DRF:s nya vd har ett långt yrkesliv bakom sig, med gedigen erfarenhet av utvecklingsfrågor, miljöarbete och politisk påverkan.

Lär känna DRF:s vd Jonas Roupé: “Att lyssna, förstå och vara nyfiken är mina superkrafter”

Profilen

Sedan den 7 oktober är Jonas Roupé ansiktet utåt för däckverkstadsbranschen i Sverige, som ny vd på Däckspecialisternas Riksförbund, DRF. Här får du lära känna den erfarne ledargestalten, som älskar allt som har med däck att göra – men också att trolla och timra hus.

Jonas Roupé har många strängar på sin lyra efter ett intensivt yrkesliv. Han har bland annat arbetat med miljöfrågor, politisk påverkan och utvecklingsfrågor inom många olika branscher. Sedan sju år tillbaka sitter han även med i styrelsen för Svensk Däckåtervinning.

Det nya jobbet som vd på DRF är en utmaning som han tar sig an med glädje. Enligt honom själv har han en förmåga att lyssna och förstå människor som, i kombination med en outtröttlig nyfikenhet, fungerar som superkrafter, vilka kommer väl till pass i hans nya roll.

– Ett sådant här jobb har legat högt upp på min önskelista. Branschen behöver och inte minst förtjänar en bra företrädare och jag är jätteglad att jag har fått det här förtroendet. Jag tycker väldigt mycket om däckbranschen och däck och jag känner att det här uppdraget passar mig väldigt bra, säger Jonas och fortsätter:

– Jag hoppas och tror att jag har en hel del att bidra med, men de verkliga experterna är naturligtvis våra medlemmar och jag ser fram emot att åka runt till verkstäderna och träffa dem och ta reda på hur jag kan hjälpa till och vilka frågor de vill att jag ska lyfta. De har organiserat sig i DRF för att värna och skydda goda förutsättningar och driva miljöfrågor och trafiksäkerhet. Vissa saker kan man göra direkt mot sin kund men när det gäller vissa saker behöver man ha en branschorganisation i ryggen. Att välja rätt däck handlar inte bara om att de skall passa bilen. De skall också passa svenska förutsättningar och kundens behov. Svenska grusvägar tenderar till exempel att förstöra däck fast de fungerar väl i andra länder. Vi har världens hårdaste sten i våra vägar. Våra vägare utsätts för tjäle och snöröjning och de är inte alltid väl underhållna och det kan förstöra däcken fort. Däckspecialisterna stöttar kunden i detta, men på branschnivå kan vi påverka samhällets andra sektorer för att det skall bli bra totalt sätt.

Jonas beskriver personalen i däckbranschen som ”tysta hjältar”.

– Det är en väldigt snäll bransch och en yrkeskår med en stor yrkesstolthet. Människorna i denna bransch arbetar ofta livet ut och deras barn fortsätter ofta i deras fotspår när företag går i arv. Man bryr sig om varandra och hur det är på verkstadsgolvet. Jag kanske känner igen mig själv i människorna här.

Vad har du själv för tanke om vilka frågor du vill driva?

– Trafiksäkerhetsfrågor liksom arbetsmiljö, utbildning och hållbarhet är stora frågor hos oss på DRF och jag gillar alla de frågorna. Min utmaning kommer nog vara att kraftsamla på de frågor som har störst betydelse så framstegen som görs blir tydliga. Att välja rätt däckutrustning är en konst. Att förstå hur däcket samspelar med körstilen, fordonet, underlaget, miljön och samhällets förändrade krav är också svårt. Många systemgränser att tänka på som forskarna säger. Och hur man ska kommunicera det är svårt, inte minst eftersom däck inte är det allmänheten är mest intresserade av.  Men jag gillar när det är lite svårt och ser fram emot att kunna bidra. Jag brukar tänka att klurigheterna håller demensen borta.

Jonas förklarar också att han fascineras av däckens material och uppbyggnad.

– Däck är tillverkade av naturgummi som kommer från träd i tropiska klimat. Naturgummit är klibbigt och har utvecklats av trädet självt för skydd mot insekter. Materialets unika egenskaper i kombination med över 100 års utveckling, med startpunkt i Charles Goodyears upptäckt av vulkaniseringen, har gjort att vi nu kan köra säkert på vägarna i tunga fordon och i hög hastighet med bara en handflatas yta mot marken! Och vi behöver inte tänka på hur extremt mycket teknologi, utveckling och omsorg som har lagts in i däcken.

En av Jonas förhoppningar är att kunna vara med och bidra till att branschen känner ett större självförtroende när det gäller hållbarhetsfrågor.

– Det tycker jag att jag branschen förtjänar. Hållbarhet är inte bara klimat och samhället behöver hjälp med att hålla flera frågor i huvudet samtidigt. De negativa miljöeffekterna från däcken är dessutom överdrivna, vilket gör att branschens livräddande och samhällsbärande funktion hamnar i skymundan. Jag tänka på det när jag är på blodcentralen och lämnar blod. Sjuksköterskan tar hand om blodet och paketerar det i plastpåsar för att det ska kunna rädda livet på andra människor. Ingen skulle komma på tanken att kritisera plastpåsarna, men av någon anledning sparkar man på däcken vilket blir både orättvist och perspektivlöst. Mycket, tror jag, handlar om okunskap och ointresse från allmänheten. Det är en kommunikationsutmaning som kräver mycket tålamod.

Vad är den största utmaningen för branschen just nu?

– Det finns flera men om jag ska lyfta en så är det kompetensförsörjning. Många som väljer gymnasieutbildning eller vidareutbildning idag missar vilken fin bransch det här är och hur väl folk trivs i däckbranschen. Utbildningar är något som vi jobbar med, och det finns ett behov av mer utbildning och att det blir tydligare vilka verkstäder som är auktoriserade, inte minst när det gäller de farligaste momenten och de farligaste däcken, vilket är truckdäck och däck för olika slags lastmaskiner som har höga lufttryck.

Under skiftesperioderna på hösten och våren råder högtryck på däckverkstäderna, med många medarbetare som upplever stress och press. Ser du att en förlängd skiftestid kan bli verklighet snart?

­– Ja, det vill jag verkligen tro. DRF har prioriterat denna fråga i åratal, och det har varit en lång kamp med mycket aktivitet och informerande. Transportstyrelsens utredning som kom nu i augusti, överraskade därför i sin rekommendation om oförändrade skiftestider. Så direkt därefter uppvaktades regeringsföreträdare med ett faktaunderlag. Jag har fått höra att detta mottogs väldigt väl och att det tillförde en hel del som Transportstyrelsens utredare missat, inklusive frågor som produktutveckling bortom dubbdäck och vägpolering. Det verkade som vi blev lyssnade på denna gång. Jag hoppas att vi kan lägga denna fråga till handlingarna snart och lägga kraften på annat.

Vad gör du allra helst när du inte jobbar, det ryktas om att du är duktig på trolleri?

– Ja, jag har en fascination kring vad vi människor upplever som verkligt, för vi är mycket mer begränsade i vad vi uppfattar än vad vi tror. Vi tror att vi ser världen som den är men det gör vi inte, vi ser världen som vi tror att den är, vilket gör att man kan ha jätteroligt med trolleri. Saker som går genom bord, försvinner och dyker upp i tomma händer underhåller. Det är också väldigt kul att föra in lite förundran i livet, eftersom vi människor är fostrade att alltid vara så rationella. Det kan vara skönt, både för barn och för vuxna, att få ta en paus från förnuftet, i alla fall för en liten stund, och leka med tanken att vad som helst kanske är möjligt.

Utöver trolleri gillar Jonas att segla, åka vespa och brumma fram på motorcykel.

– Det gör att jag också är väldigt medveten om däck. Med dåliga däck eller dåligt lufttryck ligger man illa till. Det är en underbar känsla när däcken klistrar sig fast mot vägbanan.

När vädret tillåter ägnar han sig också gärna åt att timra hus.

– Jag och min fru håller på att bygga ett sommarhus enligt gamla metoder. Det är en härlig kontrast att få utföra fysiskt arbete och jobba med händerna när jag mest sitter i möten och vid datorn på jobbet.

Om Jonas Roupé

Ålder: 55 år
Familj: Fru, två vuxna döttrar och två bonusbarn, men även två föräldrar, två syskon och massor av släktingar
Fritidsintressen: Segling, timring, trolleri
Motto: "Vad som helst är möjligt – om du är villig att avstå från äran"
Det bästa med däckbranschen: Däcknördarna

 

Det här reportaget finns också att läsa på sida 14-15 i Däcksnack nummer 5 2024.

Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår