NIRA Dynamics verkar för att öka trafiksäkerheten genom att skapa förutsättningar för bil- och däcktillverkarna att ligga i framkant och ta fram nästa generation produkter och tjänster.

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

Att siffror och statistik är mer pålitligt än subjektiva bedömningar kan vi nog alla skriva under på. Som förare kan det vara skönt att kombinera sunt förnuft med data om väg-, däck- och körförhållanden. NIRA Dynamics i Linköping har utvecklat flera förarstödsystem som är i bruk idag, och fler håller på att tas fram.

– Vi samlar in information för att göra vägarna säkrare. Information som dels ger förare bättre koll på sina däck och körförhållanden, dels hjälper Trafikverket att veta var det behövs bättre väghållning, säger Otto Johansson, produktägare på NIRA Dynamics. 

Sedan lagkravet på däcktrycksövervakning infördes 2012 har NIRA Dynamics blivit en världsledande leverantör av däcktrycksövervakningssystem. Deras mjukvaror kan idag mäta grepp, däcktrycksförlust och slitagenivå. Till skillnad från många andra utvecklare av däcksensorer använder de bilens ordinarie sensorsystem för att samla in däckdata. Framför allt används ABS-sensorerna, som genom hjulens hastighet kan användas för att räkna ut förändringar i däckegenskaper. 

– Vår mjukvara för däcktrycksövervakning, TPI (Tire Pressure Indicator), finns installerad i 70 miljoner bilar världen över. Har du en Audi, Seat eller Volkswagen tillverkad efter 2012 så har du garanterat våra system integrerade, säger Otto Johansson och fortsätter:

– Den stora vinsten med vår däcktrycksprodukt är att man inte måste ha extra sensorer med radiosändare och batterier i däcken. Man spar batterier och elektronik vilket är bra för miljön. 

Produktenär helt svenskutvecklad och har öppnat dörrar för ytterligare lösningar. En sådan som finns tillgänglig på marknaden redan är TGI, ett friktionsskattningssystem som bland annat mäter grepp och friktion i däcken och informerar bilens förarsystem om de reella körförhållandena. 

– TGI (Tire Grip Indicator) finns installerad i drygt två miljoner bilar i Europa idag, samt i några hundra tusen bilar i USA. Systemet skickar även upp viss information till molnet, som vi delar med bland annat Trafikverket. Data om vägunderlag är förstås väldigt intressant för dem för att de ska kunna prioritera väghållningen rätt. TGI känner av allt från isfläckar till potthål och informerar om var problemområdena finns, säger Otto Johansson.

Vad ser ni att däckdata kommer att kunna användas till i framtiden?

– Vi håller på att titta på massor av nya användningsområden. Det finns enorma möjligheter för utveckling av bättre och säkrare däck, men också för att öka säkerheten på andra sätt. Bland annat ser vi att däckdata skulle kunna användas för att förstå varje bilförares specifika körmönster bättre, något som skulle kunna hjälpa däckverkstäder att rekommendera passande däck. Att basera däckval på data i stället för körupplevelse skulle skapa mer säkerhet på vägarna.

 – Ännu en grej som skulle öka trafiksäkerheten är ett system som känner av och informerar föraren om denne har glömt att byta från sommar- tillvinterdäck eller tvärtom. Det kan vara nog så farligt att glömma att byta från friktions- till sommardäck eftersom däcken har vitt skilda egenskaper. Ett sådant här system kommer vi att lansera inom en ganska snar framtid.

Skulle er teknik kunna användas för att mäta utsläpp av däckpartiklar?

 – Eftersom många bilar har våra system skulle vi kanske indirekt kunna mäta partikelhalterna genom att fler kör på vissa platser med vissa körmönster. Vi har ett pågående forskningssamarbete kring det, där vi medverkar för att bland annat skapa inblick i var bilförare kör mer aggressivt och river upp partiklar.
Med stora möjligheter kommer ofta vissa risker. Vad skulle hända om däckdata hamnade i fel händer?

 – Det finns många som vill ha tillgång till däckdata och det förs diskussioner på EU-nivå om vilka som ska ha det. För oss är det viktigt att tekniken inte missbrukas. Vi vill hjälpa till att förbättra säkerheten och skapa förutsättningar för bil- och däcktillverkarna att ligga i framkant och ta fram nästa generation produkter och tjänster. 

Otto berättar att ingen biltillverkare eller privatperson skulle bli direkt drabbad vid ett eventuellt dataintrång på NIRA Dynamics. All data som samlas in är nämligen anonymiserad enligt GDPR. De första och sista kilometrarna som körs samlas inte in, och inte heller information om biltillverkare, registreringsnummer eller fordonets ägare. 

– För bil- och däcktillverkarnas del skyddar anonymiseringen från att det ska skapas statistik över antal olyckor med just deras produkter. För bilägarna skapar anonymiseringen en trygghet, där de kan bidra med viktig information utan känna sig övervakade. Vårt syfte är inte att hänga ut någon, utan att bistå med information som kan hjälpa till att öka säkerheten och ta fram morgondagens produkter och system, säger Otto Johansson.

Behövs några specifika däck för att era system ska kunna användas?

 – Nej, systemet har en kalibrerings-/inlärningsfas där det under de första 20 minuterna lär sig vilka däck som sitter på bilen. Eftersom man utgår från varje specifikt däck spelar det heller ingen roll om det är ett nytt eller slitet däck. Allt som behöver göras manuellt är att man vid däckbyte behöver bekräfta att man har bytt däck och har rätt däcktryck. 

Vad tycker du personligen om att arbeta med trafiksäkerhetssystem?

– Jag älskar det. Att jobba med bilar, teknik och att göra vägarna säkrare är jättekul. Genom att göra däcken säkrare och bidra till att vägarna blir bättre underhållna kanske jag till och med kan bidra till att rädda några liv eller förhindra några allvarliga olyckor.

Annons:
Annons:

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår