Eric Muller från Goodyears innovationscenter i Luxemburg delar med sig av insikter om framtidens däck.
Eric Muller på Goodyear om framtidens däck: ”Förnybara ingredienser ger hållbara däck”
Profilen
29 januari 2025
Text: Eva Harrysson Foto: Eva Harrysson
Framtidens däck innehåller allt fler råvaror som inte är oljebaserade – som till exempel skal från riskorn. Här delar Eric Muller, Director Product & Innovation Commercial EMEA på Goodyear, med sig av några framtidsspaningar han ser efter 34 år inom företaget.
Vad är på gång inom Goodyear just nu?
– Vi har som mål att introducera det första underhållsfria däcket med 100 procent hållbara material till år 2030. Vi arbetar därför ständigt med att ta fram nya möjliga ingredienser som kan användas i däck. Visionen är att så långt det är möjligt gå ifrån oljebaserade råvaror och i stället ersätta dem med förnybara material, med målet att ersätta all petroleumbaserad olja i våra produkter till år 2040.
Ett exempel på det är skal från riskorn som är en biprodukt som inte används i livsmedelskedjan och som inom en väldigt snar framtid kommer att vara en resurs i däcken som tillverkas av Goodyear. Ur skalen utvinns medlet kiseldioxid, som ska hjälpa till att optimera grepp, rullmotstånd och livslängd.
– Det här är något som vi investerar stort i just nu och där vi ser många möjligheter i framtiden. Hållbarhet är en nyckelkomponent i vår affärsstrategi. När det gäller hållbarhet analyserar vi däckets hela livscykel – från råvaror till tillverkning, slitstyrka, distribution och produktens cirkularitet. Vi har också beslutat om att använda 100 procent förnybar el i alla våra produktionsanläggningar senast år 2030. I Europa använder vi redan 100 procent grön el i våra tillverkningsprocesser, främst genom solpaneler.
Vilken är den största utmaningen med däck för den tunga trafiken idag?
– Hållbarhetsfrågan, både ur miljösynpunkt och ur ekonomiskt perspektiv. Genom att öka användningen av mängden hållbara material i varje däck och förbättra dess rullmotstånd kan man spara på både bränsle och planetens resurser. Genom att regelbundet kontrollera däckens lufttryck och övriga hälsa kan de hålla längre och vara i tillräckligt bra skick för att regummeras och få ett liv till, säger Eric Muller.
Den här artikeln finns också att läsa på sida 31 i Däcksnack nummer 5 2024.