Tack vare en kontakt på Pirelli som tipsade om Andreas Linder fick Rautamo Wheels Fashion frågan om att fixa fälgarna till Muskelmercan.

Trängseln var stor när Muskelmercan visades på Elmia.

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

På Rautamo Wheel Fashion står fälgarna i centrum. Nu snurrar fyra av dem dessutom på den så kallade Muskelmercan från succéprogrammet Biltokig.

Ett av de ultimata tecknen på att man kan sin sak när det kommer till bilar borde vara en förfrågan från Bobo Ericzén från Biltokig som samlar experter i olika bilbyggarprojekt – det ena galnare än det andra. Andreas Linder och Mikael Andersson på Rautamo Wheel Fashion i småländska Vimmerby kan sina fälgar och har varit med i Biltokigprojektet med den så kallade Muskelmercan.

 Bilen är en Mercedes 250 S från 1967 som parats ihop med en Mercedes AMG E55 från 2000-talet. Tanken var att göra en klassisk bil med samma säkerhet, komfort och effekt som en modern bil har. 

Hela chassit från E55:an användes, och hela karossen från Mercan från -67 sattes på det. Men det visade sig att chassit var lite för brett och att framvagnen inte riktigt fick plats inom ramarna för karossen. Biltokiggänget byggde ändå klart bilen och Bobo Ericzén berättar i en video där han pratar om projektet att han provkörde den nästan 800 mil. Den funkade finfint i svenska farter, men i högre fart på bana gick det inte lika bra. Trots att de gjorde specialbyggda plåtfälgar tog däcken i framskärmarna i svängarna. 

Blev tipsad om Rautamo

Bobo Ericzén fick tips om att Andreas Linder på Rautamo var bra på fälgar. Andreas åkte och tittade på bilen och lade fram det drastiska förslaget att de skulle fundera på att bredda den. Först var Biltokiggänget inte sålda på idén, men sedan kom Bobo Ericzén att tänka på den så kallade röda suggan. Det var den första AMG:n, som två tekniker på Mercedes byggde ihop av en 300 SEL W109 och bland annat breddade. De tävlade sedan i långlopp med den och vann – till mångas förvåning. 

– Jag kände att eftersom den bilen fanns i Mercedeshistorien var det helt okej att bredda, så vi gjorde det. Den färdiglackade, fina Mercedesen vi byggt på i ett år sågade vi sönder skärmarna på med hjälp av Henrik Larsson Customizing i Nyköping, och nu fick vi plötsligt plats med riktiga fälgar och riktiga däck, säger Bobo Ericzén i videon.

Tillverkas för hand

Fälgarna blev ett par Vossen ERA-1 med blankpolerat centrum och svart ytterbana. De byggdes i tre olika delar för hand i USA, där de också handpolerades och handlackades. 

– Vi skulle ju kunna ha lagt på en hypermodern design och 20 tum, men det här är ju en klassisk bil så vi gick ner till 18 tum på fälgarna, men la in moderna element som till exempel färgsättningen för att bryta av, säger Andreas. 

Normalt är det en leveranstid på 18-20 veckor på fälgar som de här, men när entusiaster träffar på andra entusiaster kan det gå undan.

 – Det visade sig att de som ansvarade för detta på Vossen i USA var riktiga old school-fantaster som fastnade för projektet, så de tog av sin fritid för att jobba med detta så att bilen skulle bli klar i tid, säger Andreas.

”Den är magisk”

– Det här är ett bra bevis på att har man koll på hjul och däck, och framför allt jobbar med någon som har riktigt bra koll, då kan det bli fantastiska bilar och fantastisk prestanda. Så jag tänker att alla kanske borde börja tänka på chassi och däck och hjul, och sedan jobba sig upp därifrån, snarare än att börja med att tänka ”vänta nu, hur ska karossen se ut?”. Jag får väl erkänna att det var lite så jag gjorde, säger Bobo Ericzén i videon.

Efter premiärvisningen på en bilmässa ska bilen visas upp runt om i Sverige, bland annat hos Rautamo i Vimmerby, för att sedan skeppas över till USA. 

– Bilen är så jädra frän, de fått med sig de bästa hantverkarna i landet på allt, den är magisk. Vi har levererat både större och mer avancerade fälgar än de här, men det här är helt klart det coolaste projektet vi varit med i, säger Andreas.

Fokus på att sticka ut

Rautamo Wheel Fashion Sverige startade i Vimmerby 2006, efter att Mikael Andersson fått kontakt med Niklas Rautamo som driver Rautamo Wheel Fashion i Finland. Mikael gillade konceptet och fick med sig Andreas Linder, som då jobbade på Bridgestone, på tåget. 2016 byggde de helt nya lokaler, och idag har de sex anställda och återförsäljare över hela landet. De samarbetar med Rautamo i Finland i vissa frågor, men är helt fristående som företag.Deras fokus ligger på att sälja fälgar som sticker ut och de har varit inblandade i flera olika coola projekt genom åren. 

– Vi har dragit till oss uppmärksamhet från olika bilbyggare, vi är till exempel med i ett annat projekt med en som bygger en replika av just en röda suggan-Mercedes. Och senast i morse dök det upp en lokal kille här som gör fantastiska byggen, säger Andreas. 

Elbilar ger ny marknad

Men även om de har samarbeten med entusiaster ligger deras fokus på däckfackhandeln.

– Vi har dels ett volymsegment som ska passa de flesta, men det som gör att vi sticker ut är att kunden kan få en helt unik setup när det gäller till exempel bredd, djup eller färg, säger Andreas. 

Andreas tycker att intresset för fälgar har ökat på senare år. 

– En ny bil är en stor investering för en privatperson nu och då vill man att bilen ska se bra ut. När nya bilar började levereras med lättmetallfälgar som standard trodde vi att marknaden skulle minska, men det gäller bara att hitta rätt kunder och rätt produkt till rätt sorts bil. Av det vi säljer från leverantören Vossen Wheels är till exempel 80 procent från custom-sortimentet, där man köper en fälg men anpassar den så att den sticker ut. 

Elbilsmarknaden är också något man jobbar mer och mer mot.

– Omställningen i branschen har gått så fort att biltillverkarna har haft svårt att få fram fälgar till sina bilar så de har vänt sig till eftermarknaden, och där är ju vi, säger Andreas. 

Annons:
Annons:

Ida Zetterström elitsatsar i USA: ”Varje race ger en adrenalinkick”

Profilen

27 mars 2024

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår