Redan i dag innehåller ett personbilsdäck från Continental mellan 15 och 20 procent förnybara eller återvunna material. Den siffran ska nu öka ytterligare, tack vare en rad innovativa lösningar.

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

Senast 2050 ska samtliga däck från Continental vara gjorda av hållbara material. Vägen dit går bland annat genom återvunna PET-flaskor, rester från risproduktion – och gummi från specialodlade maskrosor.

Efter över 150 år av däcktillverkning är Continental en av världens största däcktillverkare, kända för säkerhet, prestanda och slitstyrka. De senaste åren har Continental också fått en allt starkare position på hållbarhetsområdet. Företaget arbetar löpande mot ökad hållbarhet, och har en uttalad ambition om att vara koldioxidneutrala senast 2050.

Hållbara materialval

Redan i dag innehåller ett personbilsdäck från Continental mellan 15 och 20 procent förnybara eller återvunna material. Den siffran ska nu öka ytterligare, tack vare en rad innovativa lösningar.

En av de viktigaste komponenterna i ett däck är naturgummi, som på ett modernt däck står för mellan 10 och 40 procent av däckets vikt. Däckindustrin står för 70 procent av den globala gummiproduktionen, och Continental jobbar aktivt för att förbättra transparensen och spårbarheten i värdekedjan. 

Parallellt med detta arbetar Continental även med att industrialisera utvinningen av naturgummi från maskrosor, som framöver förhoppningsvis kan ersätta eller komplettera det gummi som i dag utvinns från gummiträd.

– Continental har en mycket stark innovationskraft som gör att vi kan driva utvecklingen framåt. Vi använder sedan länge till exempel återvunna gummirester från uttjänta däck i vår produktion, men även rapsolja och hartser från trä- och pappersindustrin. Det här är nästa naturliga steg, säger Sara Paulin, marknadschef på Continental Däck Sverige.

Ris och PET-flaskor

Ett annat innovativt material som Continental planerar att använda framöver är risskal, som är en naturlig avfallsprodukt från risproduktion. Ur risskalen kan man utvinna fyllmedlet silica, som hjälper till att optimera bland annat grepp, rullmotstånd och livslängd.

Under 2022 blev Continental den första tillverkaren att använda återvunna PET-flaskor i däck i volymproduktion. Tekniken kallas ContiRe.Tex och innebär att flaskorna blir till ett spunnet polyestergarn, som i dag återfinns i Continentals sommardäck PremiumContact™ 6 och EcoContact™ 6. I en uppsättning personbilsdäck används cirka 40 återvunna flaskor.

– Hållbarhetsfrågan är mycket viktig för Continental. Vi har ett tydligt mål i att vi ska använda 100 procent hållbara material senast 2050 och har redan kommit en god bit på vägen, säger Sara Paulin, och fortsätter:

– Samtidigt är det viktigt att poängtera att den här utvecklingen inte kan stressas fram. Säkerheten går alltid först, vilket innebär att alla material vi använder måste leva upp till våra extremt höga krav på prestanda och säkerhet. Säkerhet startar alltid med däcken.

Annons:

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår