Gummibetongen används för tillfället som material till väggar och golv i stall, samt som ridunderlag under sanden på ridbanor.

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

Johan Engdahl har arbetat med betong i hela livet. För ett och ett halvt år sedan tog han sig an ett uppdrag som visade sig skulle bli större och mer omfattande än han kunnat ana. Resultatet blev ett helt nytt material – en blandning av gummi och betong.

Det hela började för ett och ett halvt år sedan när Johan Engdahl skulle hjälpa en kommunal ridskola att bygga en ridanläggning. När han skulle välja material till ridunderlaget frågade han tio olika personer inom ridsport om råd, och fick tio olika svar. 

– Det kunde inte stämma, det kan väl bara finnas ett material tänkte jag. Jag började läsa på om ridunderlag och ringde därefter till en svensk professor vid namn Lars Roepstorff. Han arbetar för lantbruksuniversitetet och är specialiserad på ridunderlag, säger Johan Engdahl och fortsätter:

– Jag berättade om mina funderingar och han svarade att det inte gick att ge ett enkelt svar då alla ridbanor var unika och hade olika förutsättningar. Han skojade och sa att ”det skulle vara om man hittade ett underlag som fjädrar jämt över hela banan, typ som en gummibetong”. Men man kan inte skoja med mig, för det tog jag på allvar, säger Johan och skrattar. 

 Johan kontaktade en vän som var chef på en betongfabrik. Två dagar senare åkte han till deras laboratorium och började att mixa med olika blandningar. När han hade fått till en hyfsad blandning ringde han tillbaka till Lars och meddelade att blandningen till gummibetongen nu var klar.

 –  Lars skattade och sa att han hade hållit på med det här i 30 år utan att lyckas. Efter att han sedan hämtat lite av blandningen ringde han och sa att den var riktigt bra. Sedan det startskottet har vi laborerat och testat olika varianter. Det har inte varit det lättaste, de första tusen gångerna funkar det inte.

 Efter att ha hittat en slutgiltig variant av materialet kontaktade Johan Svensk Däckåtervinning. Han berättar att de blev glada att höra om det nya materialet och att de snart inledde ett samarbete. 

– Ett däck har en livslängd på cirka 4 år brukar man säga. När vi blandar det i betongen ökar vi livslängden med minst 25 år. Det är väldigt häftigt hur vi kan använda oss av en produkt som från början var menad för en sak och sedan återvinna den och använda den i ett helt annat syfte. 

 Gummibetongen används för tillfället som material till väggar och golv i stall, samt som ridunderlag under sanden på ridbanor. Materialet är lätt, elastiskt, ljuddämpande och isolerande.

 – Betong i sig har inget isoleringsvärde, men gummi har det och tar också emot vibrationer. Med väggar byggda av gummibetong kan hästar sparka hur mycket de vill i sina boxar utan att det skapar oljud. 

Fördelarna för hästarna är också många. Johan berättar ivrigt och entusiastiskt kring vad materialet kan tillföra. 

– Betongen är fjädrande, nästan lite elastisk. När en hopphäst landar hamnar mycket tyngd på hovarna. Gummibetong är ett stötdämpande underlag som minskar risken för eventuella skador på hästen. Hala stallgångar är också något som kan undvikas med hjälp av det här materialet. Om en häst halkar är det väldigt hög skaderisk. Med gummibetong som underlag får hästen ett helt annat fäste. 

I somras köpte Johan en egen gård med stall och ridhus, som han nu har inrett med gummibetong.

 – Stallet och ridhuset börjar äntligen att bli klart. Tidigare har det mest liknat en verkstad eller fabrik, men nu ser det jättefint ut med gummibetong på både väggar och golv! 

 I mars flyttar Johan och hans företag Rubber Concrete in i nya lokaler där de ska producera gummibetong i större skala. 

– Vi gör allt själva, hela processen. Det är en så pass unik produkt så vi står för hela kedjan. I början är fokus att använda materialet i stall, stallinredning och ridbanor, men vi tittar även på om det är möjligt att bygga hus med materialet. Ett av de största problemen när man bygger hus i städer är buller och vibrationer, så det är bara att leka med tanken om vad det här skulle kunna göra. Det kan bli väldigt bra.

Rubber Concrete säljer materialet till Ydre-grinden, ett svenskt företag som sedan 40-talet har försett det svenska lantbruket med egentillverkade produkter.

– Vi producerar stallväggar i gummibetong till Ydre-grinden som sedan säljer det vidare till slutkund. Men vi gör även egna uppdrag. Vi ska exempelvis göra ett golv på en veterinärklinik nu i dagarna. 

Något som började som ett skämt visade sig alltså med tiden ge en helt ny vändning i Johans liv och skapa otroliga möjligheter för byggmaterialindustrin.

– Vilken resa det har varit, och den har inte ens börjat än känns det som. Det här kan bli en väldigt spännande produkt till många applikationer. Det känns fantastiskt roligt, avslutar Johan.

Annons:
Annons:

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår