Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

Varje år blir omkring 90 000 ton däck i Sverige för slitna för att få användas i trafiken. En av de största funktionerna för dessa uttjänta däck återfinns inom cementindustrin, där de skapar positiva klimateffekter genom att ersätta jungfruligt material.

I dagsläget klassas uttjänta däck som avfall, vilket begränsar möjligheterna för vad materialet kan användas till. Detta utgör dock inget problem inom cementindustrin, där materialet kan användas som bränsle för att hetta upp cementugnar till temperaturer över 1 400 grader.

– Uttjänta däck är ett viktigt alternativt bränsle för cementindustrin. Materialet håller ett jämnt och högt värmevärde och innehåller järn som kan materialåtervinnas i vår process. Dessutom är det lätthanterligt och innehåller en viss andel biobränsle, säger Anders Jansson, ansvarig för alternativa bränslen på HeidelbergCement i norra Europa.

Cement är den viktigaste komponenten i betong och världens mest använda byggmaterial, med egenskaper som gör det helt unikt. Företaget HeidelbergCement är ett av de marknadsledande företagen i världen på området, med ett flertal cementfabriker, varav två är förlagda i Sverige under bolaget Cementa. Tillsammans nyttjar de två svenska fabrikerna omkring 27 000 ton uttjänta däck i sin produktion varje år, en siffra som motsvarar nästan en tredjedel av alla däck som tjänas ut i Sverige.

– Vår fabrik i Slite är Sveriges största cementfabrik och bland de större i Europa. Där bränns fem till tio däck i minuten. Fabriken står sig bra i internationella jämförelser vad gäller både utsläpp, produktion och kvalitet, säger Anders Jansson.

Fabriken i Slite består i grova drag av ett kalkbrott, en ugnsdel och en hamn där den färdiga produkten lastas ut. Hjärtat i produktionen är det 104 meter höga cyklontornet och den 80 meter långa ugnen, bestående av ett järnrör med en diameter på cirka fem meter som roterar tre varv i minuten. Vid produktion adderas alla ingredienser och då dessa har färdats genom ugnen kvarstår endast det pulver som vi kallar cement.

– Cementtillverkning är unik på det sätt att även bränslet blir en del av slutprodukten. För att kunna garantera högkvalitativ cement gör vi därför väldigt många undersökningar, analyser och tester innan vi eldar, säger Anders Jansson.

Han berättar att vissa cementfabriker ännu inte kan använda uttjänta däck i sin tillverkning. Där används i stället antingen olja, kol, farligt avfall eller en typ av sorterat avfall bestående av papper, plast och trä.

– Cement består i huvudsak av kalk, samt mindre delar kisel, aluminium och järn. Om järn inte finns naturligt i det material som används så behöver det tillsättas separat. Däck innehåller järn och har dessutom ett väldigt högt energivärde, vilket är två av anledningarna till att materialet lämpar sig bra i cementindustrin, säger Anders Jansson.

Fabriken i Slite har stor betydelse för de boende i närområdet. Av tätortens cirka 1 500 invånare är närmare 430 anställda av Cementa. Företaget har ett stort engagemang inom fotboll och andra verksamheter, samt diverse tillämpningar för överskottsenergin från cementproduktionen.

– Vi använder energin som blir över från cementtillverkningen till att bland annat värma upp bostadshus och kyla ned ishallar, säger Anders Jansson.

Ser du att det finns något material som skulle kunna ersätta däcken i cementproduktionen inom överskådlig tid?

– Däck är inte det enda materialet som används i produktionen i nuläget, men utan däcken skulle vi behöva hitta material som uppfyller vissa kriterier. I den europeiska cementindustrin skulle jag säga att omkring elva procent av energiutvinningen kommer från däck. Jag vet redan nu material som också skulle fungera bra i en cementugn. Skulle man från däckbranschens sida vilja sluta att elda däck skulle vi med andra ord kunna lösa det, säger Anders Jansson.

Vid tillverkning av cement frigörs stora mängder koldioxid. Cementas tillverkning står för cirka fem procent av Sveriges koldioxidutsläpp. Hur arbetar ni för att försöka ta mer ansvar för miljö och hållbarhet?

– Ungefär två tredjedelar av våra utsläpp kommer från den kemiska reaktionen som sker vid förbränningen av kalkstenen och det är svårt att ändra på. Den sista tredjedelen kommer från våra bränslen och där arbetar vi hårt med att öka andelen biobränslen. Helt avgörande för att vi ska kunna minska våra koldioxidutsläpp är dock att vi får till en lösning med Carbon Capture and Storage (CCS), det vill säga infångning och lagring av koldioxiden. Får vi inte till det kommer det att bli oerhört svårt att få till en större minskning av våra utsläpp, säger Anders Jansson.

Då vi skrev om Cementa 2018 berättade ni att koncernen gjorde försök med koldioxidlagring i Norge. Hur har det gått med detta och när tror ni att sådana kan bli verklighet i Sverige?

– Det byggs en CCS-anläggning på vår systerfabrik i Norge nu. Anläggningen ska tas i bruk 2024 och beräknas då fånga omkring 400 000 ton koldioxid per år. Det är en större del av fabrikens totala koldioxidutsläpp, om inte allt. Anläggningen kommer verkligen att bilda skola för hela cementindustrin. Målet är självklart att nå en klimatneutral cementproduktion i alla våra fabriker. Vår ambition att bygga världens första klimatneutrala cementfabrik med en CCS-lösning i Slite år 2030 ligger fast. I Slite tillverkas idag cirka 75 procent av all den cement som används i Sverige och en klimatneutral tillverkning här skulle bli betydande för hela Sveriges klimatomställning, säger Anders Jansson.  

Cementindustrin har ganska dåligt rykte på grund av de höga koldioxidutsläppen. Anser du att industrin förtjänar detta?

– Vi är alla eniga om att koldioxidutsläpp inte är bra. Vi på HeidelbergCement arbetar därför intensivt med att minimera våra utsläpp och nå klimatneutralitet. Det är en viktig omställning eftersom cement och betong är, och kommer fortsätta att vara, samhällets viktigaste byggnadsmaterial under en överskådlig framtid. Vi ser inget material som kan ersätta det i till exempel broar, vägar och tunnlar, säger Anders Jansson.

Annons:

Michelin presenterar system för analys av små slitagepartiklar

Teknik

20 mars 2024

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår