För att se hur det arbetas med riskminimering vid däckskiften på däckverkstäder runtom i Sverige genomförde Däcksnack en stickprovsundersökning, där de ringde runt till ett antal verkstäder från de största medlemskedjorna.

Stress under skiftesperioden – en säkerhetsrisk?

Branschnytt

För löst eller hårt monterade hjulbultar som inte efterdras resulterar i att hundratals hjul lossnar på Sveriges vägar varje år, enligt statistik från Trygg-Hansa. Däcksnack har tittat närmare på vad som krävs för att skifta säkert, och undersökt hur noggranna svenska däckverkstäder hinner vara under vårens korta skiftesperiod.

Säkra hjulskiften är en av branschens viktigaste frågor. Däckspecialisternas Riksförbund (DRF) rekommenderar däckmontörer att rengöra anläggningsytorna med stålborste efter att fälgen har lyfts av, samt att använda momentnyckel för att dra åt hjulbultarna lagom hårt och att alltid rekommendera kunden att efterdra hjulbultarna 5-10 mil efter skiftet.

– Den som besöker en däckverkstad ska kunna lita på däckmontörernas expertis. Vi utbildar därför våra medlemmar i säkra hjulskiften. De som har gått den Däckskola vi erbjuder tillsammans med Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) kan sedan titulera sig däckspecialister, säger Anna Ljungdell, ordförande i DRF.

Med rätt kompetens, verktyg och tekniker minimeras risken att ett hjul lossnar. Dennis Alexis, verksamhetschef på the Scandinavian Tire and Rim Organisation (STRO), förklarar hur ett säkert hjulskifte ska gå till. 

– Det allra viktigaste är att anläggningsytorna på hjulet och fordonets nav är rena innan hjulet monteras på. Dåligt rengjorda anläggningsytor, där smuts, olja och gruskorn mellan fälgen och navet blir kvar, kan skapa ett glapp som gör att bultarna blir lösa och så småningom lossnar, säger han och fortsätter:

– Det är också viktigt att använda hjulbultar avsedda för den fälg som monteras, samt att dra åt bultarna korsvis. För att säkra upp skiftet ytterligare ska man alltid efterdra bultarna, dels för att temperaturskillnader kan göra att bultarna rör sig efter skiftet. 

Utöver dessa metoder understryker Dennis vikten av att dra åt hjulbultarna enligt det moment som fordonstillverkaren rekommenderar. Något som enkelt kan göras med en momentnyckel, som klickar till när bultarna sitter rätt. De flesta tillverkarna rekommenderar ett moment på 110-120 Nm. 

– Bultarna och de gängor de fästs i har spår som de hakar fast i. Drar man åt för löst fäster inte bulten i gängan, vilket kan göra att bulten och hjulet lossnar. Drar man i stället åt bultarna för hårt kan gängorna förstöras, vilket kan få samma konsekvens, plus att det skadar fälgen, säger han.

En farhåga Dennis har är att vissa däckskiftare, både professionella och privatpersoner, försakar detta moment och drar åt bultarna för hårt – dels för att spara tid, dels för att vara på den säkra sidan för att kunderna generellt sett är väldigt dåliga på att komma tillbaka och efterdra.

– Det är nog lätt att man tar genvägar och slarvar lite med momentnyckeln när det blir stressigt. Jag hoppas inte att det är så, men förstår att folk vill spara tid för att hinna med mer. Genom att stryka ett moment kan man kanske hinna med två-tre bilar till på en dag. Det är klart att det kan locka, säger han. 

Om däckmontörerna vill spara tid hoppas han i så fall att de investerar i mutterdragare med inbyggd momentavkänning. 

– Fler genvägar än så tycker jag inte att man ska ta. Det handlar trots allt om att fästa de fyra hjul som ska se till att fordonet håller sig säkert på vägen, säger Dennis Alexis. 

Stressen är ett faktum

För att se hur det arbetas med riskminimering vid hjulskiften på däckverkstäder runtom i Sverige genomförde Däcksnack en stickprovsundersökning, där de ringde runt till ett antal verkstäder från de största medlemskedjorna. Det första som kunde konstateras av rundringningen var att stressen var ett faktum. Mer än hälften av verkstäderna var tvungna att tacka nej till en fem minuters intervju på grund av skiftesperiodens höga arbetsbelastning. 

Av de däckverkstäder som kunde svara uppgav alla att det väldigt sällan eller aldrig kommer in bilar som har tappat ett hjul. Mycket vanligare menade de att de var med kunder som kommer in med för hårt monterade hjulbultar. En platschef uppgav att det händer ”rätt ofta, kanske på var tjugonde bil”. En annan berättade att för hårt monterade bultar var fallet på så mycket som en fjärdedel av alla bilar som kom in. Den vanligaste anledningen till fenomenet menade de flesta var att privatpersoner hade skiftat hjul på egen hand och dragit åt bultarna extra hårt för att de trott att det var rätt sak att göra, eller för att försäkra sig om att bultarna inte skulle lossna. 

På frågan om huruvida däckverkstäderna brukade använda momentnyckel svarade de flesta att de brukade momentdra med momentstav eller att de hade någon typ av momentavkänning i mutterdragaren. Ett fåtal brukade dock använda vanliga mutterdragare och strunta i momentnyckeln. En av de senare argumenterade för att det räckte att gå på erfarenhet för att veta hur hårt man skulle dra åt bultarna. Ett argument han följde upp med att eventuella lösa bultar skulle regleras i efterhand när kunderna kom in för att efterdra bultarna, något han därefter uppgav att cirka 5 procent av alla kunder brukade göra. ”På vissa sportigare bilar måste man momentdra, men på vanliga personbilar är det inte nödvändigt enligt oss, så länge man vet att bultarna sitter”, resonerade denna intervjuperson. 

De flesta av verkstäderna upplevde också att det generellt sett slarvas mycket med momentnyckeln i branschen. Möjliga anledningar till detta uppgavs vara att spara tid, otillräcklig kunskap eller att investeringen i momentnycklar av någon anledning inte hade prioriterats. 

Siffran för hur ofta kunderna brukade komma tillbaka för att efterdra bultarna varierade mycket mellan de olika verkstäderna, från 5 till 90 procent av gångerna. En verkstad berättade att de i stället för att efterdra efter 10 mil brukade efterdra direkt, genom att först dra hjulbultarna i moment för att sedan rucka lite på hjulen med händerna och dra åt med momentstav igen. En metod de refererade till som ”väldigt säker”. 

Som sista fråga i skickprovsundersökningen frågade Däcksnack om verkstäderna ansåg att stressen under skiftestiden påverkade noggrannheten något. En fråga på vilken de flesta svarade att så inte var fallet hos just dem, men att det verkade vara så hos andra verkstäder på orten, enligt vad de hört från kollegor som tidigare jobbat där. En av de tillfrågade verkstäderna påtalade att deras hjulskiften under skiftesperioderna snarare var säkrare än under lågsäsong, eftersom de planerade ännu mer noga då. 

När Däcksnack informerar DRF:s ordförande Anna Ljungdell om resultaten av rundringningen svarar hon:

– Det är bra att ni sprider den här informationen. Rätt däck och att de monteras rätt är en lika stor säkerhetsfaktor som bromsarna, men får långt ifrån den respekt de förtjänar, säger hon och fortsätter:

– Det faktum att några av verkstäderna i undersökningen ger uttryck för att den korta skiftesperioden kan öka risken för att det kan tas genvägar som påverkar trafiksäkerheten tycker jag är en sak lagstiftarna ska tänka på. Stress ökar risken för att man vill kapa tid i olika moment och det ökar också risken för att man slarvar med sin egen arbetsmiljö. Det är därför vi driver den frågan så hårt. Det handlar om säkerhet.

Annons:
Annons:

Världsledande däckåtervinningsorganisation tar form

Branschnytt

27 april 2022

En orolig tid

Branschnytt

30 mars 2022

Vad väntar de på?

Branschnytt

30 mars 2022

Däckbranschdagen flyttas fram

Branschnytt

07 december 2021

"Konkurrens på lika villkor är en överlevnadsfråga"

Branschnytt

27 september 2021

Hon är ny vd på Autorekrytering

Branschnytt

25 augusti 2021

Bilia förvärvar City Däck Öresund AB

Branschnytt

11 juni 2021

Bridgestone Sweden välkomnar Lars Bergmark till teamet

Branschnytt

04 juni 2021

Nordic Tyre Group går in i Norge

Branschnytt

23 april 2021

"Märkligt besked från Transportstyrelsen"

Branschnytt

17 mars 2021

Transportstyrelsen ger dispens för dubbdäck efter 15 april

Branschnytt

24 mars 2020

Corona-pandemin: ”Tillåt dubbdäck efter 15 april i år”

Branschnytt

18 mars 2020

Tidigare Nokian-vd tar över Gummigrossen

Branschnytt

05 februari 2020

Rekordbonus till Däckpartners medlemmar

Branschnytt

05 februari 2020

Väskor av innerslang

Branschnytt

05 februari 2020

Däckpartner samlade trupperna

Branschnytt

05 februari 2020

Ny marknadschef på Nokian Tyres

Branschnytt

05 februari 2020

Michelin samarbetar med mc-stjärna

Branschnytt

22 januari 2020

Världens största hjullastare på plats i Sverige

Branschnytt

21 januari 2020

Kia Sveriges tredje största bilmärke

Branschnytt

21 januari 2020

Asiatiska bilar har flest nöjda ägare

Branschnytt

21 januari 2020

Prinsen rattar Porsche igen

Branschnytt

20 januari 2020

”Gamla däck är en enorm resurs”

Branschnytt

16 januari 2020

Arbetsgrupp ska ta fram standard för hjulförvaring

Branschnytt

16 januari 2020

DäckDebatt på plats på Automässan

Branschnytt

15 januari 2020

”Bärgar-Karin” knyts till Continental

Branschnytt

15 januari 2020

ABS Wheels startar franchise

Branschnytt

15 januari 2020

En person skadades när lastbilsdäck lossnade

Branschnytt

08 januari 2020

2019 blev ett bra fordonsår

Branschnytt

08 januari 2020

Skatteverket har granskat däckbranschen

Branschnytt

07 januari 2020

Se video från Däckbranschdagen

Branschnytt

23 december 2019

Sju av tio åker bil till julfirandet

Branschnytt

18 december 2019

Så många har haft bilsex

Branschnytt

18 december 2019

Vitbok stakar ut vägen mot ökad hållbarhet

Branschnytt

18 december 2019

Utökad EU-märkning av däck införs

Branschnytt

18 december 2019

Nya nordiska vinterdäcksregler

Branschnytt

18 december 2019

Rusning efter laddbara bilar

Branschnytt

04 december 2019

"Rolf och Sofia, två av däckbranschens profiler"

Branschnytt

04 december 2019

Minoritet av bilisterna har aldrig haft punktering

Branschnytt

03 december 2019

Fyra av tio har kört med sommardäck på vintern

Branschnytt

03 december 2019

Så skapar ni en hållbar däckverkstad

Branschnytt

27 november 2019

”Vi ska jobba stenhårt för att bli ännu bättre på hållbarhet”

Branschnytt

27 november 2019

Var tionde bilist ser för dåligt

Branschnytt

26 november 2019

Ingen Svart Fredag på Däckpartner

Branschnytt

26 november 2019

Smart däck kommunicerade via 5G-nätet

Branschnytt

18 november 2019

Däckbranschdagen – en dag du inte bör missa

Branschnytt

18 november 2019

Svenska Lager kan bli årets entreprenör

Branschnytt

18 november 2019

Var femte svensk vet inte hur man byter däck

Branschnytt

12 november 2019

”Målet är att alla däck ska återvinnas”

Branschnytt

12 november 2019

”Tysta däck kan spara miljarder”

Branschnytt

11 november 2019

Superföretagare: Däck365 och ABS Wheels

Branschnytt

11 november 2019

Majoritet av bilisterna otrygga vid halt väglag

Branschnytt

11 november 2019

Triss i nyanställningar på Colmec

Branschnytt

11 november 2019

Test av fyra olika sorters ”vinterdäck”

Branschnytt

30 oktober 2019

Ny studie: Konstgräsplaner är ofarliga

Branschnytt

30 oktober 2019

Nokian: Elbilar sliter inte mer på däcken

Branschnytt

30 oktober 2019

Vitt vanligaste färgen på svenska bilar

Branschnytt

30 oktober 2019

Nokian vinstvarnar igen

Branschnytt

30 oktober 2019

Intäkter från barnbok hjälper utsatta barn

Branschnytt

21 oktober 2019

Körde flera mil med punkterat däck

Branschnytt

21 oktober 2019

Hårdare vinterdäckskrav införs i Norge

Branschnytt

18 oktober 2019

Michelin stänger ytterligare en fabrik

Branschnytt

16 oktober 2019

Nokian öppnar fabrik i USA

Branschnytt

16 oktober 2019

Falken sponsrar europeiska toppklubbar

Branschnytt

16 oktober 2019

Lyckat säkerhetsarbete på Nokian Heavy Tyres

Branschnytt

16 oktober 2019

Förhandstitt på nästa nummer av DäckDebatt

Branschnytt

16 oktober 2019

ABS Wheels Gasellföretag igen

Branschnytt

16 oktober 2019

Fem nya medlemmar i Däckpartner

Branschnytt

16 oktober 2019

Trelleborg skapar digitala tjänster åt entreprenadkunder

Branschnytt

08 oktober 2019

Bilförsäljningen upp under september

Branschnytt

08 oktober 2019

Cyklister får gratis vinterdäck

Branschnytt

07 oktober 2019

Bilia satsar mer på däck

Branschnytt

07 oktober 2019

Franska däck när Koenigsegg slog nytt rekord

Branschnytt

01 oktober 2019

Örby Gummi: Stor bland de oberoende

Branschnytt

01 oktober 2019

Gratis hemsida på en timme

Branschnytt

01 oktober 2019

Michelin stänger tysk fabrik

Branschnytt

01 oktober 2019

20 000 anställda påverkas av Continentals sparpaket

Branschnytt

25 september 2019

Dags för Automässan: Skicka in era produktnyheter

Branschnytt

25 september 2019

Michelin: Åkeriers däckkostnader kan mer än halveras

Branschnytt

24 september 2019

Test av fem så kallade ”året-runt-däck”

Branschnytt

24 september 2019

Michelin och Conti vinnare i Aftonbladets test

Branschnytt

24 september 2019

Toyo Tire bygger fabrik i Serbien

Branschnytt

24 september 2019

Pirelli stärker sin nordiska organisation

Branschnytt

24 september 2019

Har du koll på nya vinterdäckskraven?

Branschnytt

24 september 2019

Debatt: ”Gynnsamt att köra med vinterdäck på sommaren”

Branschnytt

24 september 2019

”Jag har klantat mig lite”

Branschnytt

18 september 2019

Conti vinner två nya däcktester

Branschnytt

17 september 2019

24-årig praktikant omkom på däcklager

Branschnytt

17 september 2019

Svenska Gummihuset fällt av Reklamombudsmannen

Branschnytt

17 september 2019

Michelin blir officiell ”däckleverantör” för Gran Turismo

Branschnytt

17 september 2019

Årets Däckrazzior: Fler kör med odubbade vinterdäck året runt

Branschnytt

11 september 2019

"Bredare skåror i däcken ger fler stenskott"

Branschnytt

09 september 2019

Stockholm får sin första miljözon

Branschnytt

04 september 2019

"Vi i däckbranschen ska inte böja oss utan stå upp."

Branschnytt

04 september 2019

Ny studie visar på små utsläpp från konstgräsplaner

Branschnytt

29 augusti 2019

Ragn-Sells stänger produktion

Branschnytt

26 augusti 2019

"Varför är det inte olagligt att köra med vinterdäck på sommaren?!

Branschnytt

26 augusti 2019

Framgångar inom originalmontage för Continental

Branschnytt

21 augusti 2019

Continental bygger ut sin fabrik i Portugal

Branschnytt

20 augusti 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continental

Branschnytt

20 augusti 2019

Goodyear gör ny satsning på racing

Branschnytt

20 augusti 2019

Världsrekord i snabbt däckbyte

Branschnytt

20 augusti 2019

Allt fler kör med tillfälligt lagade däck

Branschnytt

10 juni 2019

"Konstgräsplaner är bra för miljön"

Branschnytt

10 juni 2019

Konstgräsplaner inte lika farliga som påståtts

Branschnytt

04 juni 2019

Däckprofiler intervjuas i ny podd

Branschnytt

04 juni 2019

Alla kurvor pekar uppåt för elbilar

Branschnytt

03 juni 2019

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon

Branschnytt

03 juni 2019

Elbilsmässa på Friends Arena

Branschnytt

03 juni 2019

Goodyear partner till Sweden Rock

Branschnytt

03 juni 2019

Fiat Chrysler + Renault = Sant?

Branschnytt

27 maj 2019

”128 miljoner däck kan säljas i onödan”

Branschnytt

27 maj 2019

"Sänd era anställda till Däckskolan"

Branschnytt

27 maj 2019

Rekordsnabb skåning blir Däckian

Branschnytt

22 maj 2019

75 procent fler elbilar i år

Branschnytt

21 maj 2019

Bensinpriset lär stiga ytterligare under sommaren

Branschnytt

20 maj 2019

Antalet döda i trafiken har ökat med 25 procent

Branschnytt

20 maj 2019

Positiva rapporter från däcktillverkare

Branschnytt

15 maj 2019

Mikroplast på västkusten kom inte från däckrester

Branschnytt

15 maj 2019

Fortsatt uppåt för laddbara bilar

Branschnytt

07 maj 2019

Trafikverket: ”Husbilar farliga vid krock”

Branschnytt

07 maj 2019

Michelin sponsrar Gelleråsen

Branschnytt

07 maj 2019

4 miljoner däck ska tillverkas i Nokians amerikanska fabrik

Branschnytt

06 maj 2019

Succéstart för Mikaela Åhlin-Kottulinsky med vinst på Knutstorp

Branschnytt

06 maj 2019

Treskift införs på ny Däckia-verkstad

Branschnytt

30 april 2019

324 personer dog i trafiken förra året

Branschnytt

29 april 2019

”Onyanserad debatt om dieselbilar”

Branschnytt

29 april 2019

Allt fler vill ha laddbara bilar

Branschnytt

29 april 2019

Bensinen kan kosta 17 kronor i sommar

Branschnytt

29 april 2019

ABS Wheels vann företagspris

Branschnytt

24 april 2019

Däckbranschen kritiserar Stockholms beslut att stoppa nya konstgräsplaner

Branschnytt

24 april 2019

Kaoset i skiftestider: Hälften av alla däck kvar att skifta inför påskhelgen

Branschnytt

17 april 2019

”Ett bevis på att bilhandeln värdesätter vår kompetens”

Branschnytt

16 april 2019

Aftén Bil och Euromaster i nytt och banbrytande samarbete

Branschnytt

16 april 2019

Tre års fängelse för dansk däckkung

Branschnytt

15 april 2019

Continental och STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky förlänger samarbete

Branschnytt

15 april 2019

Fordoncentralen i Malmö blir en del av Euromaster

Branschnytt

03 april 2019

ABS Wheels nominerat till årets företagare

Branschnytt

03 april 2019

"Vi har blivit branschens lägereld"

Branschnytt

27 mars 2019

"Det här skapar mer medlemsnytta"

Branschnytt

27 mars 2019

Däckpartner: ”Vi ska fortsatt vara Sveriges mest lönsamma däckkedja”

Branschnytt

27 mars 2019

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår