Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

Leif Tufvesson har gjort en framgångsresa som saknar motstycke när det kommer till bilbyggande, i alla fall i Sverige. Idag driver han firman Caresto som bygger allt från gamla klassiker till riktiga superhjältebilar.

En passion för bilar och motorer har Leif haft sedan barnsben och under tonåren lades mycket tid på att bygga om mopeder och EPA-traktorer.

– Jag har varit intresserad av bilar så länge jag kan minnas. När jag var liten var bilar det enda jag ritade. Motortidningar och amerikanska tv-program om bilbygge var det som tände gnistan. Jag tänkte att kan de så kan väl jag! När jag var omkring 15 år byggde jag om min första bil, en gammal hederlig EPA-traktor.

Leifs kärlek för bilbyggande ledde honom senare till Volvo, där han blev anställd på företagets utvecklingsavdelning i Göteborg.

– Vid den tiden hade många olika motortidningar skrivit om mig och de bilar jag byggt. Det blev på sätt och vis mitt cv. Jag är utbildad teletekniker i grunden, och hade egentligen inget med bilkonstruktion att göra, men jag var intresserad och lärde mig. Det blev min biljett in. Jag arbetade med både mindre och större utvecklingskoncept. Det var häftigt för en biltok som jag.

Efter ett år av pendlande mellan Göteborg och Ängelholm, där Leif bor, bestämde han sig för att lämna in en avskedsansökan.

– Under veckorna bodde jag i Göteborg, för att på fredagskvällen köra hem till min familj. Tidig måndagsmorgon åkte jag tillbaka. Volvo var ett drömjobb, men många kollegor var inte på hugget och jag ville inte ta död på min gnista. Hade jag stannat kvar hade jag inte sysslat med det jag gör idag. Det är viktigt att lita på sin magkänsla, även när det gäller drömjobbet.

1998 fick Christan Von Koenigsegg syn på ett av alla Leifs projekt, vilket resulterade i ett jobb på sportbilstillverkaren Koenigsegg, där han ansvarade för utvecklingsavdelningen under flera år. 2004 sa Leif upp sig för att satsa helhjärtat på firman Caresto, som han fram tills nu bara arbetat deltid med. Förutom att utveckla nya koncept jobbar Caresto med att modifiera både klassiska och moderna bilar till kunder världen över.  

– Det finns många häftiga bilar att köpa, men vissa saker går bara inte att beställa. Till oss kan kunder komma med de galnaste av idéer, så ser vi till att lösa det.

Vilket är det häftigaste bilbygget du har varit med om?

– Vi fick frågan om att bygga en Batmobile, det är det häftigaste men också det konstigaste vi har gjort. Jag har byggt en hel del bilar åt influencern och skidåkaren Jon Olsson, som i sin tur hade en polare som visade sig vara en saudiarabisk prins men också ett stort Batmanfan. Han ville självklart köra runt i en äkta Batmobile.

– Vi köpte en sprillans ny Lamborghini som vi sedan plockade isär. Vi valde att behålla motorn och vissa andra delar och konstruerade en enorm Batmobile i kolfiber. Det är inte bara den coolaste bilen jag har byggt, utan också en av de dyraste.

Vad spelar däcken för roll vid byggen likt detta?

– De är jätteviktiga. Proportionen på bilen måste alltid stämma överens med hjulens storlek. Ibland är det svårt att hitta däck som passar. Batmobilen hade däck som var cirka en meter i diameter och levererades av Pirelli. De fick styra hur mycket annat på bilen skulle se ut.

När Volvo firade sitt 80-årsjubelium 2008, byggde Leif en egen personlig tolkning av Volvo Jakob, som var den första serietillverkade Volvobilen. Även här hade Pirelli ett finger med i spelet.

– Det är en gammal 30-talsbil utan skärmar. Däcken är väldigt synliga och jag ville därför addera design till dem. Jag ritade ett mönster, innehållande Volvos emblem som Pirelli sedan skar ut. Både bilen och däcken är one of a kind och står idag på Volvos museum.

Kan man säga att även Caresto är one of a kind?

– Det finns många privatpersoner i Sverige som är duktiga på att bygga bilar. Men vad jag vet finns det inget företag som liknar vårt. I USA är det vanligare för där existerar inte hobbyverksamheten på samma sätt.

Vilken är den största utmaningen när det kommer till att bygga bilar?

– Att hålla budgeten, eftersom ingen bil är den andra lik. Vi försöker att räkna på det till en början, men det tillkommer alltid nya saker under byggets gång. Jag tror att det är ett vanligt problem, oavsett vad man bygger.

Bygger du alla bilar själv?

– I dagsläget har jag en anställd. Sedan hyr vi in kompetens efter behov, det är ett effektivt sätt att jobba på. Den ena kan allt om att gjuta kolfiber, medan den andra är grym på elarbeten. Till en början byggde jag dock själv, vilket jag ser som en styrka då jag kan alla olika moment.  

Har någon idé varit för galen för att genomföra?

– Faktiskt inte. Batmobilen var såklart en udda fågel, men vi gick in med inställningen att det här fixar vi. Nu har den rullat över världens alla hörn i fyra år.

Fakta:

Namn: Leif Tufvesson

Ålder: 55 år

Bor: Precis utanför Ängelholm

Familj: Fru och tre barn

Intresse: Utöver familjen och bilarna så är det båtar som gäller. Men jag gillar också att snickra på huset.

Dold talang: Jag tror inte att jag har någon dold talang, jag brukar visa upp dem i stället!

Favoritbil: Det finns några bilar som går under namnet Caresto i bilregistret, så jag måste väl ändå säga dem.

Mitt bästa bygge: Det är alltid det senaste!

Annons:
Annons:

Ida Zetterström elitsatsar i USA: ”Varje race ger en adrenalinkick”

Profilen

27 mars 2024

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår