Varje däckverkstad, återvinningscentral eller annan däckuppsamlingsplats kommer enkelt att kunna beställa däckhämtning via en app i mobil eller dator.

Världsledande däckåtervinningsorganisation tar form

Branschnytt

Januari 2023 invigs en ny återvinningsorganisation i Sverige, som kommer att hantera alla Sveriges uttjänta däck. Projektet, kallat SDAB 2.0, drivs av Svensk Däckåtervinning AB. Den unika etableringen kommer att leda till både bättre rådighet av återvinningen och att allt fler däck materialåtervinns i stället för att gå till energiutvinning.

Svensk Däckåtervinning AB har ansvarat för all Sveriges däckåtervinning sedan producentansvaret för däck infördes 1994. Målet har varit att se till att så mycket som möjligt av de cirka 90 000 ton däck som tjänas ut i Sverige varje år kommer till rätta i tillämpningar som gynnar Sverige, och i längden hela vår planet, på bästa sätt. 

Fram till i dag har bolaget anlitat en totalentreprenör för den fysiska hanteringen av däcken. I den nya återvinningsorganisationen blir det ändring på det. 

– I SDAB 2.0 kommer vi bland annat att bygga egna återvinningsanläggningar på flera platser i Sverige, göra nya lastbilsupphandlingar och ändra logistiken kring däckhämtning, med möjlighet att beställa hämtning via en skräddarsydd app, säger Fredrik Ardefors, vd på Svensk Däckåtervinning AB.

Att den här satsningen görs beror på att Svensk Däckåtervinning vid en utvärdering år 2020 märkte att trenden för återvinningen gick åt fel håll. Det nedslående resultatet var att mindre och mindre material gick till materialåtervinning. 

– När vi fick svart på vitt att vår upphandlade återvinningsaktör inte lyckades vända trenden föddes idén om en organisation där vi själva skulle ha kontrollen. Två år senare står vi här, i ett projekt som är det ojämförligt största som har hänt svensk däckåtervinning sedan starten 1994, säger Fredrik Ardefors. 

 Någon liknande organisation som den som nu utformas finns inte i hela världen. Vanligtvis tas återvinningsansvaret och ekonomin för de uttjänta däcken över av den upphandlade aktören eller lastbilsentreprenörer som hämtar däcken. Vilka tillämpningar däcken sedan hamnar i beror på dennes ambition, som ofta är att göra sig av med däcken så billigt som möjligt utan att bryta mot lagen. 

Den ökade rådigheten över däckåtervinningen som SDAB 2.0 kommer att innebära stora möjligheter för däckmaterial att användas i nya materialåtervinnande tillämpningar och bli till nya produkter. Fredrik Ardefors berättar att den största återvinningsanläggningen, som precis har börjat byggas i Mellansverige, kommer att ha sortering av inkommande däck för att maximera användningsområdena för det återvunna materialet. 

 – Vi kommer att sortera sommardäck, vinterdäck, lastbilsdäck, regummerade däck och däck med punkteringsvätska, vilket inte har gjorts tidigare. De olika däcktyperna har olika materialegenskaper som är fördelaktiga i olika sorters tillämpningar, säger han och fortsätter:

– Genom att erbjuda sorterad återvunnen däckråvara gör vi materialet mer attraktivt på eftermarknaden. 

 Jätteanläggning på drygt fyra hektar

Det första spadtaget för byggandet av den nya återvinningsanläggningen i Mellansverige togs under februari 2022. Bygget beräknas pågå till oktober, då den färdiga anläggningen på drygt fyra hektar kommer att testas och finjusteras inför invigningen i januari 2023. Flödet vid återvinning kommer vara att lastbilar kör in, vägs och tippar av lasten med däck direkt i olika fållor. Därifrån kommer sedan lastmaskiner att sortera däcken och föra dem vidare in i en byggnad med parallella linor för klippning, finklippning och granulatproduktion. De färdiga produkterna kommer därefter att förberedas för leverans. 

– Det sista steget, där vi producerar en ingångsråvara som kan användas i nya tillämpningar, är nytt och kommer att tillföra ett stort värde, säger Fredrik Ardefors.  

Nästan hela återvinningsprocessen kommer att ske under tak eller inomhus för att materialet inte ska bli kladdigt, bullernivåerna inte ska störa omgivningen och det stål som utvinns från däcken ska skyddas från rost.  

– När man klipper och granulerar däck får man bland annat stål och vid den nya anläggningen kommer vi att kunna göra stålet väldigt rent, genom att få bort hela 99 procent av däckgummit. Vi kommer att sälja sådant stål som en ny produkt – specialstål, säger Fredrik Ardefors och fortsätter: 

– I däcken finns också textil som vi kommer att kunna ta vara på. Även om den inte är riktigt lika ren som stålet finns det flera användningsområden även där. Spånskivor med ökad hållfasthet och markduk är två möjliga tillämpningar som vi tittar närmare på. 

För att fortsätta att utforska möjligheterna för däckmaterialet kommer även en laborations- och forskningsdel att uppföras vid den nya jätteanläggningen.

–  Det har visat sig att återvunnet däckgummi går att använda till 3D-printning, vilket gör att bara fantasin och produktlagstiftningen sätter gränserna för vad som är möjligt. 

I anslutning till laboratoriet kommer en utställning liknande ett showroom med återvunna produkter att ställas ut, för att visualisera återvinningen, inspirera däckåtervinnare världen över samt sprida kunskap och kännedom om däckåtervinning generellt och materialets användningsområden specifikt. 

– Det vi gör i SDAB 2.0 är helt unikt. Ingen annanstans i världen har de kommit så långt inom däckåtervinning. Vår snabba utvecklingstakt medför också ett behov av att visa att allt görs på ett ansvarsfullt sätt. Ingen ska tro att vi sätter farliga produkter på marknaden. För att understryka det håller vi också på att ta fram en forskningsportal där vi kommer att samla mängder av fakta och undersökningar kring däck. 

Utöver detta kommer de återvunna produkterna att märkas med Cerub, en hållbarhetsmärkning som visar att materialet är ansvarsfullt återvunnet. 

Ny infrastruktur för återvinningen

I den nya organisationen kommer infrastrukturen kring däckhämtning att uppdateras. Varje däckverkstad, återvinningscentral eller annan däckuppsamlingsplats kommer enkelt att kunna beställa däckhämtning via en app i mobil eller dator. Svensk Däckåtervinning hoppas att appen ska korta tiden mellan beställning och hämtning.


– Vi kommer att rekommendera hämtning vid omkring 250-300 däck, men det kommer också gå att beställa snabbhämtning och hämtning av mindre volymer, säger Fredrik Ardefors.  

Den nya typen av hämtning kommer också möjliggöra återvinning av däck som inte har kunnat återvinnas tidigare. Detta genom att däckupphämtningsställena kommer att ombes sortera regummerade däck och däck med punkteringsvätska i separata säckar.

– De här däcken har inte kunnat användas till någonting tidigare, men genom att sortera ut dem kommer de att kunna gå till energiutvinning. Det är extra bra eftersom andelen däck med ljuddämpning växer, säger Fredrik Ardefors.

Däck som tillgång

Anders Färnlöf är förändringsledare för SDAB 2.0 och samarbetar tätt ihop med Fredrik Ardefors och projektets genomförare och projektledare Patrik Enfält. Något han ser som en stor vinning i projektet är de medverkandes mix av personligheter och erfarenheter. 

– Jag kommer från tillverkningsbranschen och har produkttänket med mig i allt vi gör, medan Fredrik är en klassisk återvinningsperson med stora visioner som ser uttjänta material som möjligheter snarare än problem man behöver göra sig av med. Mixen gör att vi kompletterar varandra bra och ständigt kommer framåt, säger han. 

Vidare beskriver han hur de har låtit konkretiserande av det visionära synsättet genomsyra den nya organisationen. 

– Jämfört med hur den tidigare totalentreprenören såg på de uttjänta däcken blir SDAB 2.0 en helomvändning. Vi utgår från att däcken är värdefulla produkter som ska nyttjas så länge och väl som möjligt, säger han. 

 Finns det några nackdelar med den nya återvinningsorganisationen?

– Det skulle väl vara att det är billigare att gräva ner däcken, vilket har förekommit tidigare. Jag tror och hoppas att det är väldigt få som ser det som en bra lösning i dag.  

Vad är nästa steg i projektet?
–  För min del handlar det just nu främst om att tillsammans med jurister se till att cirka 30 kontrakt och upphandlingar skrivs under och är korrekta i detalj. Vi gör bland annat upphandlingar med lastbilsentreprenader över hela landet för hämtning av däck. På det stora hela ska det också bli kul att se genomförandefasen komma i gång ordentligt och se alla anläggningar ta form. Efter noggrant förarbete vet vi precis vad som ska göras, så nu är det bara att kavla upp ärmarna och köra, avslutar Anders Färnlöf. 

Annons:
Annons:

Tufft läge för däckbranschen – men framtidstron är ändå stark

Branschnytt

02 maj 2022

En orolig tid

Branschnytt

30 mars 2022

Vad väntar de på?

Branschnytt

30 mars 2022

Däckbranschdagen flyttas fram

Branschnytt

07 december 2021

"Konkurrens på lika villkor är en överlevnadsfråga"

Branschnytt

27 september 2021

Hon är ny vd på Autorekrytering

Branschnytt

25 augusti 2021

Bilia förvärvar City Däck Öresund AB

Branschnytt

11 juni 2021

Bridgestone Sweden välkomnar Lars Bergmark till teamet

Branschnytt

04 juni 2021

Nordic Tyre Group går in i Norge

Branschnytt

23 april 2021

"Märkligt besked från Transportstyrelsen"

Branschnytt

17 mars 2021

Transportstyrelsen ger dispens för dubbdäck efter 15 april

Branschnytt

24 mars 2020

Corona-pandemin: ”Tillåt dubbdäck efter 15 april i år”

Branschnytt

18 mars 2020

Tidigare Nokian-vd tar över Gummigrossen

Branschnytt

05 februari 2020

Rekordbonus till Däckpartners medlemmar

Branschnytt

05 februari 2020

Väskor av innerslang

Branschnytt

05 februari 2020

Däckpartner samlade trupperna

Branschnytt

05 februari 2020

Ny marknadschef på Nokian Tyres

Branschnytt

05 februari 2020

Michelin samarbetar med mc-stjärna

Branschnytt

22 januari 2020

Världens största hjullastare på plats i Sverige

Branschnytt

21 januari 2020

Kia Sveriges tredje största bilmärke

Branschnytt

21 januari 2020

Asiatiska bilar har flest nöjda ägare

Branschnytt

21 januari 2020

Prinsen rattar Porsche igen

Branschnytt

20 januari 2020

”Gamla däck är en enorm resurs”

Branschnytt

16 januari 2020

Arbetsgrupp ska ta fram standard för hjulförvaring

Branschnytt

16 januari 2020

DäckDebatt på plats på Automässan

Branschnytt

15 januari 2020

”Bärgar-Karin” knyts till Continental

Branschnytt

15 januari 2020

ABS Wheels startar franchise

Branschnytt

15 januari 2020

En person skadades när lastbilsdäck lossnade

Branschnytt

08 januari 2020

2019 blev ett bra fordonsår

Branschnytt

08 januari 2020

Skatteverket har granskat däckbranschen

Branschnytt

07 januari 2020

Se video från Däckbranschdagen

Branschnytt

23 december 2019

Sju av tio åker bil till julfirandet

Branschnytt

18 december 2019

Så många har haft bilsex

Branschnytt

18 december 2019

Vitbok stakar ut vägen mot ökad hållbarhet

Branschnytt

18 december 2019

Utökad EU-märkning av däck införs

Branschnytt

18 december 2019

Nya nordiska vinterdäcksregler

Branschnytt

18 december 2019

Rusning efter laddbara bilar

Branschnytt

04 december 2019

"Rolf och Sofia, två av däckbranschens profiler"

Branschnytt

04 december 2019

Minoritet av bilisterna har aldrig haft punktering

Branschnytt

03 december 2019

Fyra av tio har kört med sommardäck på vintern

Branschnytt

03 december 2019

Så skapar ni en hållbar däckverkstad

Branschnytt

27 november 2019

”Vi ska jobba stenhårt för att bli ännu bättre på hållbarhet”

Branschnytt

27 november 2019

Var tionde bilist ser för dåligt

Branschnytt

26 november 2019

Ingen Svart Fredag på Däckpartner

Branschnytt

26 november 2019

Smart däck kommunicerade via 5G-nätet

Branschnytt

18 november 2019

Däckbranschdagen – en dag du inte bör missa

Branschnytt

18 november 2019

Svenska Lager kan bli årets entreprenör

Branschnytt

18 november 2019

Var femte svensk vet inte hur man byter däck

Branschnytt

12 november 2019

”Målet är att alla däck ska återvinnas”

Branschnytt

12 november 2019

”Tysta däck kan spara miljarder”

Branschnytt

11 november 2019

Superföretagare: Däck365 och ABS Wheels

Branschnytt

11 november 2019

Majoritet av bilisterna otrygga vid halt väglag

Branschnytt

11 november 2019

Triss i nyanställningar på Colmec

Branschnytt

11 november 2019

Test av fyra olika sorters ”vinterdäck”

Branschnytt

30 oktober 2019

Ny studie: Konstgräsplaner är ofarliga

Branschnytt

30 oktober 2019

Nokian: Elbilar sliter inte mer på däcken

Branschnytt

30 oktober 2019

Vitt vanligaste färgen på svenska bilar

Branschnytt

30 oktober 2019

Nokian vinstvarnar igen

Branschnytt

30 oktober 2019

Intäkter från barnbok hjälper utsatta barn

Branschnytt

21 oktober 2019

Körde flera mil med punkterat däck

Branschnytt

21 oktober 2019

Hårdare vinterdäckskrav införs i Norge

Branschnytt

18 oktober 2019

Michelin stänger ytterligare en fabrik

Branschnytt

16 oktober 2019

Nokian öppnar fabrik i USA

Branschnytt

16 oktober 2019

Falken sponsrar europeiska toppklubbar

Branschnytt

16 oktober 2019

Lyckat säkerhetsarbete på Nokian Heavy Tyres

Branschnytt

16 oktober 2019

Förhandstitt på nästa nummer av DäckDebatt

Branschnytt

16 oktober 2019

ABS Wheels Gasellföretag igen

Branschnytt

16 oktober 2019

Fem nya medlemmar i Däckpartner

Branschnytt

16 oktober 2019

Trelleborg skapar digitala tjänster åt entreprenadkunder

Branschnytt

08 oktober 2019

Bilförsäljningen upp under september

Branschnytt

08 oktober 2019

Cyklister får gratis vinterdäck

Branschnytt

07 oktober 2019

Bilia satsar mer på däck

Branschnytt

07 oktober 2019

Franska däck när Koenigsegg slog nytt rekord

Branschnytt

01 oktober 2019

Örby Gummi: Stor bland de oberoende

Branschnytt

01 oktober 2019

Gratis hemsida på en timme

Branschnytt

01 oktober 2019

Michelin stänger tysk fabrik

Branschnytt

01 oktober 2019

20 000 anställda påverkas av Continentals sparpaket

Branschnytt

25 september 2019

Dags för Automässan: Skicka in era produktnyheter

Branschnytt

25 september 2019

Michelin: Åkeriers däckkostnader kan mer än halveras

Branschnytt

24 september 2019

Test av fem så kallade ”året-runt-däck”

Branschnytt

24 september 2019

Michelin och Conti vinnare i Aftonbladets test

Branschnytt

24 september 2019

Toyo Tire bygger fabrik i Serbien

Branschnytt

24 september 2019

Pirelli stärker sin nordiska organisation

Branschnytt

24 september 2019

Har du koll på nya vinterdäckskraven?

Branschnytt

24 september 2019

Debatt: ”Gynnsamt att köra med vinterdäck på sommaren”

Branschnytt

24 september 2019

”Jag har klantat mig lite”

Branschnytt

18 september 2019

Conti vinner två nya däcktester

Branschnytt

17 september 2019

24-årig praktikant omkom på däcklager

Branschnytt

17 september 2019

Svenska Gummihuset fällt av Reklamombudsmannen

Branschnytt

17 september 2019

Michelin blir officiell ”däckleverantör” för Gran Turismo

Branschnytt

17 september 2019

Årets Däckrazzior: Fler kör med odubbade vinterdäck året runt

Branschnytt

11 september 2019

"Bredare skåror i däcken ger fler stenskott"

Branschnytt

09 september 2019

Stockholm får sin första miljözon

Branschnytt

04 september 2019

"Vi i däckbranschen ska inte böja oss utan stå upp."

Branschnytt

04 september 2019

Ny studie visar på små utsläpp från konstgräsplaner

Branschnytt

29 augusti 2019

Ragn-Sells stänger produktion

Branschnytt

26 augusti 2019

"Varför är det inte olagligt att köra med vinterdäck på sommaren?!

Branschnytt

26 augusti 2019

Framgångar inom originalmontage för Continental

Branschnytt

21 augusti 2019

Continental bygger ut sin fabrik i Portugal

Branschnytt

20 augusti 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continental

Branschnytt

20 augusti 2019

Goodyear gör ny satsning på racing

Branschnytt

20 augusti 2019

Världsrekord i snabbt däckbyte

Branschnytt

20 augusti 2019

Allt fler kör med tillfälligt lagade däck

Branschnytt

10 juni 2019

"Konstgräsplaner är bra för miljön"

Branschnytt

10 juni 2019

Konstgräsplaner inte lika farliga som påståtts

Branschnytt

04 juni 2019

Däckprofiler intervjuas i ny podd

Branschnytt

04 juni 2019

Alla kurvor pekar uppåt för elbilar

Branschnytt

03 juni 2019

Skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon

Branschnytt

03 juni 2019

Elbilsmässa på Friends Arena

Branschnytt

03 juni 2019

Goodyear partner till Sweden Rock

Branschnytt

03 juni 2019

Fiat Chrysler + Renault = Sant?

Branschnytt

27 maj 2019

”128 miljoner däck kan säljas i onödan”

Branschnytt

27 maj 2019

"Sänd era anställda till Däckskolan"

Branschnytt

27 maj 2019

Rekordsnabb skåning blir Däckian

Branschnytt

22 maj 2019

75 procent fler elbilar i år

Branschnytt

21 maj 2019

Bensinpriset lär stiga ytterligare under sommaren

Branschnytt

20 maj 2019

Antalet döda i trafiken har ökat med 25 procent

Branschnytt

20 maj 2019

Positiva rapporter från däcktillverkare

Branschnytt

15 maj 2019

Mikroplast på västkusten kom inte från däckrester

Branschnytt

15 maj 2019

Fortsatt uppåt för laddbara bilar

Branschnytt

07 maj 2019

Trafikverket: ”Husbilar farliga vid krock”

Branschnytt

07 maj 2019

Michelin sponsrar Gelleråsen

Branschnytt

07 maj 2019

4 miljoner däck ska tillverkas i Nokians amerikanska fabrik

Branschnytt

06 maj 2019

Succéstart för Mikaela Åhlin-Kottulinsky med vinst på Knutstorp

Branschnytt

06 maj 2019

Treskift införs på ny Däckia-verkstad

Branschnytt

30 april 2019

324 personer dog i trafiken förra året

Branschnytt

29 april 2019

”Onyanserad debatt om dieselbilar”

Branschnytt

29 april 2019

Allt fler vill ha laddbara bilar

Branschnytt

29 april 2019

Bensinen kan kosta 17 kronor i sommar

Branschnytt

29 april 2019

ABS Wheels vann företagspris

Branschnytt

24 april 2019

Däckbranschen kritiserar Stockholms beslut att stoppa nya konstgräsplaner

Branschnytt

24 april 2019

Kaoset i skiftestider: Hälften av alla däck kvar att skifta inför påskhelgen

Branschnytt

17 april 2019

”Ett bevis på att bilhandeln värdesätter vår kompetens”

Branschnytt

16 april 2019

Aftén Bil och Euromaster i nytt och banbrytande samarbete

Branschnytt

16 april 2019

Tre års fängelse för dansk däckkung

Branschnytt

15 april 2019

Continental och STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky förlänger samarbete

Branschnytt

15 april 2019

Fordoncentralen i Malmö blir en del av Euromaster

Branschnytt

03 april 2019

ABS Wheels nominerat till årets företagare

Branschnytt

03 april 2019

"Vi har blivit branschens lägereld"

Branschnytt

27 mars 2019

"Det här skapar mer medlemsnytta"

Branschnytt

27 mars 2019

Däckpartner: ”Vi ska fortsatt vara Sveriges mest lönsamma däckkedja”

Branschnytt

27 mars 2019

DRF och MRF fördjupar samarbetet

Branschnytt

21 mars 2019

Polisen vill kunna förbjuda tung trafik vid busväder och halka

Branschnytt

19 mars 2019

Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers

Branschnytt

19 mars 2019

Dramatisk ökning av skador av stenskott

Branschnytt

18 mars 2019

"Högtryck under skiftesäsongen öppnar för oseriösa aktörer"

Branschnytt

18 mars 2019

DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck

Branschnytt

13 mars 2019

Compilator satsar på "flygande" inspektioner av däck

Branschnytt

13 mars 2019

Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck

Branschnytt

12 mars 2019

Infrastrukturministern hårt pressad om reglerna för skiftestider

Branschnytt

04 mars 2019

Sverige värd för global konferens om trafiksäkerhet

Branschnytt

25 februari 2019

Goodyears bullerreducering prisas av konsumenter

Branschnytt

24 februari 2019

”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”

Branschnytt

24 februari 2019

Det våras för mer effektiv halkbekämpning

Branschnytt

24 februari 2019

”Slopa dubbdäcksförbudet i Stockholm”

Branschnytt

24 februari 2019

"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"

Branschnytt

24 februari 2019

Drygt 340 verkstäder har fått besök av Arbetsmiljöverket

Branschnytt

14 februari 2019

Krönika av Fredrik Ardefors: "Siffror i långa banor"

Branschnytt

14 februari 2019

Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off

Branschnytt

14 februari 2019

VD-skiften i Vianor och Nokian

Branschnytt

01 februari 2019

Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Branschnytt

20 december 2018

Succé för Däckbranschdagen i ny tappning

Branschnytt

18 december 2018

DäckDebatts chefredaktör: "Urspårat krig mot dubbdäcken"

Branschnytt

28 november 2018

Nya föreskrifter om vinterdäck på tunga fordon kommer till våren

Branschnytt

05 november 2018

Debattartikel: "Miljöforskningen tar genvägar till önskade resultat"

Branschnytt

22 oktober 2018

”Däckbranschen tappar marknadsandelar”

Branschnytt

12 september 2018

Däckmässan i Köln: Framtidens däck väntar runt hörnet

Branschnytt

05 juni 2018

Så får uttjänta däck ett nytt liv

Branschnytt

24 april 2018

En hållbar däckbransch: Däckens livslängd behöver förlängas

Branschnytt

24 april 2018

"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"

Branschnytt

18 april 2018

Däckbranschen får gehör för krav på ändrade skiftestider

Branschnytt

10 april 2018

Lisa vill jobba med världens bästa team

Branschnytt

29 mars 2018

"Vi däckmontörer måste få högre status"

Branschnytt

19 mars 2018

"Vem kan man egentligen lita på?"

Branschnytt

15 mars 2018

Hon blir ansvarig för marknadsfrågor på Nokian

Branschnytt

01 mars 2018

Han blir försäljningschef LV på Däckia

Branschnytt

01 mars 2018

Däckpartner har fått både ny vd och marknadschef

Branschnytt

01 mars 2018

Däckias nye chef är väl bekant med företaget

Branschnytt

01 mars 2018

Det rullar på som aldrig förr hos Koenigsegg

Branschnytt

12 februari 2018

Många nyheter i montrarna på mässan Autogloben

Branschnytt

12 februari 2018

Tuffa böter för den som slarvar med personuppgifter

Branschnytt

12 februari 2018

Branschen positiv till vinterdäckskrav på lastbilar

Branschnytt

12 februari 2018

Lars Bergmark ny vd för Pirelli Norden

Branschnytt

12 februari 2018

Bridgestone sponsrar OS

Branschnytt

12 februari 2018

TYA tar över ansvaret för Däckskolan

Branschnytt

12 februari 2018

Dunlop leverantör till Northern Europe Cup

Branschnytt

08 februari 2018

Goodyear sponsrar Skicrosslandslaget

Branschnytt

01 februari 2018

Ny VD på Michelin Nordic

Branschnytt

01 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår