Michelins däck presterade genomgående bra i alla tester, vått som torrt, och även som slitna.

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

En omfattande däckstudie genomförd av ADAC påvisar Michelin som en tydlig föregångare inom däck som avger mindre mikropartiklar. Studien har utvärderat nära 100 olika däck, och i nästintill varje fall placerade sig Michelin-däcken i toppen som det däck som avger lägre halter av partiklar.

I en oberoende däckstudie utförd av Europas största oberoende testinstitut ADAC träder Michelin fram som en tydlig ledare, om miljökraven för de mest eftertraktade däckmärkena och modellerna som saluförs i Europa. Michelins däck presterade genomgående bra i alla tester, vått som torrt, och även som slitna. 

Studien använde data från ADACs avancerade testprocedur, som utsätter däck för 1 500 mil verklig körning på en blandning av stads-, lands- och motorvägar för att beräkna däckets livslängd, det vill säga körsträckan ner till det lägsta tillåtna mönsterdjupet på slitbanan. Denna information sammanställdes med uppgifter om graden av förslitning, mönsterdjupet när det är nytt och mängdens material som försvinner från däcken under deras livslängd, för att generera en korrekt utvärdering av däckens miljömässiga förtjänster. 

En analys av nästan 100 sommar- och vinterdäck i vanliga däckstorlekar representerande med ett flertal olika slitbanemönster, visade att varumärket Michelin utmärkte sig i nästan alla olika däckstorlekar och mönster, både genom att påvisa stark prestanda i säkerhetstester och generera lägre halter av däckpartiklar. 

ADAC-rapporten sammanfattar: “Det är vitalt att betona inte endast däckets prestanda under olika körförhållanden, utan i synnerhet också ta hänsyn till däckets påverkan ur ett miljöperspektiv. Michelin är en av få däcktillverkare som har insett detta och har specifikt specialiserat sin däckutveckling på°detta.” 

Annons:
Annons:

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår