumenterna i allt högre grad efterfrågar hållbara alternativ. Laddbara fordon, rena elfordon och laddhybrider, är nu den största kategorin på begagnatsidan. Tillsammans har de en marknadsandel på cirka 34 procent. På andra plats ligger bensindrivna bilar med 26 procent och därefter dieselbilar med cirka 25 procent.
Fortfarande dominerar Volkswagen och Volvo begagnatmarknaden, med storsäljarna Golf, Passat, V70 och V60 i topp. Uppstickare som Kia Ceed och Ford Focus ligger hack i häl. De största bilhandlarna på begagnatmarknaden är Riddermarks Bil, Hedins Bil, Bilia och Din Bil-gruppen.
Ett år av förändringar och möjligheter
Siffrorna från 2024 understryker att begagnatmarknaden fortsätter att vara en dynamisk och viktig del av bilindustrin i Sverige. Med ett växande intresse för hållbarhet och en tydlig ökning av företagens engagemang i marknaden, finns det enligt MRF goda förutsättningar att trenden håller i sig även under kommande år.