Något som gör First Stop unikt är enligt Jörgen angelägenheten om att bevara medlemsverkstädernas lokala företagsnamn.

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

Med sina 27 år i däckbranschen har Jörgen Svarén hunnit med en karriär på två av världens största däcktillverkare. Sedan fem år tillbaka är han marknads- och försäljningschef på First Stop, som är en del av Bridgestone. Här berättar han bland annat om framtiden och de utmaningar branschen står inför.

När Jörgen tog examen som maskiningenjör 1992 var det lågkonjunktur i Sverige, och svårigheterna att få jobb var ett faktum. Han sökte en mängd olika jobb, samtidigt som han körde buss på kvällar och helger, och till slut fick han napp. 

– Det var två arbetsgivare som hörde av sig, den ena om ett jobb på SAAB:s motorlabb och den andra från Michelin. Jag frågade mina föräldrar om råd och de tyckte jag skulle välja tjänsten på Michelin för att det var ett större företag. På den vägen är det.

Jörgen började sin karriär inom däckbranschen som innesäljare på Michelin 1994. Under sina 12 år på företaget hann han med att vara både logistikansvarig och Michelins Sverigekontakt för Volvo och Scania. 

– Det var en jättebra däckresa där jag fick en otrolig utbildning. Man kan kalla Michelin för konkurrenter idag, men jag väljer att kalla dem för kollegor i branschen. 

First Stop är ett av Europas största nätverk av däckverkstäder och är en del av däcktillverkaren Bridgestone.Kedjan finns i 25 länder med 66 verkstäder i Sverige och 2 500 i Europa. Jörgen har jobbat på Bridgestone i 14 år, varav de senaste fem åren på First Stop. 

– Efter 27 år i branschen kan man väl säga att jag är allmänt däckskadad, säger han och skrattar.

– Många tänker att ett däck är svart och runt och något man bara måste ha. Men det är mer avancerat än så. Däcket är det som håller dig på vägen och det är en hel teknik bakom det. 

Något som gör First Stop unikt är enligt Jörgen angelägenheten om att bevara medlemsverkstädernas lokala företagsnamn.  

– Vi äger inga verkstäder utan de är egenägda. Det är vi inte unika med, men vi har väldigt få pekpinnar. Man kan jämföra gummiverkstäder med sin tandläkare eller frisör, är man nöjd finns det ingen anledning att byta, därför är vi otroligt måna om det lokala företagsnamnet.  

Det senaste året har First Stop utvecklat en digital plattform till deras verkstäder, en tjänst där slutkunden kan gå in och boka tid, köpa nya däck och få ett fast pris direkt i mobilen.

 – Pandemin gjorde att digitaliseringen snabbades på rejält och det tåget hoppade vi på. Vi vill underlätta för våra verkstäder med både marknadsföring och digitalisering så att de kan fokusera på det de gör bäst, att fixa med däcken

Vad gör dig till en framgångsrik ledare?

– Vi är bara fyra i First Stop-teamet, men vi jobbar tight tillsammans. Jag försöker få med mig mina medarbetare och låta alla vara delaktiga, få komma till tals och framföra sina idéer. Även fast jag ska vara chef så uppfattas jag nog inte som en chef. I slutändan är det såklart någon som ska bestämma och det är jag, men vi försöker göra det kollektivt. Frihet under ansvar tror jag är nyckeln till att motivera medarbetare.

Vad är den största utmaningen just nu?

– Det är personal. Däckbranschen är kanske inte den mest attraktiva branschen att jobba inom enligt många. Det är många gånger tungt och slitsamt, och det blir tyngre för varje år eftersom däcken bara blir större. Branschen i stort är i behov av personal. 

Hur jobbar ni med hållbarhet?

– Hållbarhet är ett kärnvärde inom Bridgestone. Vi ska förbruka så lite vatten och energi som möjligt vid produktion av däck, och energin ska vara förnybar. Transportvägarna ska vara så korta som möjligt. Desto längre du behöver transportera ett däck desto större klimatavtryck ger det. Vi försöker även att skapa däck som rullar lättare och därigenom minska bränsleförbrukningen.  

Det pratas om att det kommer att bli däckbrist, hur kommer ni att hantera en sådan situation?

– Det kommer troligtvis att bli däckbrist på ett eller annat sätt för de allra flesta. Ryssland har varit en stor tillverkare av syntetgummi och kimrök. Många däcktillverkare har haft produktion i Ryssland, inklusive Bridgestone som har behövt stänga ner en stor fabrik. Som däckkedja har vi en fördel eftersom vi har flera olika leverantörer och grossister som har andra fabrikat av däck. Vi har börjat fundera på hur vi ska få tag på däck på olika sätt, det kanske blir av flera olika leverantörer, det får vi se.

 

Namn: Jörgen Svarén

Ålder: 55

Familj: Två vuxna barn

Bor: Utanför Göteborg

Yrke: Marknads- och försäljningschef på First Stop

Intressen: ”Jag tycker om att röra på mig, främst genom att cykla. Jag var ner och cyklade en vecka på Mallorca i slutet av april. När det inte går att cykla utomhus går jag på spinning.”

Annons:
Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår