Eric Muller från Goodyears innovationscenter i Luxemburg delar med sig av insikter om framtidens däck.

Eric Muller på Goodyear om framtidens däck: ”Förnybara ingredienser ger hållbara däck”

Profilen

Framtidens däck innehåller allt fler råvaror som inte är oljebaserade – som till exempel skal från riskorn. Här delar Eric Muller, Director Product & Innovation Commercial EMEA på Goodyear, med sig av några framtidsspaningar han ser efter 34 år inom företaget.

Vad är på gång inom Goodyear just nu?

– Vi har som mål att introducera det första underhållsfria däcket med 100 procent hållbara material till år 2030. Vi arbetar därför ständigt med att ta fram nya möjliga ingredienser som kan användas i däck. Visionen är att så långt det är möjligt gå ifrån oljebaserade råvaror och i stället ersätta dem med förnybara material, med målet att ersätta all petroleumbaserad olja i våra produkter till år 2040.

Ett exempel på det är skal från riskorn som är en biprodukt som inte används i livsmedelskedjan och som inom en väldigt snar framtid kommer att vara en resurs i däcken som tillverkas av Goodyear. Ur skalen utvinns medlet kiseldioxid, som ska hjälpa till att optimera grepp, rullmotstånd och livslängd.

– Det här är något som vi investerar stort i just nu och där vi ser många möjligheter i framtiden. Hållbarhet är en nyckelkomponent i vår affärsstrategi. När det gäller hållbarhet analyserar vi däckets hela livscykel – från råvaror till tillverkning, slitstyrka, distribution och produktens cirkularitet. Vi har också beslutat om att använda 100 procent förnybar el i alla våra produktionsanläggningar senast år 2030. I Europa använder vi redan 100 procent grön el i våra tillverkningsprocesser, främst genom solpaneler.  

Vilken är den största utmaningen med däck för den tunga trafiken idag?

– Hållbarhetsfrågan, både ur miljösynpunkt och ur ekonomiskt perspektiv. Genom att öka användningen av mängden hållbara material i varje däck och förbättra dess rullmotstånd kan man spara på både bränsle och planetens resurser. Genom att regelbundet kontrollera däckens lufttryck och övriga hälsa kan de hålla längre och vara i tillräckligt bra skick för att regummeras och få ett liv till, säger Eric Muller.

 

Den här artikeln finns också att läsa på sida 31 i Däcksnack nummer 5 2024.

Annons:

Europas bro till politiken: “Vår viktigaste uppgift är att förmedla däckens komplexitet”

Profilen

08 maj 2024

Ida Zetterström elitsatsar i USA: ”Varje race ger en adrenalinkick”

Profilen

27 mars 2024

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår