Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

För att bilarna i WRC-klassen skulle klara de isiga vägarna i Svenska Rallyt krävdes 384 dubb i varje däck och ett utstick på 6,5 millimeter. Däckproffsen i Växjö är specialister på all möjlig dubbning, främst till rallybilar. Höjdpunkten är årets andra VM-deltävling som alltid avgörs i Värmlandsskogarna. Direkt efter årets tävling drog förberedelserna igång inför nästa års Svenska Rally, eller Rally Sweden som det officiellt kallas.

Av Mikael Svensson

En vecka innan Svenska Rallyt 2018 gick av stapeln anlände Michelins franska däckteam till Norremarks  industriområde i utkanten av Växjö. Från Däckproffsens lager fylldes tomma trailers med sammanlagt 1 200 färdigdubbade tävlingsdäck som skulle hålla de fyra  fabriksteamens bilar på vägen i årets andra VM-tävling i WRC-klassen. Sedan drog Michelin-teamet vidare mot de värmländska  skogarna och ett 400 kvm stort tält med trägolv, uppställt på  flygfältet utanför Torsby. Där skulle däcken monteras och göras klara innan första etappen gick av stapeln. Då hade Däckproffsen gjort sin del av jobbet och när företagets vd Thomas Carlsson en vecka senare styrde kosan mot Värmland var det mest för att analysera och utvärdera, i syfte att skaffa ny kunskap inför nästa säsongs tävling.
– Däcken till Svensk Rallyt anländer hit i början av hösten från Frankrike. Vi dubbar dem från oktober till januari och skickar ett däck till Internationella Bilsportförbundet FIA för registrering. Vi lagerhåller alla tävlingsdäcken tills Michelin-teamet kommer hit och hämtar dem, säger han.

Däckproffsen har funnits som varumärke sedan 1996 men fanns långt tidigare som en filial till DAFA i Växjö. För ungefär trettio år  sedan knöts kontakten med Michelins tävlingsverksamhet och det har bara blivit mer och mer med åren. I dag är Växjöföretaget  ensamma om att dubba alla tävlingsdäck till den franska biltillverkaren.
– Tidigare var vi en traditionell däckverkstad med försäljning, verkstad och däckhotell för konsumenter. För två år sedan tog vi beslutet att renodla verksamheten och bara koncentrera oss på tävlingsdäck och så kallade ”high performancedäck”, säger Thomas Carlsson som äger företaget tillsammans med sin bror Mats.

Dubbning av däck för rally på vintervägar i Sverige, Norge, Finland, Lettland och Ryssland har blivit företagets specialitet. Ungefär 10 000 däck dubbas från början av september till slutet av april. Utöver Svenska Rallyt dubbas även 800 däck till Monte Carlo-rallyt, den första VM-deltävlingen för året. Det skiljer mycket på däcken till dessa båda tävlingar eftersom det är helt olika förhållanden.
– I Monte Carlo används ett mjukt 18 tums-däck som förses med cirka 200 dubbar och utstick på två millimeter. Det påminner mer om ett standarddäck och skiljer sig markant från däcken till Svenska Rallyt. Dessa är på 15 tum, har 384 dubb och ett utstick på 6,5 millimeter. Skillnaden i däckdimension beror på att Monte Carlo räknas som ett asfaltsrally och att man då använder sig av större bromsar, medan Svenska Rallyt sorterar under grusreglementet och då är det helt andra regler för däckdimension, dubbstorlek med mera.

När däcken till Svenska Rallyt tas fram sker det i nära samarbete med Michelins utvecklingsavdelning. Däckets stomme, gummiblandning och övriga konstruktion ligger till grund för vilken form  och vilken ytbehandling dubben ska ha. En vetenskap med andra ord.
– När däcket är klart åker vi i väg med ett testteam och provkör i norra Sverige eller i Norge. Allt sådant sker under största möjliga sekretess. Upptäcker vi att något inte fungerar, får vi åka hem och göra om. Under Svenska Rallyt analyserar vi efter varje delsträcka hur däck och dubb slits. Erfarenheter som vi tar oss med hem till nästa säsong.
Thomas tar oss med ned till verkstaden där själva dubbningen till Svenska Rallyt utförs i tre steg. I första stationen borras hålen till dubben, i nästa station fylls hålen med lim och i slutstationen trycks den 20 millimeter långa ståldubben dit med en tryckluftsmaskin. Limmet härdar på ungefär tjugo sekunder.

Från sidan ser det enkelt ut, men det är i själva verket en process som bygger på mycket erfarenhet, kompetens och framförallt rätt material.
– Mycket handlar om kemi, att ha rätt sammansättning på limmet. Utgångspunkten är att lim, dubb och däck ska jobba ihop. Sedan behövs vårt erfarna team för att utföra jobbet också. När hela kedjan fungerar minimeras risken att tappa dubb. Allt för att vinna sekunder och tiondelar på sträckorna, berättar Thomas. Speciallimmet som används kostar i handeln cirka 5 000 kronor för 500 gram och den mängden räcker till tio däck. Det tar 30 till 45 minuter att dubba däcket som har dimensionen 15/65-15, vilket motsvarar 195/70-15 för ett normaldäck. Varje VM-bil i Svenska Rallyt tilläts använda max 24 Michelin X-Ice North 3 under tävlingen till en kostnad av 460 euro per däck, vilket i runda tal blir en däckkostnad på cirka 100 000 kronor för varje bil. När rallyt är över går alla de 1200 däcken tillbaka till Växjö.
– Då är de uttjänta och nästan alla går till destruering. Några behåller vi ifall något bilmärke vill göra tester av sina bilar men för tävling fungerar de inte längre, avrundar Thomas.

FAKTA DÄCKPROFFSEN
Grundat: 1996.
Ort: Växjö.
Ägare: Thomas och Mats Carlsson.
Antal anställda: 8.
Specialitet: Är inriktade på tävlingsdäck inom motorsporten och ”high performance-däck”. Dubbning av däck för rally samt egna eventdäck är specialiteten. Levererade sammanlagt 1 200 dubbade Michelin  X-Ice North 3 till Svenska Rallyt. Enda företag i  världen som dubbar Michelins tävlingsdäck till rallyn på vintervägar.

Annons:
Annons:

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår