TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
Det är en väldigt målmedveten och driven tjej som DäckDebatt träffar i i Kil i Värmland, där hon för tillfället jobbar som mekaniker på företaget Tech Pro med rally- och rallycrossförare som kunder. Hon gick ut gymnasiet så sent som i somras med har redan hunnit med att jobba som mekaniker under två säsonger för två olika STCC-stall. Men det som smäller ännu högre är att hon arbetade en hel säsong för stall Hansen Racing under förra årets Rallycross-VM med tolv deltävlingar runt om hela världen. Stallet kom tvåa i teammästerskapet och Lisa var ansvarig för däck och hjulupphängningar på Timmy Hansens Peugeot. Timmy kom femma i förarmästerskapet, som vanns av Johan Kristoffersson.
Lisas motorintresse väcktes tidigt. Hennes pappa tävlade i rally och hon fick redan som liten följa med på tävlingar.
– Jag satt i vagnen och tittade på. När jag var liten tyckte jag nog inte att det var så kul men i 14-årsåldern började jag tävla själv i folkrace, i en Saab som pappa byggt. Redan i min andra tävling vurpade jag och skadade nacken lindrigt. Men ganska snart var jag tillbaka på banan igen.
Lisa fortsatte tävlandet i några år och snart blev det dags att välja program på gymnasiet. Att det skulle bli något inom motor stod helt klart.
– Jag kände att jag ville ta mitt motorintresse till en högre nivå, att utmana mig själv.
Hon valde programmet tävlingsmekaniker på gymnasiet i Torsby. Många kända namn, både förare och mekaniker, inom motorsport har börjat sin karriär på den skolan.
– Utbildningen bygger mycket på att själv visa framfötterna och ta initiativ, exempelvis när det gäller att hitta praktikplatser.
Under första året på skolan tog hon kontakt med STCC-teamet Tidö, där en tidigare kvinnlig elev på skolan jobbade som mekaniker.
– Jag fick chansen att följa med på en tävling på Gelleråsen i Karlskoga. Tanken var att jag bara skulle vara med en dag och bygga tält och göra andra enklare arbetsuppgifter men det slutade med att jag var där hela helgen. Och efter det blev jag inbjuden till nästa racehelg på Solvalla. Det var så det började när jag fick jag in en fot i racingbranschen.
Under andra året på gymnasiet fick Lisa kontakt med STCCteamet PWR Racing, som drivs av Peter "Poker" Wallenberg och Daniel Haglöf. Hon var med stallet under hela säsongen. Lisa skulle jobba som supportmekaniker men övergick snart till att bli andremekaniker. Den rollen innebär ett mycket större ansvar, där man är back-up för förstemekanikern. Skolans upplägg för det sista året innebär i princip praktik på heltid. Lisa kontaktade Hansen Racing, som skulle ställa upp med tre bilar, och tre förare i Rallycross-VM. En ny säsong med tolv deltävlingar runt om i hela världen stod för dörren med premiär i Barcelona och avslutning i Sydafrika. I oktober 2016 fick Lisa en plats i teamet, som mekaniker till Timmy Hansen och med ansvar för däck och hjulupphängningar. De andra två förarna var Kevin Hansen och Sebastien Loeb, niofaldig världsmästare i rally.
Rallycross körs på grus och asfalt. Det finns bara två typer av däck; slicks och regndäck. Till varje tävling får varje stall åtta par vardera till varje bil. Däcken från tidigare tävlingar får användas under träning. Cooper Tyres var under 2017 års säsong leverantör till samtliga stall i Rallycross-VM. Trots att det bara finns två däckstyper finns massor av inställningar att laborera med.
– Till att börja med anpassar man däcktrycket efter hur banan ser ut. Sedan kan man också ställa in toe, däckets vinkel inåt eller utåt, camber, som är lutningen och slutligen caster, hjulupphängningens lutning.
– Utöver det jobbar man naturligtvis med stötdämparnas hårdhet, som kan ställas i olika fasta klick. Där hade vi en specialist från Öhlins som var med på alla tävlingar.
Efter att ha jobbat med däck under ett helt år under Rallycross-VM insåg Lisa hur viktiga däcken är för förarens prestationer och bilens uppträdande.
– När det gäller resultaten på tävling skulle jag säga att de till 70 procent handlar om däcken. Dåliga däck ger flera sekunder sämre tid.
Efter säsongen, som slutade i november 2017, bar det av hem till Sverige för Lisa efter 13 månader på resande fot runt om i världen. Sedan några månader arbetar hon på Tech Pro i Kil. Verkstaden jobbar speciellt med kunder som använder stötdämpare från företaget Reiger Racing. Under februari var hon också mekaniker under Svenska Rallyt.
Lisa är egen företagare och hennes kortsiktiga mål just nu är att få en heltidsanställning inom motorsporten. På längre sikt är ambitionen att få ett jobb som mekaniker i ett stall utanför Sverige.
– Pengarna och dom största stallen finns utanför Sverige. Det är klart att den ultimata drömmen är att jobba inom Rally-VM eller Formel 1.
– Det roligaste med det här yrket är att man aldrig har en tråkig dag på jobbet. Det är så mycket fart och spänning. Och på tävling går man in i ”race mode” med ett stort adrenalinpåslag.
Arbetsmarknaden för tävlingsmekaniker är begränsad och att försörja sig på det är en utmaning. Som ung tjej i en extremt mansdominerad bransch är det ännu svårare att bli erkänd som skicklig mekaniker och få ett heltidsjobb.
– Just nu är vi bara fyra, fem kvinnliga mekaniker inom motorsporten. Men det kommer allt fler. Visst har vi mött motstånd, ifrågasättande och fördomar. Fast jag har alltid haft skinn på näsan och snabbt kunnat skaka av mig det och istället använt det som motivation. Jag vill att folk ska se mig som en duktig mekaniker och inte i första hand som en kvinnlig mekaniker.
Blir man då som mekaniker inte sugen på att köra själv?
– Självklart är det så. Ibland får vi köra lite i depån för att se att allt fungerar. Men det gäller att behärska sig. Det är ju jag som får laga bilen om jag kraschar och något går sönder.
FAKTA LISA JONASSON
Bor: Under stora delar av året i kappsäcken men just nu hemma hos föräldrarna i Nykroppa i Värmland.
Familj: Mamma, pappa och storebror.
Ålder: 19 år.
Fritidsintressen: Träna och umgås med vänner.
Oanad talang: Duktig på att sjunga. ”Men just nu blir det mest i bilen och i duschen”.
Bäst på i sitt jobb: ”Att jag alltid ger 100 % och har ordning och reda. Har också fått höra att jag har ett öga för detaljer”.