Christina Makoundou och hennes kollegor håller på att utveckla ett tåligt och stötdämpande vägmaterial där volymen utgörs av minst 50 procent återvunnet däckgummi.

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

Det håller på att tas fram nya recept på gummiasfalt, bland annat med en högre andel återvunnet däckgummi i. – Målet med den forskning jag bedriver är att tillverka en mjukare asfalt för gång- och cykelbanor som ska minska skaderisken för gång- och cykeltrafikanter. Genom att ersätta jungfruligt material och minska överkonsumtion får vi också en lägre klimatpåverkan, säger forskaren Christina Makoundou.

Att blanda i däckgummi i vägar är inget nytt, men vanligtvis är andelen gummi väldigt låg. Utmaningen som Christina och hennes kollegor på University of Bologna, RISE och Svensk Däckåtervinning försöker att lösa är att skapa ett mycket stötdämpande material bestående av minst 50 procent återvunnet däckgranulat. Dessutom undersöker de sätt att lägga materialet utan att värma det, vilket om det lyckas skulle kunna reducera den risk de som lägger vägar utsätts för när de andas in asfaltsångor.

Christina berättar att det har varit en stor utmaning att utveckla ett nytt användbart material utan att ändra tillverknings- eller testningsprocessen.

– Att göra om allt hade varit enklare för att få fram ett optimalt material, men det är också viktigt att se till att materialet verkligen kan tillverkas och implementeras. Det ska vara enkelt att lägga asfalten, så vi har satsat på att göra stor förändring med små medel.

Ett flertal tester har genomförts, med olika typer av blandningar och bildäck. Idag kan receptet anpassas utefter vilken typ av däckgranulat som används. Forskarna har också lagt mycket krut på att se till att däckpartiklarna stannar i underlaget över tid.

– All plast som produceras släpper ifrån sig en liten andel kemikalier, till och med plastflaskor. Vi ville minimera det fenomenet i gummiasfalten och har efter noggranna studier hittat sätt att hålla oss under det europeiska gränsvärdet. För extra lång hållbarhet har vi också testat att lägga ett tunt lager av ett särskilt bindemedel ovanpå vägbanan. Hittills ser det ut att vara ett framgångsrikt koncept som inte nämnvärt påverkar hur hal ytan blir, säger Christina. 

Christina berättar att materialet kommer fortsätta att forskas på och att målsättningen är att lägga flera längre sträckor under de närmsta åren. Därefter kommer fokus ligga på att övertyga kommuner i Sverige och Italien om att använda materialet, därefter andra länder och regioner. Förhoppningen är att gummiasfalten ska användas i stor skala inom fem till tio år.

Ser du att er typ av gummiasfalt skulle kunna användas även för bilvägar?

– Det material vi har tagit fram nu är särskilt utvecklat för gång- och cykelbanor. Bilvägar med gummiasfalt finns redan på olika håll i världen, dock inte med den höga andel gummi som det material jag forskar på. Med det sagt har däckgummi många egenskaper som gör sig bra i vägar generellt. Att använda återvunnet material borde vara målet i alla tillämpningar där det är möjligt, avslutar Christina. 

Annons:
Annons:

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår