Däcksnack har tidigare meddelat att Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har gått ut med en avrådan kring att köpa året-runt-däck. Läs mer om det HÄR.
En av de första branschaktörerna som Däcksnack hörde av sig till för att undersöka branschens reaktioner på rapporten var Svenska Däcksäkerhetsrådet, som sedan tidigare har identifierat året-runt-däck som en intressant fråga. Pontus Grönvall, samordnare, berättar att VTI:s representant i rådet har varit delaktig i diskussionerna om ämnet, men att initiativet till och genomförandet av studien har skett helt utan rådets inblandning.
Vad tänker ni om resultatet av VTI:s undersökning?
– Vi har inte haft möjlighet att diskutera rapporten ännu. Resultatet är givetvis en mycket intressant fråga och ett bra exempel på inspel att lyfta i Däcksäkerhetsrådet, säger Pontus Grönvall.
Hur tror och hoppas ni att branschen reagerar på undersökningen?
– Däcksäkerhetsrådet är en arena för konstruktiva diskussioner kring däck, säkerhet och hållbarhet. Vi välkomnar därför forskning och studier inom området och hoppas att relevanta resultat ska vägas in i alla delar av värdekedjan, från regelverk till tillverkning och distribution, med rekommendationer till konsument samt under användning och sedan återvinning, säger Pontus Grönvall.
En annan organisation som Däcksnack har kontaktat är the Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO), vars uppgift är att samla och tillhandahålla teknisk expertis om och för den nordiska däck-, fälg- och hjulindustrin.
Vad är er reaktion på VTI:s undersökning?
– Det är jättebra att belysa frågan om val av däck ur ett säkerhetsperspektiv. Huvudsaken vid varje däckköp är att man gör ett medvetet val och den här undersökningen kan förhoppningsvis uppmana till lite mer eftertanke. Det finns massor av information och rådgivning att ta del av för att välja säkert, bland annat genom oss på STRO, VTI och energimyndighetens däcketiketter. På vår hemsida kan man ta del av fakta och spindeldiagrammet för att få en bra överblick av prestandan för olika typer av däck.
Vad har ni på STRO för syn på året-runt-däck?
– Vi rekommenderar att välja lämpliga däck utefter rådande regionala körförhållanden och individuellt behov. För de flesta är sommar- och vinterdäck det säkraste valet. Året-runt-däck ställer högre krav på användaren i att vara medveten om de begränsningar som däcktypen har, jämfört med ett vinterdäck som är utvecklat och anpassat för Nordens svåra vinterförhållanden. Oavsett vad så bör man undvika eller vara extra försiktig med att använda året-runt-däck när is och hård snö råder, säger Dennis Alexis.
Däcksnack har också pratat med tillverkarförbundet DFTF och verkstädernas branschorganisation DRF för att höra hur de ser på VTI:s utlåtande om året-runt-däck. Lasse Dahlqvist på DRF vittnar om att resultatet av rapporten inte kom som någon nyhet för förbundsmedlemmarna.
– Den allmänna reaktionen är att det här inte är något nytt, att man redan visste om året-runt-däckens brister. Sedan tycker vi att det är bra att frågan får uppmärksamhet. Vi arbetar med en av de viktigaste fordonsdetaljerna för trafiksäkerheten och gör vårt bästa för att hjälpa kunderna att välja rätt däck utifrån sin körning. Det är fantastiskt om intresset kring däcken och användningen av dem ökar, säger Lasse Dahlqvist.
– Vi däcktillverkare välkomnar alla typer av undersökningar som ökar kunskapen om våra produkter. Just den här rapporten har vi inte fått tillfälle att diskutera tillsammans i föreningen ännu. Kort kan väl sägas att vi anser att man alltid ska välja däck utifrån sina individuella behov, säger Mattias Albrektsson, ordförande för DFTF.