Att konkurrera med det OE-utvecklade däcket på eftermarknaden är en utmaning för däcktillverkare.

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

Originalmontering är en stor och viktig marknad för däcktillverkare världen över. Genom att skräddarsy däck utefter bilmodell får bilen precis de egenskaper som biltillverkaren önskar. Men hur väl stämmer egenskaperna överens med bilägarnas verkliga körbehov, hur går homologeringsprocessen till och hur kommer marknaden för OE-däck att se ut i framtiden?

Att ta fram ett däck som presterar optimalt i alla lägen, oavsett väder, underlag och körprofil, är näst intill omöjligt. Något som dels beror på att många däckegenskaper står i motsatsförhållande till varandra, dels på att körbehoven hos olika förare kan skilja sig mycket åt. Det ständiga kompromissandet av egenskaper gör alla däck unika, men skillnaderna är ofta ganska små, vilket är ett tecken på att kompetensen har ökat och teknologin inom däckutvecklingen har gått framåt. Lägstanivån på dagens innovationer är betydligt högre än för 50 år sedan. Det händer nästan aldrig att någon levererar ett totalt bottennapp. 

Vid utvecklingen av ett OE-däck är det biltillverkaren som bestämmer vilka egenskaper som ska prioriteras i däcket. Lars Bergmark, landschef för däcktillverkaren Bridgestone i Sverige och Norge, som har OE-märkningar för flera stora biltillverkare runtom i världen, förklarar hur processen går till.

– Det hela börjar med att biltillverkaren går ut med hur de vill att däcken ska uppföra sig tillsammans med bilen. Vi som däcktillverkare utgår sedan från ett däck på hyllan med ungefär de egenskaper som efterfrågas, sedan anpassar vi det via datorsimulering och gör ett antal prototyper som testkörs med testförare specialiserade på biltillverkaren i fråga. När vi har närmat oss något vi tycker känns bra presenterar vi det för biltillverkaren och ser vad de tycker. Blir vi utvalda efter det så anpassar vi däcket vidare tills alla är nöjda.

I utvecklingsprocessen finns omkring 150 parametrar att ta hänsyn till och det gäller att dra fram rätt egenskaper för att bli utvald. Inom elbilssegmentet ligger fokus på lågt rullmotstånd och ljuddämpning. Förloppet är ofta dyrt och krävande. Många däcktillverkare gör sitt yttersta för att bli utvalda, men bara en kan vinna.

 – Två eller tre tillverkare klarar de tekniska kraven. Sedan gäller det att möta prisnivån också. Den som ger sig in i processen ska veta att det är ett ”risky game”, för man är inte garanterad något. Blir man inte vald är det bara att skrota däcket och ta med sig lärdomarna in i nästa OE-process. Det är en resurskrävande process, men risken är värd att ta för att säkra försäljning av en stor mängd däck, säger Lars Bergmark.

Är det homologerade däcket alltid det bästa valet? 

– Ja, så länge man kör enligt rekommenderade hastigheter på vanliga vägar med normal asfalt tycker jag absolut det. Detta eftersom man vid utvecklingen har gjort allt man kunnat för att få däcket att spela tillsammans med bilmodellen. Man går trots allt efter omkring 150 parametrar.

Tycker ni som tillverkare att däckåterförsäljare ibland ska kunna rekommendera andra däck än de OE-utvecklade?

– Absolut! Till exempel kan körbehovet ha ändrats så att man behöver ett däck som klarar långa sträckor på grusväg. Då är det extremt lättrullade däcket med tunnare däcksidor inte längre det bästa alternativet. Man kan också vilja byta däck av andra anledningar. Kanske har man hittat ett annat snyggare eller vill byta storlek. 

Idag finns en del biltillverkare som ställer krav på kunderna att montera OE-däck på sina bilar för att körupplevelsen ska kännas rätt, men också för att fulla garantier ska gälla. En sådan tillverkare är Ferrari, som har så pass speciella däck att de enbart rekommenderas att monteras på just Ferraris. 

Bergmark tror bestämt att synen på OE-däck som en självklar del av fordonet kommer att stärkas framöver.

– Jag är helt övertygad om det. Den ökade mängden förarstödjarsystem och utvecklingen av autonoma bilar kommer leda till att OE-däcken spelar en ännu viktigare roll. Alla delar och system i bilen kommer att behöva vara anpassade för varandra och kommunicera. Jag kan tänka mig att RFID-chippet i däcken kommer att kunna prata med bilen och säkerställa att förarlösa system har rätt däckegenskaper. Det skulle göra att den förarlösa bilen vet att den har exempelvis sommardäck på sig och inte kan komma och köra en när det snöar, säger Lars Bergmark. 

En annan stor internationell leverantör av OE-däck är Michelin. Arne Skölden, Public affairs, berättar att de har specialmärkningar för nästan alla stora biltillverkare och ser homologering som en central del av verksamheten.

– Vi har märkt att vi tappar försäljning på eftermarknaden när vi inte finns på OE. Specialmärkningen leder automatiskt till att däckverkstäder rekommenderar kunder att köpa de däck som är OE-utrustning för deras bilmodeller. Det är också så vi rekommenderar våra kunder att tänka, säger Arne Skölden. 

Hans kollega Jonas Blanck är tekniskt ansvarig för Michelin och en av personerna i Sverige som har bäst koll på den globala OE-marknaden. Ett av hans dagliga uppdrag är att hantera utvecklingen av originaldäck för Volvos varumärken. 

Är det homologerade däcket alltid det bästa valet? 

– Ju mer tekniskt avancerad en bil är desto viktigare är det att använda OE-märkta däck. Det som kanske ger tydligast påverkan är om däcken skiljer sig geometriskt från varandra eller om de ska sitta på en väldigt speciell bil. Man skulle kunna tro att två däck i samma dimension alltid är lika, men det kan skilja en hel del även om de kommer från samma tillverkare och har samma mönster. Ett läge där det är väldigt viktigt att välja OE-däck är när man har dual fitment, det vill säga fyrhjulsdrift med olika däckdimensioner fram och bak, säger Jonas Blanck.

Tycker ni som tillverkare att däckåterförsäljare ibland ska kunna rekommendera andra däck än de OE-utvecklade?

– Ja, det tycker vi. Man har tagit fram ett däck som ska ge bilen de bästa egenskaperna när den säljs ny, men efter att bilen har fått några år på nacken och det är dags att köpa en tredje eller femte uppsättning däck kanske det inte känns värt att lägga ner lika mycket pengar på däcken. Det finns inte heller några OE-utvecklade vinterdäck så där är det omöjligt att välja däck på det sättet, säger Jonas Blanck. 

Hur ser framtiden ut för det homologerade däcket? 

– Inom några år kommer det OE-monterade däcket att vara inprogrammerat i bilens system, så att det blir fel om man väljer andra däck. Det kommer att bli en slags lock-in-effekt. För att alla system ska funka i bilen kommer det att gå ditåt. Systemet ska känna vilket däck som sitter på och kunna justera olika stödsystem efter vad som är monterat, säger Arne Skölden.

Att icke-homologerade däck skulle kunna komma att konkurreras ut helt i framtiden har Arne och Jonas dock svårt att tänka sig.

– Det icke-homologerade däcket kommer att finnas kvar på marknaden en lång tid framöver. Det fyller en viktig funktion i och med att det ger konsumenten möjlighet att välja däck utefter specifika körbehov, avslutar Jonas Blanck. 

 

OE-däck är definitivt det rätta valet om…

...du har fyrhjulsdrift med olika däckdimensioner fram och bak.

...du vill att bilen ska uppträda på det sätt som biltillverkaren har tänkt sig.

Annons:
Annons:

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår