Det nya samarbetet ger Eliassons Åkeri i Kristianstad AB full tillgång till Euromasters premiumlösning, servicekonceptet MasterPremium.
Euromaster tecknar avtal med Eliassons Åkeri
Nyheter
28 februari 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Eliassons Åkeri i Kristianstad AB
Euromaster och Michelin Connected Fleet har tecknat ett flerårigt samarbetsavtal med Eliassons Åkeri i Kristianstad AB. Samarbetet innebär att åkeriet fullt ut kommer att kunna ta del av Euromasters servicekoncept MasterPremium under cirka fem år framöver.
MasterPremium-tjänsten syftar till att kunden ska få en enklare tillvaro på vägarna. Mot en fast månadsavgift per fordon tar Euromaster ett helhetsgrepp om kundens behov av däck och däckservice.
– Kunden kan nu lägga mer fokus på att ta hand om sina kunder och sin kärnverksamhet så tar vi över ansvaret för allt som har med däck och däckservice att göra, för en sänkt totalkostnad över tid och minimerad miljöpåverkan, säger Jimmy Hallin, kundansvarig på Euromaster.
Målet är att optimera Eliassons Åkeris däckinköp och däckval för olika typer av körningar och säsonger. Detta för att få det allra bästa greppet, det minsta rullmotståndet och den längsta livslängden för den bästa totalekonomin, klimatpåverkan och trafiksäkerheten.
– Det är givetvis en stor investering för oss men på lång sikt kommer vi att kunna räkna hem affären genom mindre däckslitage, minskad bränsleförbrukning och inte minst färre kostsamma driftsstopp. Det blir en vinst både för miljön och trafiksäkerheten, säger Tommie Eliasson på Eliassons Åkeri.
Euromaster har ett rikstäckande servicenät och grunden i samarbetet är att utföra kontinuerlig däckservice med regelbundna kontroller som ser till att kunden alltid kör med rätt däck och däcktryck.
Parallellt med fysiska kontroller kommer kunden också att nytta av digitala lösningar. Euromaster kommer att installera direktuppkopplade TPMS-sensorer i samtliga lastbilar, släp och trailers. Totalt rör det sig om sensorer i 1 000 hjul och installationen ska vara klar redan i mitten av maj. TMPS-sensorer som placeras i varje däck är en trådlös lösning som skapar ett mervärde och som i realtid kan ge information om exempelvis temperatur och lufttryck. Tillsammans med data som exempelvis bränsleåtgång och körbeteende skapas värdefull information för att kunna optimera däckanvändningen. Sändarna kan dock inte ersätta traditionella kontroller. För att upptäcka slitage och skador på däcket krävs en okulär besiktning.
– Vi hjälper dagligen åkare som drabbats av däckhaverier och vår statistik visar att fler än åtta av tio break-downs beror på felaktigt lufttryck. Att kontinuerligt hålla koll på lufttryck och mönsterdjup är därför något som ger stora vinster, för trafiksäkerheten men också för ekonomin. Ett felaktigt lufttryck påverkar dessutom bränsleförbrukning negativt, säger Jimmy Hallin.