Förutom att vara skicklig på själva däckbytet behöver däckmontören ha bred kunskap om fälgar, däck och dess egenskaper. Hjul är en långt viktigare faktor kopplat till trafiksäkerhet än många tänker på och en däckmontörs kunskap i ämnet är navet i det arbetet. Trots många år i branschen är det ändå inte säkert att man kan yrket ordentligt. Produktutvecklingen går fort och utrustningen förändras. Maskinerna visar inte heller allt varför grundkunskaper om material och dess beteenden är viktigt att ha.
Här är några exempel på olika moment i däckmontörens arbete:
Matchning av däck och fälg
Med matchning kan du kompensera för stora radiella avvikelser och sidoavvikelser. Det kan göras genom att mäta upp högsta eller största avvikelsen på hjulet och därefter matcha in däck och fälg.
Genom att tömma däcket, pressa ner däckklincherna och vrida däcket på fälgen, kan däckets obalans och rundhet förbättras. Däckets högsta punkt ska vara placerad mot fälgens lägsta.
Justering vid stor viktavvikelse
Om obalansen eller avvikelsen fortfarande är för stor byter du ut däcket eller fälgen. Är dessa nya kan du prova dem i en annan kombination.
En modern balanseringsmaskin har oftast program för automatisk inläsning, förslag till viktplacering samt optimeringsprogram för matchning av hjulet.
Entreprenaddäck
Att byta ett entreprenaddäck kan vara svårt och kräver lång erfarenhet. Det behövs en gedigen kunskap och yrkesskicklighet för att bemästra ett så stort hjul. Att montera en flerdelad fälg och balansera är andra moment som en kunnig däckmontör arbetar med.
Kundmottagning
En däckmontör behöver inte bara kunna undersöka däckslitage och veta vad det beror på utan också vara en god kundmottagare. Med bra grunder och kunskap om materialen blir montören tryggare i sina rekommendationer mot kund och kan därmed göra ett bättre jobb.
Fakta Däckskolan
Tya har tillsammans med DRF, Däckspecialisternas Riksförbund, utarbetat Däckskolan 1 och 2 för verksamma i däckbranschen.
Däckskolan 1
En tvådagars grundutbildning vad gäller personbilsdäck och hjul med några beröringspunkter för lätta transportfordon. Utbildningen är teoretisk och innehåller inga praktiska moment.
Nästa år arrangeras kursen 12 maj i Stockholm och 15 september i Malmö.
Däckskolan 2
Omfattar lastvagn, buss och lättare industrifordon och riktar sig till dem som har minst två års yrkeserfarenhet i branschen eller som har gått Däckskolan 1 eller likvärdig utbildning.
Nästa år arrangeras kursen 19 maj i Stockholm.
Här kan ni anmäla er och läsa mer.