Michelin har utvecklat ett system för analys av små slitagepartiklar som de kallar för SAMPLE.

Michelin presenterar system för analys av små slitagepartiklar

Teknik

I syfte att bidra med fördjupad kunskap och minskat däckslitage har Michelin utvecklat ett system för analys av små slitagepartiklar, kallat ”SAMPLE”. Systemet presenterades nyligen på Tyre Technology Expo och kan enligt däcktillverkaren fånga, sortera, räkna och karakterisera partiklar från däck med oöverträffad precision och reproducerbarhet.

Slitagepartiklar från däck är i genomsnitt lika stora som ett mänskligt hårstrå (100 µm) och bildar en komplex blandning av däckgummi (50 procent), mineraler och andra vägkomponenter (50 procent). För att bättre kunna förstå sig på dessa partiklar är det viktigt att använda tillförlitliga, reproducerbara och standardiserade mätningar. 

Michelins nya studie har kvantifierat antalet slitagepartiklar från däck som bidrar till luftföroreningar, det vill säga partiklarna PM10 och PM2,5, även kallade mikropartiklar. Siffror för dessa partiklar har aldrig verifierats genom så exakta experimentella mätningar förut. De inledande resultaten visar att bland de partiklar som släpps ut är i genomsnitt 1,3 procent PM10 och 0,16 procent PM2,5, vilka har benägenheten att finnas i suspension i luften.

Denna exakta kvantifiering är viktig för att Michelin ska kunna öka förståelsen för sambandet mellan däcket, vägen och körsättet, men även för myndigheter som ansvarar för bedömningar av föroreningar i stadsmiljö. Dessa data är avgörande för utformningen av simuleringsmodeller för mätning av luftkvalitet. 

Michelin har gjort sitt system för analys av utsläppspartiklar tillgängligt för däckbranschen och för ETRMA (European Tyre & Rubber Manufacturers'' Association). ETRMA kommer att genomföra en mätningskampanj i större skala med hjälp av en oberoende tredje part. Den kommer att lanseras under 2024, under en period på cirka 18 månader.

Michelins strategi kompletterar Euro7-standarden

Euro7-standarden, som nyligen har antagits av EU-kommissionen, kommer inom kort att fastställa gränsvärden för däckslitage för att minska mängden partiklar som släpps ut i Europa. Denna förordning har en egen testmetod för att kvantifiera alla slitagepartiklar från däck och väg, i gram per kilometer per transporterat ton. Det gör det möjligt att mäta totala utsläpp i mycket stor skala för alla däck på marknaden. De däck som inte uppfyller standarden kommer inte längre att kunna säljas på marknaden.

Michelin har sedan länge förespråkat denna förordning och arbetar med en kompletterande strategi för att öka sin förståelse i frågan.

20 år av forskning på slitagepartiklar och minskat däckslitage

Sedan 2005 har många av Michelins forsknings- och utvecklingsanläggningar arbetat för att få en bättre förståelse för slitagepartiklar för att kunna minska utsläppen. För att uppnå detta förlitar sig Michelin både på sin kunskap om material och på en utvecklingsstrategi som genom historien varit inriktad på att optimera användningen av material. Detta har bidragit till en minskning av partikelutsläppen från Michelin-däck med 5 procent mellan 2015 och 2020, med fortsatta förbättringar därefter.

I slutet av 2023 tillkännagav Michelin skapandet av ett gemensamt laboratorium med CNRS och University of Clermont Auvergne: ”BioDLab”. Dess uppdrag är att förstå den biologiska nedbrytningen av slitagepartiklar för att sedan utveckla verktyg för att hitta nya konkreta lösningar som kan göra dem bioassimilerbara av miljön.

Annons:
Annons:

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår