– Vi har över 30 olika banor på vårt testcenter där vi testar vinterdäck vid deras yttersta gräns i varierande vinterförhållanden. Allt för att garantera att däcken är säkra att köra med i vanlig trafik, berättar Matti Suuripää, testingenjör och chef för Nokian Tyrestestcenter.
Teknologin kan inte ersätta människor
Testcentret i Ivalo är livsviktigt för Nokian Tyres. Datasimuleringar i laboratoriet kan inte ersätta tester i verkliga förhållanden på is och snö. Erfarna test- och produktutvecklingsteam testar däck dygnet runt i Ivalo.
– Till exempel testar vi hur däcken klarar sig i acceleration och inbromsning, i kurvor och backar och hur greppet är på is och snö. I tester använder vi de senaste tillgängliga testinstrumenten, säger Matti Suuripää.
Vinterdäck ska ha olika egenskaper beroende på om däcken är avsedda för varierande nordiska förhållanden eller för mildare centraleuropeiska förhållanden.
– White Hell är ett över 700 hektar stort område, världens största och mest mångsidiga testcenter för vinterdäck. I området finns över tio mil välskötta testbanor och en 700 meter lång ishall där man kan göra exakta tester i jämna temperaturförhållanden, säger Matti Suuripää.
Tester i sträng kyla och i midvinterns mörker
Testverksamheten på White Hell pågår dygnet runt. Testsäsongen för vinterdäck börjar vanligtvis i november och pågår fram till maj. Under säsongen testas cirka 20 000 däck som testkörs i över 4 000 mil.
– Vi kan inte påverka vädret men det viktigaste är att däcken kan testas i jämna förhållanden. Midvintertid är en bra period för däcktester då varken solen eller temperaturvariationer stör våra tester, berättar Matti Suuripää.
– Oavsett om det handlar om sidogrepp, däckets styvhet eller styregenskaper vid undanmanöver så testar vi fram hur däcken klarar sig, berättar Petri Paananen, testförare på Nokian Tyres.
Hans uppgift är inte att bara köra så fort som möjligt med testbilen utan det gäller att ha bra känsla för hur däcken fungerar och att kunna analysera köregenskaperna. Självklart kör man även fort ibland men även då är syftet att testa hur däcken klarar sig i yttersta förhållanden. Världens bästa testförare, omfattande tester och mångsidiga testinstrument garanterar att däcken fungerar på bästa möjliga sätt i varierande vinterförhållanden.
– Vår uppgift är att testa däcken i yttersta förhållanden för att inte vanliga bilförare ska behöva testa dem på vanliga vägar. Säkerheten styr all vår testverksamhet, säger Petri Paananen.
– Det krävs omfattande kompetens och noggranna, upprepade tester. Upp till hälften av Nokian Tyres budget för däckutveckling går till testverksamheten och vår viktigaste testanläggning är White Hell. Vårt mål är att ständigt utveckla ännu bättre vinterdäck för att bilförare ska kunna köra säkert på vinterväglag, sammanfattar Matti Suuripää.