Martin Tillsten tillträdde som ny vd för Däckteam den 1 oktober förra året.

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

Från en satsning på motocross har vägen gått via jobbet som kaffekokaransvarig och senare vd på familjeföretaget Pro-Imp AB till tjänsten som vd för Däckteam. Här berättar Martin Tillsten om sin syn på företaget, framtiden och däckbranschen i stort.

 Martin Tillsten tillträdde som ny vd för Däckteam den 1 oktober förra året, och hade fördelen att kunna gå bredvid den avgående vd:n Mikael Johnsson fram till årsskiftet. Under tiden passade Martin bland annat på att besöka ett antal av de 154 verkstäder som ingår i Däckteam-kedjan. 

– Jag har hunnit med ett 90-tal hittills. Det har blivit många mil i bil men det känns väldigt viktigt att göra det, och jag har sagt att jag ska besöka alla för att få ett ordentligt grepp om verksamheten. Det är jätteroligt att träffa dem, över 150 entreprenörer med ett eget driv som utvecklar sina verkstäder, investerar och bygger nytt. Många har gjort en bra resa.

Genom sin bakgrund inom importörsledet där Pro-Imp varit en leverantör till Däckteam-kedjan i många år har Martin Tillsten redan en relation till många av verkstäderna. Han har också en bakgrund som motocrossåkare, och har haft nytta av vinnarskallen även senare. 

– Jag ville bli världsmästare i cross, så idrotten var stor för mig. När min far startade Pro-Imp med en kollega började jag med att klistra kuvert och vara chef över kaffekokaren, som det hette. På min första resa i jobbet fick jag göra Norrlandsturen, flyga upp längst i norr och köra ner genom inlandet och försöka kränga däck för glatta livet. Det var kul, och det blev en tävling att göra bra affärer också, säger Martin. 

Han tog så småningom över företaget och sålde det sedan 2016 till Anders Hedin Invest. Han hade ett antal uppdrag inom bolaget, men bestämde sig för att söka sig vidare när vd-jobbet på Däckteam blev ledigt. 

– Jag hade ingen plan egentligen på att byta jobb, men när tjänsten kom ut kändes det helt enkelt för spännande för att inte söka den och ta en ny utmaning i livet. 

Vad skiljer det här jobbet från dina tidigare jobb i branschen? 

– Mycket handlar om att se hur man kan försöka använda stora penseldrag för att göra så att vi blir ännu starkare. Vi har ingen målsättning att bli flest medlemmar, utan vill ha en bra täckning. Vi försöker hitta våra vita fläckar på kartan och få in en ny medlem där, men också stärka samarbetet mellan medlemmarna så att vi känner att vi är en bra gruppering tillsammans. En annan stor skillnad är att vi är en så liten organisation på huvudkontoret, vilket gör att alla måste vara väldigt insatta, på tå och engagerade. Just nu är vi bara fem stycken, men vi har en bra rutin. 

Vad är roligast med däckbranschen? 

– Det är en traditionell bransch som ändå går att utveckla mycket framåt. Den är ju väldigt säsongsbetonad, men fler och fler jobbar aktivt med sina däckhotell och ser möjligheter att underlätta för kunderna, till exempel genom onlinebokning.

En annan ganska ny företeelse att ta hänsyn till är det ökande antalet elbilar som kräver anpassning i verkstäderna på olika sätt. 

– Vi ska vara på tå och vara aktiva, ha koll på kundens hjul. För de allra flesta är däck en väldigt tråkig produkt, förutom för oss som jobbar med det. En vanlig bilist har dålig koll på sina däck, och då är det viktigt att de kan känna ett högt förtroende för oss. 

Vilka är de största utmaningarna som branschen står inför? 

– Bilhandeln är ju duktiga på att ta första tjing på kunden, och vi måste också försöka komma in och se nya mönster med hur vi jobbar med kunderna, och få in dem tidigare i säsong. Vi måste tänka nytt kring öppettider och när och hur man skiftar däcken, fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten.

Vilka frågor tror du kommer bli viktiga i framtiden? 

– Det man förundras lite över är att vem som helst kan starta en däckverkstad, du behöver ingen utbildning och det ställs inga speciella krav på dig. Jag hade velat ha någon form av kravställning för att driva en verkstad, det handlar ju ändå mycket om säkerhet det vi jobbar med. Just utbildning är också något som vi på Däckteam jobbar mycket med internt. Miljön är också en viktig fråga för alla framåt.

Även höga fraktkostnader tror Martin kan påverka branschen framöver. 

– Jag tror det kommer att bli svårare att få tag på produkter under andra halvan av året på grund av det, framför allt på tunga sidan.

Hur ser du på hållbarhetsfrågan?

– Vi är relativt långt framme i Sverige. Vi har redan en form av återvinningssystem, som kommer att behöva utvecklas mer framåt.  

Vilka fördomar tror du finns om däckbranschen? 

– Jag tror att fördomarna ligger i linje med att många har ett dåligt intresse för däck. Även om det gått några år sedan man bytte däck så är det inte en kostnad som man budgeterat med, och man ser inte däckens ålder och hur många mil man kört utan när köpet kommer tycker nog många att det är dyrt. 

Hur ser du på samarbete inom branschen? 

– Det är många däck som snurrar i landet, så det behöver finnas någon form av samspel och gemensamma organisationer som kan driva branschens frågor på ett bra sätt, som till exempel att jobba för en förlängning av skiftestiden. 

Denna intervju gjordes innan Rysslands invasion av Ukraina började. 

Martin Tillsten

Ålder: 45

Bor: Sparsör utanför Borås

Familj: Fru, tre barn och hund

Det bästa med mitt jobb: ”Att känna att man kan vara med och utveckla, och att dagligdags få träffa många drivna medlemmar och entreprenörer.”

Kuriosa: ”Jag ska cykla till Paris i sommar för Barncancerfonden och Barnhjärnfonden. Jag är med i Team Rynkeby som samlar in pengar genom till exempel events och reklamplats på kläder, och finalen är att 2 000 cyklister i Norden ska cykla ner till Paris och gå i mål tillsammans. Det är 120 mil, så det blir en semestervecka som läggs på det. Det är kul att få bidra och göra gott för barn och de med svåra sjukdomar.”

Annons:
Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår