Typiska svenska vintrar innebär att väderförhållandena pendlar – från barmark och regnvåta vägar till kraftiga snöfall och förrädisk svartis. Nu lanserar Continental ett däck som är framtaget för att klara dessa skiftningar.
Nytt vinterdäck optimalt för omväxlande nordiska vintrar
Produktnytt
08 oktober 2025
Text: Eva Harrysson Foto: Continental
Continental presenterar nu Barum Polaris North 6, ett nytt nordiskt friktionsdäck utvecklat för att möta de skiftande vinterförhållandena i Sverige.
Däcket är enligt tillverkaren utvecklat för att möta de skiftande vinterförhållandena i Sverige. Det är framtaget med fokus på säkerhet och grepp – oavsett om vägen är snötäckt, ishal eller bara blöt.
De senaste årens mildare och mer omväxlande vintrar ställer nya krav på vinterdäcken. Med teknik och kunskap har Continental tagit fram ett däck som ska prestera stabilt under alla typer av vinterväglag.
– Vi på Continental erbjuder ett av marknadens starkaste vinterdäckssortiment. Med Polaris North 6, som bygger vidare på Continentals tidigare generationers testvinnande teknologi, adderar vi ett prisvärt och högpresterande däck till portföljen. Det kompletterar våra premiumdäck och stärker helheten ytterligare, säger Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.
Däckets asymmetriska mönster har olika egenskaper i insida, mitt och utsida för att hantera varierande vägunderlag. Insidan är optimerad för snö och ger förbättrat grepp tack vare stabilare sajpningar. Mittpartiet fördelar trycket jämnt mot underlaget och leder bort den tunna vattenhinnan på is, vilket förbättrar greppet. Utsidan använder en så kallad Twin-Block-teknologi som ger stabilitet i kurvor och vid sidokrafter.
Gummiblandningen kombinerar silica för bra grepp och bromsförmåga med rapsolja, som gör att däcket behåller flexibiliteten både i kyla och mildare väder. Resultatet är ett däck som ska ge bra grepp, låg bränsleförbrukning och lång livslängd.
Barum Polaris North 6 finns i 60 dimensioner från 15 till 21 tum och är anpassat för både el- och fossilbilar – märkningen EV compatible finns på däcksidan. På EU däckmärkning får däcket klass D i våtgrepp, klass B i bullernivå och klass C i rullmotstånd i de flesta dimensioner, uppger Continental.